המהפך של א.י. אלקטרוניקה: מפיצת הרכיבים הופכת לחברת הייטק

9 ינואר, 2017

מאחורי גיוס ההון של HealthWatch מסתתר מהפך מפתיע שהתחולל מאחורי הקלעים במודל העיסקי של א.י. אלקטרוניקה, שהחלה את דרכה כמפיצת רכיבים והפכה בשנה האחרונה לקבוצת שירותים והשקעות טכנולוגיות

לפני כשבוע דיווחה חברת HealthWatch מכפר סבא אשר הוקמה בשנת 2010 על גיוס הון של 20 מיליון מאת חברת Yiling Pharmaceuticals הסינית הנסחרת בבורסת שנזן לפי שווי שוק של כ-2.7 מיליארד דולר. הגיוס מורכב משני סכומים נפרדים: 15 מיליון דולר תמורת 23% ממניות החברה המעניק לה שווי של 65 מיליון דולר, ותשלום של 5 מיליון דולר נוספים עבור זכויות ההפצה בסין.

חולצת החיישנים של HealthWatch

חברת HealthWatch מפתחת ומייצרת פתרון ניטור רפואי הכולל חולצה מיוחדת הכוללת חיישנים המוטמעים בה, ומכשיר ניטור האוסף את המידע, מעבד אותו ומשדר אותו לענן ולרופא המטפל. מערכת זו קיבלה את אישור מנהל התרופות האמריקאי (FDA). בנוסף, היא מחזיקה באישור CE האירופי ואמ"ר הישראלי. הפתרון הטכנולוגי הזה מאפשר להרחיב את הטיפול בחולים אל מעבר למרפאות ולבתי החולים, שכן הוא מאפשר לשחרר לביתם חולים הזקוקים להשגחה בלבד או להתערבות רק במקרה חירום. המוצר קיבל אישורי שיווק באירופה ובארצות הברית. כיום החברה מעסיקה 18 עובדים ומתכננת לגייס 20 עובדים נוספים.

המטרה: כתובת לכל סטארט-אפ

אלא שמאחורי ההצלחה הזו מסתתר סיפור נוסף ולא פחות מפתיע: חברת א.י. אלקטרוניקה (AY Electronics) הייתה המשקיע המשמעותי הגדול הראשון בחברת HealthWatch. כעת מסתבר שמדובר למעשה רק באחת מתוך סדרה של השקעות בחמש חברות טכנולוגיות שבוצעו בשנת 2016, במטרה לסייע להן לבצע מעבר מפיתוח לייצור בשנת 2017.

קבוצת א.י. אלקטרוניקה עוסקת מזה כ-37 שנים בתחום הרכיבים האלקטרונים ומתן פתרונות קצה ללקוחותיהם כגון מרכיבים אלקטרוניים, פיתוח אב טיפוס, בניית תיק ייצור והעברה לייצור בישראל. הקבוצה הוקמה בשנת 1980 על ידי אריק רוד ז"ל ובבעלות האחים יניב רוד יו"ר ואיתי רוד מנהל תפעול.

בשיחה עם Techtime הסביר יניב רוד את התפישה החדשה של החברה: "כעת אנחנו מרחיבים את המושג שרשרת אספקה גם לתחום ההצמחה של חברות סטארט-אפ. המטרה היא לסייע להן להגיע אל השוק מהר ובצורה נכונה, באמצעות השירותים הלוגיסטיים, הקשרים העסקיים ושירותי הייצור שלנו. מהבחינה הזו, השקעה ראשונית בחברה היא לדעתנו נדבך חשוב להצלחה של החברות.

"חברות הסטארט-אפ הישראליות הן מנוע הצמיחה של מדינת ישראל, והגדרנו לעצמנו מטרה לסייע להן להגיע למוצר, והמשך פיתוח וייצור בישראל. החזון שלנו הוא לראות תעשייה ישראלית המייצרת בישראל ומבטיחה תעסוקה לשנים רבות".

מאבק על שימור הייצור בישראל

במסגרת הפעילות החדשה הוקמה מחלקת החדשנות Personalized Supply Services (הכוללת את זרוע ההשקעות) שתפקידה לספק פתרון כולל לחברות טכנולוגיה ישראליות ולספק להן תמיכה בנושאים כמו שירותים ייחודיים, רגולציה, פטנטים, קשרים עם חברות רב-לאומיות, בתי חולים, בתי אבות ועוד. ראש תחום החדשנות וההשקעות בחברה הינו גיל פלוטניצקי, שהצטרף לחברה לאחר שצבר נסיון של 24 שנים בניהול וייעוץ לפרויקטים ומיזמים בעולם בתחומי המכשור הרפואי, רפואה מרחוק, שירותי בריאות וטכנולוגיות לניטור חולים מרחוק, בארה"ב, באירופה ובישראל.

פלוטניצקי אחראי על איתור חברות, בדיקות נאותות, מתן שירותים תומכים של ייעוץ רגולטורי, פטנטים, אסטרטגיות שיווקיות ,Technology Re-Positioning וכדומה. לדבריו, "בשנים האחרונות אנו עדים למגמה של איבוד פרויקטים והעברת ייצור של חברות רבות לדרום מזרח אסיה. קבוצת א.י. פועלת נגד המגמה הזו. במסגרת PSS אנו נותנים נגישות לקו הפיתוח והייצור בישראל, תמיכה הנדסית ואנשי מקצוע לפי הצורך.

"המטרה היא לעודד חברות לעבוד איתנו. אנחנו נותנים להן מגוון רחב של שירותים נוספים כולל פיתוח עסקי, טכנולוגי ותמיכה פיננסית. פעמים רבות יש צורך לעשות מיקוד מחדש של החברה. לנתח את הטכנולוגיה והמודל העסקי שלה, מהטכנולוגיה והייצור ועד היישום והשיווק. פעילות המלווה על-ידי ועדה מייעצת של מובילי דעה עתירי ניסיון, המסייעים בבחינת וליווי החברות אשר עובדות עם הקבוצה".

אתם מתכננים לעשות אקזיט מההשקעה ב-HealthWatch?

"לא. אנחנו לא קרן הון סיכון ולא בנק השקעות. אנחנו חברה הנותנת פתרון כולל לשרשרת האספקה והשירותים. המטרה שלנו היא לא לעשות אקזיט, אלא ללוות את היזם ואת החברה שלו משלב הפיתוח, אבטיפוס, הכנת תיק ייצור ועד לייצור המוני. קבוצת א.י. הינה שותפה לדרך של החברות שבהן אנחנו משקיעים ואתם אנו עובדים".

בתמונה למעלה: גיל פלוטניצקי

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות