2016 בהייטק הישראלי: שיא בגיוסים וזינוק בשכר

12 דצמבר, 2016

היקף גיוס ההון ב-2016 עד סוף הרבעון השלישי הסתכם ב-4 מיליארד דולר. שיאני השכר ב-2016 הם ארכיטקטים של אבטחת מידע, שהשתכרו 40 אלף שקל לחודש בממוצע

היקף גיוס ההון ב-2016 עד סוף הרבעון השלישי הסתכם ב-4 מיליארד דולר. שיאני השכר ב-2016 הם ארכיטקטים של אבטחת מידע, שהשתכרו 40 אלף שקל בחודש

שוק ההיי-טק סוגר שנה מוצלחת במיוחד, הן מבחינת היקף גיוסי ההון והן מבחינת תנאי השכר והביקוש לעובדים, כך עולה משני מחקרים שפורסמו. על פי נתוני חברת Online IVC, היקף גיוס ההון ב-2016 צפוי לשבור את שיא כל הזמנים שנקבע רק בשנה שעברה, ואילו על פי מחקר של חברת ההשמה ג'ובאינפו ב-2016 הביקוש לעובדים מנוסים עלה על ההיצע, מה שהתבטא הן ברמת השכר והן בגודל המענקים וההטבות.

על פי הנתונים של ג'ובאינפו, בעלי השכר הגבוה ביותר ב-2016 היו ארכיטקטים של תוכנה וחוקרי אבטחת מידע, שהשתכרו בממוצע כ-40 אלף שקל ברוטו, עלייה של בין 8% ל-11% לעומת 2015. מהנדסים בעלי ניסיון בטכנולוגיות ווב השתכרו 33 אלף שקל. הזינוק החד נרשם בשכרם של אנשי Java בעלי ניסיון של שלוש שנים ב-Big Data, שהשתכרו בממוצע 28 אלף שקל בחודש, עלייה של 22%.

אלגוריתמאים בתחומי עיבוד התמונות, לימודי המכונה וה-Computer vision, בעלי לפחות שלוש שנות ניסיון, השתכרו בין 28 ל-35 אלף שקל, ואילו אנשי Full Stack השתכרו 30-33 אלף שקלים.  שכרם של אנשי ה-DevOps עמד על 28-30 אלף שקל.

עוד עולה מהנתונים של ג'ובאינפו, שרמות השכר של מומחי אבטחת מידע ו-Malware בעלי 3-5 שנות ניסיון עמד השנה על 25 אלף שקל לחודש. שכרם של בעלי ניסיון של חמש שנים ומעלה הגיע לרמות של 30-35 אלף שקל.

בג'ובאינפו ציינו כי "השנה ראינו חברות שמוכנות לשלם אף סכומים של כ-40 אלף ₪ ברוטו, כמו גם מתן אופציות למועמד טכנולוגי, יוצא יחידות סייבר צבאיות עם 5 שנות ניסיון בלבד לתפקיד של מפתח וחוקר Security."

תחום הרכב האוטונומי בישראל רשם שנה פורה במיוחד, כאשר חברות כמו מובילאיי, ואלנס, פורסייט ועוד חתמו על כמה שיתופי הפעולה מרשימים במיוחד עם יצרניות רכב וחברות בחו"ל. לאור הפעילות הענפה, ישנו בתחום זה ביקוש גדול לעובדים מנוסים, בעיקר לחוקרים ולמפתחים המתמחים בתחומים דוגמת לימודי מכונה, Computer vision וניווט ועקיבה נמצאים במגמת עלייה.

על פי נוגה מוסקוביץ, מנהלת סניף מת"מ בחיפה של ג'ובאינפו, קיים לחץ בחברות קטנות ובינוניות בגיוסי עובדים עבור תחומים כמו סייבר, פינטק ועוד, אך מאידך אנחנו עדים לפיטורים בקרב החברות הגדולות. "באינטל למשל פיטרו השנה כמות יחסית גדולה של עובדים לצרכי התייעלות. כיום אם פעילות לא מוכיחה את עצמה מהר מאוד, חותכים מיד בבשר החי ולא מתמהמהים. אנחנו בעידן שבו הכל זז מהר מאוד והחברות הגדולות אינן יכולות להתנהל בנונשלנטיות. הן חייבות להתאים עצמן במהירות להלך השוק. עם זאת יש לציין כי השוק מספיק חם ועובדי אינטל נקלטו מהר יחסית בחברות אחרות בשוק," הוסיפה מוסקוביץ.

מענקי חתימה בגובה 100 אלף שקל וחבילת אופציות

חברות ההיי-טק יצאו מגדרן כדי למשוך מועמדים מבוקשים לתפקידי מפתח בארגון, בעיקר בחברות סטארט אפ שמטרתן לגייס את המועמדים הטובים ביותר בתחום על מנת לצאת לשוק עם מוצר בשל לפני המתחרים.

כך לדוגמא היו השנה חברות שהעניקו למועמדים מבוקשים מענקי חתימה של 100 אלף שקל. עוד מגמה בולטת למשיכת מועמדים ושימור עובדים היתה הצעת חבילת מניות גדולה ואופציות. כדי להבטיח את המשך עבודתו של העובד בחברה, החברות מכפיפות את מימוש האופציות למשך הסכם העבודה שלו. כלי תגמולי זה הופך להיות פופולארי יותר ויותר בקרב בחברות טכנולוגיות שמניותיהן נסחרות בבורסה.

בדרך לשנת שיא בהיקף הגיוסים

על פי נתוני מאגר המידע Online IVC, ברבעון השלישי של השנה גייסו חברות ישראליות 1.9 מיליארד דולר. מתחילת 2016 ועד סוף הרבעון השלישי גייסו חברות ההיי-טק בסך הכול 4 מיליארד דולר. בשנה שעברה, שהיתה שנת שיא, היקף הגיוסים עמד על 4.4 מיליארד דולר, ועל כן, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה כי 2016 תשבור שוב את שיא הגיוסים.

מבין מגזרי ההיי-טק השונים, גם השנה התבלט שוק הסייבר הישראלי. לאחר שבשנת 2015 חברות הסייבר גייסו חצי מיליארד דולר, במחצית הראשונה של 2016 היקף הגיוסים של חברות הסייבר הסתכם ב-365 מיליון דולר, וזאת במקביל לעלייה משמעותית במספר חברות הסטארט-אפ והחברות הבינוניות בתחום.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנשים , גיוסים , חדשות