אורביט מגייסת 10 מיליון שקל מהמשקיעים הקיימים

2 מרץ, 2017

חברת אורביט מנתניה גיבשה אסטרטגיה של עסקאות ארוכות טווח בשווקים צומחים. שני תחומי הצמיחה המרכזיים הם מערכות ניהול שמע בתוך מטוסים ומערכות עקיבה ותקשורת רחבות פס עבור לוויינים מנמיכי טוס

חברת אורביט מנתניה (Orbit) החלה בתהליך הנפקת זכויות לבעלי המניות בהיקף של 10 מיליון שקל. התהליך ממתין כעת לאישור של בעלי המניות בחברה, כאשר יו"ר הדירקטוריון ובעל השליטה בחברה, זאב שטיין, התחייב להזרים את חלקו היחסי בהנפקה, בהיקף של כ-4.35 מיליון שקל. מנכ"ל חברת אורביט, איתן לבנה, סיפר ל-Techtime שגיוס ההון מיועד לממן את המעבר של החברה לאסטרטגיה המבוססת על עסקאות ארוכות טווח, כדי לאפשר לה לטפח מנועי צמיחה חדשים.

המנכ"ל איתן ליבנה

חברת אורביט מספקת מערכות תקשורת עתירות טכנולוגיה למשימות חיוניות  (Mission-Critical) ומסחריות עבור יישומים בים, ביבשה, באוויר ובחלל, ובכלל זה מערכות תקשורת לוויינית ניידות, פתרונות עקיבה וטלמטריה, מערכות לניהול תקשורת פנים במטוסים ומערכות לתצפיות מהחלל. למרות שהיא נחשבת כבעלת טכנולוגיה איכותית במיוחד, המכירות שלה נמצאות בירידה: בשנת 2015 היא ירדה בכ-10% בהשוואה ל-2014 והמכירות הסתכמו בכ-45 מיליון דולר. בתשעת החודשים של 2016 הסתכמו המכירות בכ-23.6 מיליון דולר – בהשוואה לכ-35.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2015.

אורביט נכנסה למטוס העתידי של רוסיה

לדברי המנכ"ל ליבנה, החברה גיבשה אסטרטגיה חדשה שכבר מתחילה לתת את פירותיה, אשר מבוססת על עסקאות ארוכות טווח בתחומים צומחים. "דוגמא מובהקת לכך היא המעורבות שלנו בפרויייקט מטוס הנוסעים הרוסי MS-21". מדובר במטוס דו-מנועי לטווח בינוני אשר מפותח על-ידי תאגיד התעופה הרוסי המאוחד, והחברות הבנות שלו יאקובלב ואירקוט. הוא הושק באמצע באמצע 2016 והייצור ההמוני מתוכנן לשנת 2017. כאשר ייצא לשוק, הוא אמור להתחרות במטוסים כמו בואינג 737 ואיירבאס A320.

ליבנה: "אנחנו מעורבים בפיתוח המטוס מהשלבים המוקדמים, ומספקים לו את מערכת ניהול האודיו ממשפחת אוריון. הוספנו למערכת גם יכולת ניהול וידאו כאשר הרוסים בחרו להשתמש ב-8 מצלמות וידאו העוקבות אחר מערכות קריטיות במטוס. בסך הכל, בכל מטוס שייוצר יהיו מערכות של אורביט בהיקף של כמה מאות אלפי דולרים". להערכת החברה, פרוייקטים תעופתיים מהסוג הזה הם בעלי זמן הבשלה ארוך, אולם משהסתיימו יש בהם פוטנציאל לביצוע הזמנות גדולות מאוד לאורך זמן.

מערכת שמע תעופתית תלת-מימדית

הדגמה של מערכת אוריון בעלת שני טרמינלים

משפחת אוריון (Orion) היא ייחודית בעולם התעופה. לדברי מנהל המוצר, מקס גנות, מערכות השמע במטוסים כיום הן בעיקרן מערכות אנלוגיות המבוססות על תצורת כוכב. "פירוש הדבר שיש להן נקודת כשל קריטית, ושעם הוספה של כל משתמש מצטמצמים משאבי המערכת המוקדשים לכל אחד משאר המשתמשים. מערכת אוריון היא מערכת המבוססת על פרוטוקול איתרנט ובנויה בתצורה של טבעת כפולה שבה כל יחידת משתמש כוללת את כל משאבי העיבוד הדרושים שלה ומשדרת את המידע בשני כיוונים שונים בו-זמנית. כלומר אין יחידה מרכזית המנהלת את הרשת וכל המידע והתקשורת מתבצעת בו-זמנית בשני ערוצים מקביליים".

למערכת אוריון יש יתרון מעניין נוסף: היא מעניקה למשתמש יכולת האזנה תלת-מימדית. טייס המקשיב לאחד מאנשי הצוות, למשל, שומע את הקול כאילו הוא בא מהכיוון האמיתי שבו נמצא איש הצוות. הדבר נשמע לא נחוץ, אבל יש לו משמעות עצומה. לעתים רבות מגיע מידע בו-זמנית במערכות קשר אוויריות ממספר דוברים בו-זמנית, ולכן קשה להבין את הנאמר. מתברר שכאשר מעניקים לכל דובר ייצוג אודיו מרחבי, המוח של משתתפים בשיחה מצליח להפריד בקלות בין הדוברים ולקלוט את המידע. הדבר גם מפחית תקלות: "כאשר מגיעה התראה ממנוע שמאל, למשל, הטייס שומע את ההתרעה מהכיוון של המנוע התקול – אפקט המקטין את סיכויי הטעות כאשר יש צורך בתגובה מהירה".

מקס גנות

בימים אלה בודקת אורביט שווקים חדשים עבור טכנולוגיית האודיו התלת-מימדי שלה. בין השאר, מדובר בשילוב הטכנולוגיה בקסדות טיס. הדבר מאפשר לטייס לזהות את המיקום של החיוויים הקוליים שהוא מקבל. למשל, אם המערכת מזהה טיל, צליל ההתראה מגיע מכיוונו האמיתי של הטיל, ואם הוא מדבר עם מטוס אחר בקשר, כיוון הקול זה לכיוון המטוס השני. במקביל, החברה בודקת יישומים של המערכת במערכות צבאיות קרקעיות. למשל, היא יכולה לסייע ליחידות מיוחדות לשפר את ההתמצאות ההדדית כאשר הלוחמים מדברים אחד עם השני.

מהפיכת ה-New Space: אלפי לוויינים קטנים

תחום צמיחה נוסף שבו החברה תולה את יהבה הוא התפתחות תחום חדש שקיבל את הכינוי New Space. עד לאחרונה התבסס תחום לווייני התקשורת על לוויינים מגביהי רום (GEO) אשר נעו במסלול גיאוסינכרוני מסביב לכדור הארץ. כלומר, הם שהו בגובה של 36,000 קילומטר שבו הלוויין מקיף את כדור הארץ במהירות הסיבוב של כדור הארץ, ולכן מצוי בנקודה קבועה ביחס לקרקע.

לדברי סגן נשיא למחקר ופיתוח בחברת אורביט, דרור פרנסיס, "כיום העולם נמצא במגמת מעבר מלווייני GEO מעטים וגדולים, לשימוש בלווייני MEO (גובה בינוני) ולווייני LEO (גובה נמוך), שהם קטנים וזולים יותר, אולם משוגרים במספרים גדולים.

דרור פרנסיס

"אנחנו צופים שיהיו מאות ואלפי לוויינים. זהו התחום שבו אנחנו סבורים שמשפחת מוצרי GAIA תהיה מנוע צמיחה גדול בשנים הבאות". מדובר במערכות תקשורת לווייניות בעלות יכולת עקיבה מדוייקת, החיונית ללוויינים מנמיכי טוס (LEO ו-GEO) המשנים את מיקומם ביחס לקרקע, ורוחב פס גדול מאוד. "המוצרים שלנו מתאימים לשימוש בכל התדרים. בעולם התקשורת החדש מדברים על צורך באלפי טרמינלים הנמכרים במחירים של כמה אלפי דולר לכל טרמינל, המצויידים ביכולת עקיבה מדוייקת משום שיש לה השפעה ישירה על כמות הדטה שניתן לקבל מהלוויין".  ליבנה: "אנחנו מכירים את החברות הבונות כיום את מערכות הלוויינים החדשות, ומאמינים שכאשר המודל העסקי שלהן יתפוס תנופה – אנחנו נהיה שם ביחד איתן.

מחיל הים להייטק הישראלי

המנכ"ל ליבנה הוא רכש חדש של החברה, ומאמין אדוק באסטרטגיות ארוכות טווח. הוא הגיע לאורביט לפני כחצי שנה במקומו של המנכ"ל הקודם ארז שבירו. הניסיון הניהול שלו מגוון מאוד, חלקו בהייטק וחלקו בתעשייה הכבדה. בצה"ל שימש כראש ענף במחלקת אמל"ח של חיל הים והיה מזוכי פרס בטחון ישראל. לאחר מכן הצטרף לחברת אלישרא והגיע לתפקיד פיתוח עסקי ומנהל שיווק המערכות הימיות של החברה. בהמשך הוא היה מנהל מפעלי דרום של פקר פלדה, מנכ"ל חברת תדיראן טלקום ולפני שהצטרף לאורביט שימש מספר שנים כמנכ"ל יצרנית החיישנים וגדרות הביטחון חברת מגל, עד למכירתה לפימי בשנת 2015. "לאורביט יש עומק טכנולוגי יוצא דופן", הוא אמר. "לא במקרה אנחנו בית הטלמטריה של מדינת ישראל".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית , תקשורת