P-Cure נערכת להעברת הייצור לקבלן משנה

3 ינואר, 2017

חברת P-Cure מלוד גישה חדשה למתקני טיפולים בהקרנות, המאפשרת לספק טיפולים בהקרנות פרוטונים ובהקרנות רנטגן במחצית מהמחיר הנדרש כיום בעולם. החברה גייסה כ-10 מיליון דולר ונמצאת כעת בשלבים מתקדמים של גיוס הון שני

חברת P-Cure מאזור התעשייה לוד נערכת להעברת הייצור של מערכות הטיפול בקרינת פרוטונים לידי קבלן משנה שיאפשר לה להיערך במהירות להגדלת כושר הייצור. עד היום החברה סיפרה מערכת אחת לבית חולים בארצות הברית, וכעת היא מייצרת שתי מערכות נוספות עבור בית חולים גדול בלונדון.  במקביל להיערכות לכניסה אל השוק, החברה נמצאת לקראת סיומו של סבב גיוס הון בהיקף של 6-10 מיליון דולר, אשר צפוי להסתיים בינואר או פברואר 2017. כך סיפר ל-Techtime מייסד ומנכ"ל P-Cure, ד"ר מיכאל מאראש (בתמונה למעלה).

חברת פי-קיור היא חברת מיכשור רפואי יוצאת דופן, מכיוון שהיא אינה מייצרת אבזר רפואי, אלא מערכת מרכזית שלמה. הפתרון של החברה הוא פלטפורמת טיפולים בהקרנה, המאפשרת טיפולים בהקרנת קרני X ובהקרנת קרני פרוטונים, שזהו תחום שהחברה מתכננת לבצע בו מהפיכה. כמו הקרנות רנטגן, גם הקרנה בפרוטונים משמשת כדי לטפל בחולי סרטן ולהסיר גידולים שונים. אלא שבניגוד להקרנות רנטגן, שהן לא מדוייקות ומייצרות פגיעה גם בתאים בריאים, הקרנות בפרוטונים מאפשרות כיוון מדוייק של הקרן אל אתר היעד בלא לפגוע ברקמות שמסביב.

השוואה בין רמת הפגיעה ההיקפית ברנטגן או בפרוטונים, בתהליך הקרנה בעמוד השדרה

הבעיה המרכזית של הטיפול בפרוטונים נובעת מהעובדה שמדובר במערכות גדולות מאוד ויקרות מאות. מערכת טיפול בפרוטונים כוללת מכשירי הדמייה גדולים מאוד ומערכת הקרנה המיועידת לאפשר הקרנת כל איבר בגןף ב-360 מעלות. התוצאה היא מערכות הדורשות מתקנים גדולים מאוד ויקרים מאוד.

ד"ר מאראש: "העלויות הגבוהות והגודל הפיסי גורמים לכך שיש מעט מאוד מרכזי פרוטונים בהשוואה למרכזי רנטגן, ולכן רק 1% מהחולים הזקוקים לטיפול בפרוטונים – מקבלים אותו. בדיקה זהירה שביצענו הראתה שבפועל הסוג ואופי הטיפולים לא דורשים מערכות כל-כך גדולות. כך למשל, הטיפולים בקרינת פרוטונים נעשים כיום בחולי פרוסטטה הזקוקים להקרנה מכיוון אחד בלבד, כאשר ברוב הטיפולים האחרים יש צורך בהקרנה משני כיוונים בלבד. אומנם המערכות מבוססות על גלגל המספק קרינה ב-360 מעלות, אולם הדבר נעשה מסיבות היסטוריות, בגלל שכך נבנו מערכות ה-CT הגדולות לטיפולי רנטגן".

האבחנה הזו שימשה בסיס לפיתוח מערכת חדשה, קטנה מאוד יחסית וזולה בהרבה. במערכת ההקרנות של חברת פי-קיוב החולה יושב על כורסא חכמה, המתפקדת כמעט רובוט הממקם אותו בסביבה תלת-מימדית שבה מצוי תותח פרוטונים, מכשיר הקרנת רנטגן וסורק רנטגן העולה ויורד מעליו ומספק מעכב בזמן אמת אחר התקדמות הטיפול. הדבר נשמע מורכב מאוד, אבל זו מערכת שעלויות ההקמה וההפעלה שלה הן אפסיות בהשוואה למערכות הפרוטונים הנמצאות כיום בשוק.

מערך ההקרנות המלא של פי-קיור

חברת פי-קיור הוקמה בשנת 2007 בחממת טרגטק בנתניה שביצעה בה את ההשקעה הראשונית, וכיום היא מעסיקה כ-15 עובדים. עד היום היא ביצעה שני סבבי גיוס הון בהיקף כולל של כ-10 מיליון דולר וקיבלה גם סיוע מהמדען הראשי במשרד הכלכלה. בשנת 2008 היא התחילה בניסויים באמצעות שיתוף פעולה עם בית החולים MGH בבוסטון. ב-2010 נבנתה בבית החולים המערכת הניסויית הראשונה ובשנת 2011 התוכנה של המערכת קיבלה אישור FDA.

ב-2012 נחתם הסכם שיתוף הפעולה עם חברת פיליפס עבור מערכת ה-CT, ובעקבותיו הותקנה לפני חצי שנה מערכת מלאה ראשונה בבית חולים בארה"ב. בחודש אוגוסט היא קיבלה את אישור ה-FDA וכעת המערכת משמשת לטיפול בחולי סרטן הריאות. בימים אלה החברה מייצרת שתי מערכות נוספות אשר הוזמנו על-ידי בית חולים גדול בלונדון. כרגע החברה נמצאת בשלבי גיוס של 6-10 מיליון דולר המובל על-ידי המשקיעים הקיימים. חלקם הם כבר מסרו מכתבי תהחייבות, כאשר היעד הוא לסיים את הגיוס בינואר-פברואר 2017.

מה מיוחד מבחינה רפואית במערכת שלכם?

"לטיפול בפרוטונים יש רגישויות מיוחדות: הוא מדוייק מאוד אבל אתה חייב לדעת בדיוק לאן לכוון את ההקרנה. אחת מהבעיות בתחום הזה היא שקיימת אי-התאמה בין הדיוק של הפרוטון לבין הרזולוציה של ההדמייה. אין התאמה בין הרובה לבין הכוונת. הפתרון הוא בזיהוי מדוייק של של הגידול. קבלת מידע מדוייק על המיקום והצורה שלו לפני כל טיפול. לצורך זה פיתחנו מערכת רנטגן משלנו. אומנם ה-CT משמש ככלי עיקרי לאיתור, תכנון ומעקב אחר הטיפולים, אולם מערכת קרני ה-X שפיתחנו, ביחד עם התוכנה שכתבנו עבורה, מספקת הדמייה בזמן אמת  ומאפשרת למקדם את החולה מול תותח הפרוטונים ולשנות את תוכנית הטיפולים בהתאם לצורת הגידול. המיא מעניקה לרופא אפשרות לבצע מה שנקרא בטרמינולוגיה המקצועית בשם: Adaptive Therapy".

בעל המניות הגדול ביותר, קרן אורט פרטנרס הנמצאת בבעלות משפחת קופר, אשר ייסדה את חברת מוצרי החיטוי האמריקאית Gojo.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מכשור רפואי , תעשייה ישראלית