"שוק החשמל הישראלי משווע לחדשנות טכנולוגית"

16 פברואר, 2017

"באומת הסטארט-אפ שלנו יש מעט טכנולוגיה וחדשנות, דווקא בתחום חיוני המגלגל טריליוני דולרים בשנה. שור החשמל הישראלי הוא שוק ענק עם חדשנות מעטה, והממשלה יכולה לשנות את המצב לטובת המשק והצרכנים"

מאת: אבי ברנמילר, מנכ"ל חברת ברנמילר אנרגיה ונשיא ועידת הקלינטק

זה לא סוד שההשקעה בפיתוח טכנולוגיות בתחום האנרגיה המתחדשת מעטה מאוד יחסית לתחומי טכנולוגיה אחרים. הסיבה העיקרית לכך טמונה בהוצאות הפיתוח הגבוהות הנדרשות לפיתוח פתרונות חדשניים המיועדים לשוק החשמל. פיילוט בתחום אגירת האנרגיה דורש קרקע, רישיונות, היתרים רגולטוריים, וזמן ארוך יחסית לפיתוח מוצר מוכח. זאת בניגוד לתחומי התקשורת, השבבים או התוכנה שבהם אין צורך בכל אלה, ולכן זמן פיתוח המוצרים קצר משמעותית.

התוצאה: באומת הסטארט-אפ שלנו יש מעט חברות טכנולוגיה ומעט מאוד חדשנות, דווקא בתחום חיוני המגלגל טריליוני דולרים מדי שנה. זהו שוק ענק עם חדשנות מעטה. כשקרנות ההשקעה, שרובן אינן משקיעות לטווח ארוך, ממעטות להשקיע בחדשנות בתחום האנרגיה, והמדינה לא משכילה למלא את החלל הריק בתחום כה חיוני – אנו נותרים עם תשתיות חשמל מיושנות ולא יעילות, ועם משק חשמל מדשדש. את המחיר משלמים האזרחים, המגזר העסקי וכמובן המדינה.

חדשנות תוריד את מחירי החשמל ותפחית את יוקר המחיה

להמחשת המצב ניתן להשוות את שוק התקשורת הסלולרית מלפני שני עשורים לשוק הסלולר היום, שעבר מהפיכה של ממש – טכנולוגית וצרכנית. בשוק החשמל לעומת זאת קרה מעט מאוד באותה תקופה. רק שינוי בגישה יכול לחלץ אותנו מהמצב הקיים. כולם מדברים על שכלול משק החשמל, יישום טכנולוגיות מתקדמות כמו אגירה וניהול רשת חכם, אבל בפועל מעט מאוד קורה.

כדי לחלץ את עגלת משק החשמל מהבוץ, על הממשלה ליישם שורה של צעדים הכרחיים. ראשית, יישום נרחב – באמצעות חקיקה מתאימה – של טכנולוגיות היברידיות המאפשרות הורדת תעריפי הייצור. שנית, הקמת ועדה ממשלתית או קרן השקעות ממשלתית, שתבחן מתן מענקים לטכנולוגיות חדשניות שיישומן צפוי להוריד את מחירי החשמל וכתוצאה מכך את יוקר המחיה.

ושלישית, יצירת מבנה תעריפים שיעודד שימוש בטכנולוגיות אגירה, שהוכחו כיעילות מאוד בכל הקשור להפחתת פליטות ולשימוש נבון וחסכוני באמצעי הייצור. שימוש כזה יחבר את עולם החשמל המסורתי לחדשנות טכנולוגית בהשקעה מינימלית הצפויה להחזיר את עצמה במהירות.

הטמעת מערכות אגירה תאפשר גם יישום נרחב של אנרגיות מתחדשות, לצד ביטול הצורך בהקמת תחנות גיבוי מזהמות. כיום, על כל קילוואט מתחדש שמותקן, מותקן גם קילוואט גיבוי מזהם – כדי לפצות על השעות בהן השמש אינה זורחת או הרוח אינה נושבת. האגירה צפויה להוזיל את עלויות האנרגיה המתחדשת ולשפר את איכות האספקה. היא תייתר השקעות אדירות הכרוכות בהגדלת הרשת ובהקמת תחנות מזהמות.

לא מדובר בצעדים שעלותם למשק משמעותית. אבל יישומם צפוי לקחת את משק החשמל קדימה, לעודד יצירת עשרות אלפי מקומות עבודה חדשים, לשפר את איכות הסביבה בה אנו חיים, ולהוריד את יוקר המחיה. נראה ששר האנרגיה הנוכחי מתעניין בשוק החשמל ופועל לקידום מדיניות מושכלת ארוכת טווח. קידום שוק החשמל לעידן של חדשנות טכנולוגית חייב להיות חלק חשוב והכרחי ממדיניות זו.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות