בעקבות ניצחון טראמפ: סופטבנק ופוקסקון ישקיעו עשרות מיליארדי דולרים בארצות הברית

11 דצמבר, 2016

בהכרזה משותפת עם טראמפ הכריז מייסד סופטבנק כי חברתו תשקיע 50 מיליארד דולרים, מהלך שייצור 50,000 משרות חדשות. גם פוקסקון הודיעה כי היא שוקלת להרחיב את פעילותה בארצות הברית

בהכרזה משותפת עם טראמפ הכריז מייסד סופטבנק כי חברתו תשקיע 50 מיליארד דולרים, מהלך שייצור 50,000 משרות חדשות. גם פוקסקון הודיעה כי היא שוקלת להרחיב את פעילותה בארצות הברית

SOLAR ENERGY
מפעל הרכבה אלקטרוני של פוקסקון בסין

עוד לפני השבעתו הרשמית, הנשיא הנבחר דונלד טראמפ רותם חברות טכנולוגיה לעידוד שוק התעסוקה בארצות הברית. בהכרזה משותפת שהתקיימו בלובי של מגדלי טראמפ במנהטן, הודיעו טראמפ והמיליארדר מסאיושי סאן, שעומד בראש תאגיד הטלקומוניקציה היפני סופטבנק (SoftBank), על כוונתה של סופטבנק להשקיע כ-50 מיליארד דולר בארצות הברית. גם קבלנית הייצור האלקטרוני הגדולה בעולם, פוקסקון (Foxconn), מסרה שהיא מצויה במגעים ראשוניים עם הממשל האמריקני על הרחבת פעילותה בארצות הברית.

מייסד סופטבנק מסאיושי סאן
מייסד סופטבנק מסאיושי סאן

לכל אורך קמפיין הבחירות שלו, התחייב דונלד טראמפ לבצע צעדים שיחזירו את הייצור חזרה לארצות הברית על מנת לייצר מקומות עבודה. טראמפ צייץ בטוויטר כי ההשקעה של סופטבנק תיצור כ-50,000 מקומות עבודה בארצות הברית, ואף הקפיד לומר כי סופטבנק לא היו עושים זאת "אלמלא ניצחנו בבחירות!"

ההשקעה של סופטבנק תגיע מקרן משותפת שסופטבנק מקימה עם קרן ההון הריבונית של ערב הסעודית בהיקף של 100 מיליארד דולר. מייסד סופטבנק, סאן, מסר כי מקומות העבודה ייוצרו באמצעות השקעות בחברות סטראט-אפ. בתוך כך הוא ציין שהוא מצפה כי הממשל החדש יסיר מכשולים ויפחית את הרגולציה על השקעות זרות. עם זאת, בהצהרה לא נמסרו פרטים על לוח הזמנים של ההשקעה, והיו שהביעו חשש כי בסופו של דבר ההשקעה המובטחת לא תמומש. בעקבות ההכרזה עלתה מנייתה של סופטבנק ב-6.1% על פי שווי שוק של 68.3 מיליארד דולר.

זוהי אינה ההשקעה הראשונה של סופטבנק בארצות הברית. ב-2013 רכשה סופטבנק את חברת הסלולר Sprint Nextel תמורת 22 מיליארד דולר. כמו כן, סופטבנק ניסתה לרכוש את T-Mobile אך העסקה נפלה בשל התנגדות הרגולציה.

כעת, התעוררו מחדש הספקולציות כי סופטבנק תנסה מחדש לרכוש את טי-מובייל ולמזג אותה עם ספרינט נקסטל, וזאת לאור הצפי כי טראמפ ישחרר את החסמים הרגולטוריים הנוכחיים המקשים על מיזוגים, בעיקר בין חברות זרות לחברות אמריקניות. בשנה שעברה השקיעה סופטבנק מיליארד דולר בחברת הלוואות האונליין SoFi וכ-130 מיליון דולר בחברת הסטארט-אפ Zymergen. בתוך כך, ביולי רכשה סופטבנק את יצרנית הקניין הרוחני הבריטית בתחום השבבים, ARM, תמורת 32 מיליארד דולר.

האם גם פוקסקון ואפל יחזרו לארצות הברית?

מאז ניצחונו בבחירות מקיים טראמפ מגעים עם שורה של תאגידי ענק במטרה להשיב חזרה לארצות הברית את פעילות הייצור של חברות אמריקניות שהעבירו את מפעלי הייצור שלהם למדינות אחרות, בעיקר להודו ואסיה. טראמפ הצהיר שבכוונתו להעניק הטבות מס ולבצע דה-רגולציה במטרה למשוך יותר ויותר חברות לחזור ולהשקיע בארצות הברית.

במקביל, עלו ספקולציות כי גם פוקסקון הטאיוואנית תצטרף למהלך ותרחיב את השקעותיה בארצות הברית, וזאת בעקבות העובדה כי על הדף שהחזיק סאן במסיבת העיתונאים התנוסס לצד הלוגו של סופטבנק גם הלוגו של חברת פוקסקון. על פי דיווח ב-CBNC הדף הכיל פרטים על השקעה בהיקף של כ-7 מיליארד דולר שפוקסקון מתכוונת לבצע בארה"ב, אשר אמורה להניב כ-50,000 מקומות עבודה חדשים.

בהודעה קצרה של פוקסקון נמסר כי "היקף ההשקעה טרם נקבע. אנחנו נודיע על פרטי התוכנית שלנו בתום המגעים הישירים בין ההנהלה שלנו לבין הפקידים בממשל בארצות הברית". למעלה מ-90% מתפוקת הייצור של פוקסקון מתרכזת בסין. בארצות הברית יש לפוקסקון מפעלי ייצור קטנים בווירג'יניה ובאינדיאנה ומרכזים לוגיסטיים בקליפורניה ובטקסס.

לכך יש להוסיף את הדיווחים שפורסמו לאחרונה לפיהם אפל שוקלת להחזיר את ייצור מכשירי האייפון מסין לארצות הברית, וזאת בעקבות נצחונו של טראמפ. על-פי הדיווחים, אפל כבר פנתה לפוקסקון, שמשמשת כקבלנית הייצור המייצרת את מרבית מכשירי האייפון במפעליה באזור שנז'ן בסין, כדי לבחון את האפשרות של העברת הייצור וההרכבה של מכשירי האייפון מסין לארצות הברית. בין סופטבנק ובין פוקסקון ישנם מספר שיתופי פעולה במיזמים שונים, ובכלל זה הרובוט של סופטבנק, "פפר", שמיוצר על ידי פוקסקון.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , ייצור וקבלנות משנה