קואלקום משיקה את מודם 5G הראשון בעולם

20 אוקטובר, 2016

מודם Snapdragon X50 של קואלקום תומך בקצב העברת נתונים של 5Gbps - פי 100 ממכשירי LTE קיימים. החברה תוציא לשוק מספר מצומצם של מודמים במחצית השנייה של 2017

מודם Snapdragon X50 של קואלקום תומך בקצב העברת נתונים  של 5Gbps – פי 100 ממכשירי LTE קיימים. החברה תוציא לשוק מספר מצומצם של מודמים במחצית השנייה של 2017

qualcomm-5g

חברת קואלקום (Qualcomm) עשתה השבוע צעד גדול בקידום מהפיכת הדור הסלולרי חמישי (5G), כאשר הציגה בהונג קונג את המודם Snapdragon X50, אשר תומך במהירות הורדת נתונים של 5Gbps, פי 100 ממהירויות השיא שמספקות כיום רשתות מבוססות LTE של הדור הרביעי (4G). החברה תבצע השקה מצומצמת במחצית השנייה של 2017.

חברת קואלקום היא החברה הראשונה המשיקה טכנולוגיית תקשורת עבור הדור החמישי. מדובר במהלך נועז, מכיוון שהתעשייה טרם הגדירה את התקן הטכני הרשמי עבור תקשורת 5G ומרבית חברות הסלולר מתכננות לספק שירותי דור חמישי רק משנת 2020 ואילך (למרות ש-Verizon הודיעה שהיא תתחיל להשיק אותה כבר ב-2017).

השקת ה-X50 ב-2017 צפויה להיות ניסיונית ולהתבצע רק אצל מספר מוגבל של לקוחות. השוק כולו ייאלץ להמתין מספר שנים עד שהתשתית תהיה מוכנה ושירותי הדור החמישי יהיו זמינים לכלל המשתמשים.

qualcomm-x50

המודם X50 יפעל בתדר של 28GHz ויהיה לו רוחב פס של 800MHz שייבנה באמצעות 8 פסי תדר ברוחב של 100MHz כל אחד, בהשוואה לרוחב פס של 60MHz המאפיין את הדור הרביעי. הנמצא בספקטרום הגלים המילימטריים (mmWave). השימוש בגלים מילימטריים מאפשר להגיע למהירויות גבוהות מאוד. ואולם, האתגר העיקרי הוא העובדה כי הגלים הללו רגישים מאוד לתנאים סביבתיים.

קפיצה לעולם הגלים המילימטריים

כך למשל, אובייקטים דקים כגון פיסת נייר עשויים לחסום או להטות אותות באורכי גל מילימטריים. כדי לתת מענה לבעיה הזו, המודם החדש של קוואלקום מתבסס על שימוש במספר רב של אנטנות כדי להבטיח שהאות יישמר יציב (טכנולוגיית MIMO – Multiple-Input Multiple-Output). מדובר במערך שלם של פתרונות טכנולוגיים חדשים: הגלים המילימטריים מאפשרים להשתמש באנטנות קטנות מאוד, ולכן המודם מבוסס על מערך ריבוי אנטנות המאפשר לבצע עיצוב אלומה (beamforming) כדי למקד יותר אנרגיה בשידור כיווני.

למעשה זהו מודם כפול, התומך גם בדור הרביעי וגם בדור החמישי (4G/5G). כאשר הוא יוצא מטווח השידור של תחנת בסיס 5G, הוא עובר אוטומטית לפעולה במתכונת של 4G לפי תקן Gigabit Class LTE. השבוע הודיעה קואלקום על הצלחה במימוש תקן LTE המהיר הזה, עם ההכרזה על המודם Qualcomm Snapdragon X16 LTE, בפרוייקט משותף ביחד עם החברות Telstra, Ericsson ו-NETGEAR. קואלקום הודיעה שזהו מהלך חשוב באימוץ טכנולוגיית 5G, מכיוון שטכנולוגיה חדשה יכולה להיכנס לשוק רק מתוך עבודה הדדית מול טכנולוגיה ישנה. ממש כשם שהיכולת לייצר מודמים דו-שימושיים מסוג 3G/4G הייתה חיונית לביצוע המעבר אל הדור הרביעי.

בהודעה הרשמית שלה השבוע, הסבירה קואלקום שמטרת ההשקה הראשונית היתה להוכיח שהטכנולוגיה שלה בשלה להקמת שירותי הדור החמישי. בפועל, מדובר במאבק על התקן. חברת קואלקום היא משתתפת פעילה בהגדרת תקן 3GPP 5G New Radio , והשקת המודם החדש נועדה לתמוך באימוץ ההצעות שלה לתקן המתגבש.

הרכב האוטונומי יהיה סלולרי?

ההכרזה של קוואלקום מגיעה בתקופה שבה מכירות מכשירי הסמארטפונים בעולם נמצאות בדשדוש, והתקווה היא כי המהירות החדשה שיספקו שירותי ה-5G יעורר מחדש את הביקושים בקרב הצרכנים ויהווה תשתית לשירותים חדשים כגון תכני וידיאו מהירים, מציאות רבודה, משחקים מתקדמים ויישומים של IoT וראייה ממוחשבת. באתר של קואלקום ניתן למצוא יישום חדש ומפתיע לטכנולוגיית הדור החמישי: תקשורת בין כלי רכב לבין תשתיות הכביש ובין כלי רכב לבין עצמם. להערכת החברה, תקשורת סלולרית מהדור החמישי תשמש כטכנולוגיית ליבה של עולם הרכב האוטונומי.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , תקשורת