ירידה של 15.5% בייצוא ההייטק בחודשים ספטמבר-נובמבר

14 דצמבר, 2016

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מרימה תמרור אזהרה: תחום הייצור האלקטרוני התכווץ ב-32.8%, ענף התרופות רשם ירידה של 22.4%, וההיקף הכולל של ייצוא סחורות ירד ב-5% ברבעון

מגמת ההאטה בייצוא ההייטק הישראלי ב-2016 נמשכת, ואף מחריפה. על-פי נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בחודשים ספטמבר עד נובמבר 2016 נרשמה ירידה של 15.5% בחישוב שנתי בהיקף הייצוא של ההייטק הישראלי ("טכנולוגיה עילית" במינוח של הלמ"ס). מדובר בנתון המצטרף לירידה של 9.8% בחישוב שנתי, במהלך החודשים יוני-אוגוסט.

הירידה החדה ביותר במכירות נרשמה בתחום הייצור האלקטרוני, שמהווה את ליבת תעשיית ההייטק בישראל. על-פי הדו"ח של הלמ"ס, ענף ייצור הרכיבים והלוחות האלקטרוניים, שמהווה את ליבת תעשיית ההיי-טק המקומית, צנח בספטמבר-נובמבר ב-32.8% בחישוב שנתי, או ירידה של 3.3% בממוצע בחודש.

משבר זמני או סכנה לעתיד תעשיית האלקטרוניקה?

מגזר ההייטק מהווה כ-47% מכלל הייצוא התעשייתי (למעט יהלומים) של ישראל, ונחשב ל"קטר" של המשק הישראלי, שמצליח למשוך את הכלכלה קדימה גם בתקופות כלכליות קשות. פירוש הדבר שלהמשך ההאטה בתחום ההייטק יהיו השלכות מאקרו-כלכליות שישפיעו כל המשק הישראלי כולו.

על-פי ההערכה של Techtime, בתעשיית הייצור האלקטרוני עובדים ישירות כ-10,000-15,000 מועסקים, רובם באזורי הפריפריה. המשך הירידה בביקושים עשוי להביא את החברות לבצע צעדי התייעלות ולפטר עובדים.

מנגד, יש קולות שמנסים להרגיע וטוענים כי מדובר בנסיגה זמנית. כך למשל, רמזי גבאי, יו"ר מכון הייצוא, אמר בתגובה לדו"ח של הלמ"ס כי "נתוני ההייטק בחודשים ספטמבר-נובמבר 2016 הינם חריגים ואינם מעידים על המגמות העתידיות בענף, ולכן אין להיבהל מהם".

כשאינטל משתעלת ישראל מצטננת

חלק מהמשקיפים מייחסים את הירידה בייצוא של הייצור האלקטרוני ב-2016 למצב באינטל. פעילות הייצוא של אינטל מהווה חלק נכבד מייצוא ההייטק הישראלי, והטענה היא שעבודות השדרוג במפעל ייצור השבבים של החברה בקריית גת, הפחיתו את היקף הייצוא של אינטל ישראל בתקופה הזו.

ראוי גם לזכור שהנתונים היחסיים מוצגים בהשוואה ל-2015, שהייתה שנה שנה מוצלחת במיוחד עבור ההייטק הישראלי, שבמהלכה צמח הייצוא מ-71 מיליארד שקל (ב-2014) ל-87.5 מיליארד שקל. תמיכה בהשערה הזו מגיעה מכיוון פעילות ההון סיכון בשוק הישראלי: מנתוני מאגר המידע Online IVC, עולה שמתחילת 2016 ועד סוף הרבעון השלישי גייסו חברות ההייטק בישראל 4 מיליארד דולר. כלומר בקצב הזה 2016 תשבור את השיא של כל הזמנים שנקבע ב-2015, שבה גייסו חברות ההייטק הישראליות 4.4 מיליארד דולר.

ענף התרופות במשבר

נתונים נוספים מראים שאי אפשר להטיל את כל האשם על אינטל: ענף ייצור התרופות, שנכלל בדו"ח של הלמ"ס בסעיף ההייטק, רשם ירידה חדה של 22.4%, או 2.1% בממוצע לחודש. סעיף כלי הטייס והחלליות רשם ירידה שנתית של 5%. הירידה בייצוא ההייטק היתה חדה הרבה יותר בהשוואה לנתוני ייצוא הסחורות הכולל בישראל, שרשם בספטמבר-נובמבר ירידה מתונה יותר של 5% והסתכם ב-17.4 מיליארד שקל.

לעומת זאת, יצוא תעשיות טכנולוגיה מעורבת עילית בספטמבר-נובמבר עלה על פי נתוני המגמה ב-21.0% בחישוב שנתי, עלייה של 1.6% בממוצע לחודש, וזאת בהמשך לעלייה של 12.4% בחישוב שנתי שנרשמה בחודשים יוני-אוגוסט. סעיף הטכנולוגיה המעורבת, המהווה כ-31% מכלל הייצוא התעשייתי, כולל תחומים כמו כימיקלים וזיקוק נפט, מכונות, מנועים חשמליים וכלי-רכב. בתחום זה התבלט לטובה תחום הציוד הרפואי, שרשם עלייה של 15% בהשוואה שנתית.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחקרים ונתוני שוק , תעשייה ישראלית