StemRad פיתחה אפוד להגנה על אסטרונאוטים מפני הקרינה במאדים

6 מרץ, 2017

האפוד ייבחן בספינת החלל Orion, שתצא ב-2018 ותקיף את הירח, וזאת לקראת המשימות המאוישות למאדים שנאסא מקווה להוציא עד 2035

*[בתמונה: חגורת Gamma 360 של StemRad]

חברת StemRad מתל אביב, המפתחת ציוד הגנה אישי מפני קרינה, פיתחה אפוד מגן שנועד להגן על אסטרונאוטים מפני קרינה סולרית קטלנית בחלל החיצון. יעילותו של האפוד תיבחן במבדקים בספינת החלל הבלתי מאוישת Orion, שאמורה לצאת למשימה בסוף 2018 ולהקיף את הירח, וזאת לקראת משימות מאוישות שייצאו למאדים בעתיד.

אפוד המגן, הקרוי AstroRad Radiation Shield, מיועד להגן על רקמה אנושית, ובמיוחד על תאי גזע, מפני קרינת הגמא הקטלנית שמצויה באטמוספרה הדלילה במאדים. האפוד עשוי משכבות מרובות הכוללות חומרים לא מתכתיים המספקים הגנה לגופו של האסטרונאוט. החומר האלסטי של האפוד מאפשר להתאים אישית את האפוד לכל אסטרונאוט. סוכנות החלל האמריקאית (NASA) מתכוונת לשלוח משימות מאוישות למאדים בין 2030-2040.

בריאיון לרויטרס אמר מייסד ומנכ"ל StemRad אורן מילשטיין:  "המוצר שלנו יאפשר לבני אדם להגיע לחלל החיצון. פריצת הדרך שלנו טמונה בארכיטקטורה הרב-שכבתית של אפוד המגן, המאפשר לכסות את האיברים החשובים ביותר."

המוצג של StemRad במוזיאון המדע בחיפה. מקור: ויקיפדיה

בטיסת המבחן Orion – המשותפת ל-NASA, לוקהיד מרטין וסוכנות החלל האירופית – ייערכו ניסויים לבחינת יעילותו של האפוד, וזאת באמצעות בובות דמה שיכללו מכשור למדידת ספיגת הקרינה. בניסוי ייעשה שימוש בשתי בובות – האחת לבושה באפוד והשנייה ללא האפוד.

ב-2015 חתמה StemRad על הסכם שיתוף פעולה עם לוקהיד מרטין לפיתוח חליפות חלל למשימות מאוישות לירח ולמאדים. הפרויקט המשותף נתמך במענקים על ידי Space Florida ומשרד המדען הראשי בישראל.

הפיתוח המרכזי של StemRad הוא ה-StemRad 360 Gamma, חגורה להגנה על עובדים וצוותי הצלה מפני קרינת גמא מסוכנת הנפלטת במהלך אסונות גרעיניים, כמו צ'רנוביל ופוקושימה. החגורה מגנה על ריכוז תאי המח העצם הגדול ביותר בגוף האדם, המצוי באזור האגן, ומונעת מצב של "סינדרום קרינה חמור", שעלול להוביל למצב של אנמיה קטלנית.

StemRad, שהוקמה ב-2011, מעסיקה כ-10 עובדים. משרדיה הראשיים נמצאים בתל אביב, ולחברה גם סניף נוסף בפאלו אלטו, קליפורניה. החברה ביצעה עד כה שני סבבי גיוס הון, בהשתתפות קרן ההשקעות Wanaka Capital ומשקיעי אנג'ל נוספים.

 

 

 

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל