אובמה סיכל את מכירת Aixtron ל-GCI הסינית

5 דצמבר, 2016

הנשיא פרסם הוראת שעה האוסרת על מכירת חברת הבת האמריקנית של החברה הגרמנית. החשש הוא כי הטכנולוגיה של AIXTRON לייצור גליום ניטריד תיפול לידיים סיניות

הנשיא פרסם הוראת שעה האוסרת על מכירת חברת הבת האמריקנית של החברה הגרמנית. החשש הוא שטכנולוגיה לייצור גליום ניטריד תיפול לידי צבא סין

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%94-%d7%a8%d7%90%d7%a9%d7%99%d7%aa

הממשל האמריקני שוב מסכל ניסיון של גורמים סיניים לרכוש חברות שבבים. ביום שישי הודיע נשיא ארצות הברית כי חתם על הוראת שעה האוסרת חתם האוסרת מטעמי ביטחון לאומי על מכירת חברת הבת האמריקנית של חברת AIXTRON הגרמנית לידי קרן ההשקעות הסינית Grand Chip Investment GmbH, שהגישה הצעה לרכישת Aixtron תמורת 717 מיליון דולר. Aixtron מספקת לחברות סמיקונדוקטור ציוד לסילוק פסולת.

הנשיא אובמה הוציא הוראת שעה, מתוקף סעיף 721 בחוק ייצור אמצעי הגנה, אשר אוסרת על השלמת עסקת הרכש, וזאת בנימוק שהמיזוג מהווה "איום שעשוי לפגוע בביטחון הלאומי של ארצות הברית". על פי הוראתו של אובמה, שני הצדדים נדרשים לסגת מהעסקה תוך 30 יום. AIXTRON היא אמנם חברה גרמנית, אך היא פועלת בארצות הברית באמצעות חברת בת אמריקנית (AIXTRON, Inc.), שנמצאת בקליפורניה, מה שמקנה לנשיא ארצות הברית את אפשרות לנסות ולסכל את העסקה על ידי הטלת וטו על רכישת חברת הבת האמריקנית, שמלבד פעילותה העסקית גם מחזיקה בשורה של פטנטים ויישומים.

סוללת טילי פטריוט
סוללת טילי פטריוט

הוראתו של אובמה אמנם אינה מונעת מ-GCI לרכוש מניות של חברת האם הגרמנית, אך היא פוגעת בכדאיות של העסקה עבור הסינים ומטילה את כל העסקה בסימן שאלה. כדי להשלים את העסקה, תצטרך AIXTRON למכור את חברת הבת האמריקנית שלה. לאור הוראתו של אובמה, AIXTRON ו-GCI הודיעו כי יבחנו כיצד המהלך של אובמה משפיע על השלמת העסקה הכוללת.

AIXTRON, שמרכזה נמצא בהאכן בגרמניה, מעסיקה כ-713 עובדים, כחמישית מהם עובדים בחברה בארצות הברית. החברה נסחרת בבורסה של פרנקפורט ובנסד"ק. ב-2015 רשמה החברה הכנסות של 197.6 מיליון דולר, אך בשורה התחתונה רשמה הפסד נקי של 29.2 מיליון דולר. מרבית הכנסות החברה (כ-60%) מגיעים מלקוחות באסיה. כחמישית לערך (22%) מסך ההכנסות ב-2015 הגיעו מלקוחות בארצות הברית.

חשש מזליגת טכנולוגיה צבאית רגישה

AIXTRON מתמחה בייצור ציוד עבור יצרניות שבבים המיועד לסילוק האדים הכימיים הנפלטים במהלך תהליך ייצור של שבבים בתעשיית הסמיקונדוקטור. חלק מהמערכות של AIXTRON מתבססות על תהליך "כור גרעיני" שבו הגזים הנפלטים בתהליך הייצור נלכדים בתוך מבחנות מסתובבות, ואילו חלק אחר של המערכות מתבססות על מתקן דמוי שפופרת מקלחת הלוכד את הגזים הרעילים.

ואולם, המרכיב הביטחוני שמדאיג את הממשל בוושינגטון נוגע לטכנולוגיה של AIXTRON לייצור חומר הקרוי גליון ניטריד, המשמשת בתעשיית הנשק להגברת הרגישות של דיודות פולטות אור (LED) במערכות צבאיות כגון רדארים, אנטנות ולייזרים. הטכנולוגיה הזו של AIXTRONמשמשת בין היתר לשדרוג טילי פטריוט ומערכות הגנה אחרות של ארצות הברית.

גליום ניטריד במצב קריסטלי
גליום ניטריד במצב קריסטלי

זו אינה הפעם הראשונה שהממשל בוושינגטון מסכל "מטעמי ביטחון לאומי" ניסיונות של גופי השקעה סיניים לרכוש חברות בתחום השבבים, והוא נובע מהדאגה כי טכנולוגיות רגישות יפלו לידיים סיניות. לאור העובדה כי ארצות הברית הצליחה בשנים האחרונות לסכל לא מעט עסקאות מפתח, בסין שינו מעט את האסטרטגיה שלהם ומשקיעים יותר משאבים בפיתוח תעשיית שבבים מקומית ולהתמקד פחות ברכישה של חברות זרות.

בסין, מטבע הדברים, הגיבו להחלטה בזעם וכינו אותה "סיכול פוליטי". ממשרד החוץ הסיני נמסר כי "סין מתנגדת בתוקף לפוליטיזציה של הצעת מיזוג מסחרית נורמלית."

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס