סיוה חושפת מעבד DSP חדש עבור הדור החמישי

26 פברואר, 2017

מעבד CEVA-XC12 החדש ייחשף בתערוכת MWC. הוא מיועד לשמש במודמים של מערכות הדור החמישי ולספק קצב העברת נתונים של עד 20Gbps. סיוה פיתחה עבורו ארכיטקטורה חדשה וערכת פקודות חדשה. המעבד כבר סופק ליצרן שבבים מוביל בשוק הסלולר

חברת CEVA מהרצליה המפתחת קניין רוחני של מעבדים לתעשיית השבבים, תחשוף בתערוכת MWC בברצלונה את מעבד האותות (DSP) החדש שלה עבור רשתות הדור החמישי מדגם CEVA-XC12. המעבד החדש מיועד לנהל את החישובים המתבצעים במודם של מערכות התקשורת העתידיות. החברה מסרה שהוא מאפשר לבצע העברת נתונים בקצב מהיר של עד 20Gbps בתחנות בסיס ובמכשירים מהדור החמישי (5G). להערכת סיוה, מדובר במעבד האותות המתקדם מסוגו בשוק.

מעבד CEVA-XC12 תוכנן ליישומים מורכבים בתקשורת סלולרית מדור 5 ודור 4.5, וכן להעברת נתונים בקצב מהיר לרשתות אלחוטיות הכוללות קישוריות Wi-Fi בתקן MU-MIMO ולרשתות אלחוטיות בענן (cloud-RAN). על פי סיוה, המעבד החדש משפר עד פי 8 את ביצועי שבבי התקשורת ומאפשר צריכת הספק הנמוכה בכ-50% בהשוואה למעבד הקודם שלה, CEVA-XC4500.

גישה חדשה לאתגר הארכיטקטורה

מערכות התקשורת של הדור החמישי יצטרכו לספק יכולת העברת נתונים מהירה מאוד עם זמן השהייה קצרצר של 1 מילי-שניות בלבד. הדבר יושג באמצעות טכניקות איפנון מורכבות מאוד הכוללות ריבוי אנטנות (Massive-MIMO), שימוש בסכימות עיצוב אלומה מורכבות (3D dynamic beamforming) ואיפנון QAM. מטלות שמעבדי האותות הקיימים במערכות  LTE-Advanced Pro לא מסוגלים לבצע.

חברת סיוה מסרה שהיא נאלצה לפתח ארכיטקטורה גמישה המאפשרת לתכנת קונפיגורציות פעולה שונות עבור האפליקציות השונות של הדור החמישי. באופן זה ניתן להתאים אותו למכשירי סמארטפון, לתחנות בסיס, לתחנות בסיס זעירות (small cells) וליישומי cloud RAN. הגמישות הזו מאפשרת להפעילו גם במעבד אותות במודמי הדור הרביעי. פירוש הדבר שהוא תומך בכל תדרי התקשורת בטווח של 450MHz ועד 80GHz (גלים מילימטריים).

בנוסף, הוא תומך בתקשורת אלחוטית קצרת טווח דוגמת Wi-Fi 802.11ax, LTE/Wi-Fi Aggregation, WiGig 802.11ad ואפילו cellular V2X. המעבד מצוייד בארבעה מנועי עיבוד וקטוריים המביאים אותו לרמת ביצועים של 1TOPs, כלומר 1Tera Operations Per second. יכולת החישוב האריתמטי שלו תוגברה באמצעות עיבוד מטריציוני במתבצע ב-256×256 מימדים. החברה פיתחה ערכת פקודות חדשה המאפשרת לו להתמודד עם סכימת איפנון מסוג QAM, שהיא גם דיגיטלית וגם אנלוגית, באיפנון בעל 256 ו-1024 נקודות פאזה. בין השאר הוא צוייד ביחידת עיבוד סקלרית חדשה המאפשרת לו להתמודד עם הדרישות הכרוכות בהפעלת יישומי IoT סלולריים.

יצרנית תחנות בסיס גדולה הזמינה את המעבד החדש

האנליסט הראשי בחברת המחקר TIRIAS, ג'ים מקגרגור, אמר: שרשתות ומכשירים מדור 5 הזקוקים להעברת נתונים מהירה ושירותים אמינים, מצריכה יישום טכנולוגיות חדשות המבוססות על עיבוד אותות מתקדם. "המעבד של סיוה נותן מענה ברמת הביצועים, ומציע לתעשיית הסלולר פתרון העונה על הביקוש הגדול לרשתות נתונים מהירות בשנים הקרובות". מנהל חטיבת התקשורת האלחוטית של סיוה, מיכאל בוקאיה, אמר שהעברת נתונים במהירויות גבוהות מאוד מצריכה גישה חדשה לתכנון מעבדים. "זהו המעבד החזק ביותר שתכננו עד היום".

סיוה מסרה, כי המעבד החדש כבר סופק ליצרן שבבים מוביל בשוק הסלולר. להערכת Techtime, ייתכן מאוד כי מדובר בנוקיה או אריקסון, שתי חברות שביחד מחזיקות ביותר מ-70% משוק השבבים לתחנות בסיס סלולריות. מדובר בשוק שהיקפו הכולל נאמד היום בכ-3 מיליארד דולר בשנה. ראוי לציין שבתחנת בסיס סלולרית יש עד 15 מעבדים מסוג המעבד החדש של סיוה, כך שהתמלוגים של החברה מהסכם כזה עשויים להיות גבוהים מאוד. על-פי הערכות שונות, הם יכולים להגיע לסכום של כ-10 מיליון דולר בשנה.

דיאגרמת המלבנים של המעבד החדש:

שיתוף פעולה בתחום זיהוי הקול מרחוק

שלשום הודיעה סיוה על שיתוף פעולה עם חברת Waves Audio, המפתחת טכנולוגיות לעיבוד מוסיקה ודיבור, כולל שליטה קולית מרחוק. הטכנולוגיות MaxxAudio ו-MaxxVoice של Waves מיושמות היום בעיקר בתעשיית המוסיקה המקצועית ושוק ה-PC. שילוב טכנולוגיות אלו במעבד האודיו של סיוה יאפשר לסיוה להציע יישומים אלה בשווקי הסלולר, הבית החכם והרכב. הפתרון המשותף יוצג גם כן בתערוכת הסלולר השנתית בברצלונה בשבוע הבא.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , קניין רוחני