מדיגוס גיבשה אסטרטגיה של פלטפורמה טכנולוגית רפואית

20 מרץ, 2017

בלעדי ל-Techtime: חברת המיכשור הרפואי מעומר מפתחת סט חדש של כלים לטיפולים רפואיים בלתי פולשניים, על בסיס הפטנטים של מערכת MUSE לניתוחים בלתי פולשניים בקיבה

חברת מדיגוס (Medigus) מאזור התעשייה עומר שליד באר-שבע, החליטה להפוך את הטכנולוגיה שלה לפלטפורמת פיתוח מערך של מכשירים רפואיים לטיפולים לא פולשניים. החברה פיתחה טכנולוגיה ייחודית לביצוע ניתוחי קיבה לטיפול בצרבת, בלא צורך לפתוח את חלל הבטן. במסגרת ביקור בחברה, נודע ל-Techtime שכיום החברה מפתחת ערכת כלים חדשה, על בסיס הטכנולוגיה הראשונית שלה, אשר תאפשר טיפול במחלות נוספות. בין השאר, היא מפתחת כיום פלטפורמה גמישה המאפשרת לטפל ב-10 גידולים סרטניים שונים בוושת ובדרכי המעיים, מבלי לבצע ניתוח פולשני.

מכשור חדש בפיתוח: מצלמה וציוד לסגירת חתכים פנימיים

החברה גם מפתחת מערכת סגירת חתכים פנימית המאפשרת לסיים ניתוחים בלתי פולשניים להסרת גידולים, ומערכת ייחודית בשם LedProbe המאפשרת לאורטופדים לצפות ישירות בנעשה בתוך המפרקים; מכשיר צפייה לרופאי אוזניים ואפילו מערכת שתאפשר בעתיד להכניס מצלמה לתוך דרכי המרה כדי לראות מה מתרחש שם. "אנחנו רואים את עצמנו כחברה המספקת טכנולוגיות מתקדמות לשותפים אסטרטגיים", אמר מנהל הפעילות של החברה והטכנולוג הראשי שלה, מנשה זוננשיין.

מדיגוס מתמחה בפיתוח מיכשור רפואי אנדו-כירורגי זעיר פולשני וטכנולוגיית מיקרו-ראייה ישירה. בשבוע שעבר היא דיווחה על השלמת שתי פרוצדורות ראשונות בשוויץ באמצעות מערכת MUSE מתוצרתה, שנעשתה על-ידי פרופסור גרהארד טרייבר במרכז למחלות מעיים בעיר Aarau. שתי הפרוצדורות עברו בהצלחה והחולים שוחררו מבית החולים. לדברי פרופ' טרייבר: "הפרוצדורות היו יעילות והחולים שלי היו מרוצים מכך שלא היה צורך בתפרים, דבר שתרם לתקופת החלמה קצרה בהשוואה לחלופות אחרות".

מסע טכנולוגי שהחל בצרבת

חברת מדיגוס הוקמה בשנת 2000 על-ידי האחים מנשה ואלעזר זוננשיין וד"ר אבי שפירא. שני האחים הקימו לפני-כן את חברת הסטארט-אפ Divecom שפיתחה מערכת תת-ימית מבוססת אולטרא-סאונד לתקשורת בין צוללנים, ומכרו אותה. ד"ר שפירא הוא רופא כירורג וסייע לחברה לפתח את המענה שלה לבעיית הצרבת. כיום החברה מעסיקה 30 עובדים ונסחרת בבורסת תל אביב ובנסד"ק לפי שווי שוק של 24.5 מיליון שקל. בשנת 2013 רכשה קרן אורבימד את מניות השליטה בחברה (20%). בעקבות העיסקה, פרש אלעזר זוננשיין לעסקים אחרים. כיום החברה מנוהלת על ידי מנשה זוננשיין (מנהל תיפעול) וכריס רולנד (מנכ"ל ופיתוח עסקי) ועל-ידי היו"ר נסים דרוויש שהוא גם יו"ר אורבימד.

החברה התמקדה במתן פתרון לבעיית הצרבת הכרונית (GERD), המטרידה מיליוני בני אדם בעולם (בממוצע כ-12% מהאוכלוסיה). צרבת כרונית נוצרת כאשר השסתום החד-כיווני המפריד בין הקיבה לבין הוושת אינו מתפקד כראוי, וכתוצאה מכך יש עלייה של חומצות קיבה לוושת, והדבר גורם לכאבים, ובהמשך גם להתפתחות סרטן הוושת. קיים טיפול תרופתי לבעייה, אולם הוא מוגבל ואחת מתופעות הלוואי שלו היא בריחת סידן מהעצמות. אומנם ניתן לטפל בבעיה באמצעות ניתוח, אולם מדובר בניתוח קשה הכולל פתיחת חלל הבטן וחולים רבים נרתעים ממנו.

מערכת MUSE (משמאל) ותיאור הניתוח הבלתי פולשני שהיא מבצעת (מלמעלה למטה)

הרעיון של מדיגוס היה לפתח מערכת המאפשרת לבצע את הטיפול הניתוחי בלא פתיחת חלל הבטן. היא פיתחה ערכת כלים המבצעת את הניתוח מתוך מכלול המבוסס על גסטרו אנדוסקופיה המוכרת לרפואה יותר מ-100 שנים. מערכות גסטרו-אנדוסקופיות מאפשרות לרופא לבדוק את הקיבה באמצעות הכנסת צינור עם מכשיר ראייה דרך הוושת. מדיגוס קידמה את הרעיון שלב אחד נוסף, ופיתחה ערכת כלים ייחודית הנמצאת בתוך אותו צינור ראייה, ומאפשרת לתקן את השסתום החד-כיווני הנמצא בקיבה.

זוהי מערכת MUSE של החברה: אנדוסקופ גמיש חד פעמי, המצויד במהדק רקמות, מערכת אולטרא-סאונד ובמצלמה הקטנה מסוגה בעולם. המיכשור של מדיגוס ממזג בתוכו את החידושים האחרונים בתחום המיקרו-ראייה (Microvisualization) ויכולת הידוק רקמות (Stapling) אולטראסונית המאפשרים למנתח יחיד להציע פתרון ארוך טווח וללא תפרים. מנשה זוננשיין: "הרעיון שלנו היה לבצע את הניתוח באמצעות מהדק סיכות. השימוש הכירורגי בסיכות מוכר לרפואה כבר 30 שנה, אולם החידוש שלנו היה בכך שפיתחנו יכולת לבצע את הפעולה הזו מתוך הגוף, בלא צורך לחתוך אותו".

טלפון מפתיע שהגיע מנאס"א

המחשה של נאס"א: המצלמה של מדיגוס (למעלה) בודקת את צינורות התדלוק

מאחורי מערכת MUSE מסתתר מאמץ טכנולוגי שהניב 70 פטנטים מ-12 משפחות שונות. המערכת כוללת בין השאר את מצלמת הווידאו הקטנה ביותר בעולם, בקוטר של 1.2 מ"מ, המאפשרת לרופא לצפות מקרוב במהלך הניתוח, ובמערכת מדידת מדוייקת מבוססת אולטרא סאונד, המאפשרת להצמיד את הסיכות ברמת דיוק של 15 מיקרון. מעניין לציין, שבמקומות רבים בעולם החברה מוכרת דווקא בזכות שיתוף פעולה מפתיע עם נאס"א.

סגן נשיא לפיתוח עסקי, ירון סילברמן: "יום אחד קיבלנו אימייל מארצות הברית, והשולח שאל אותנו האם הוא יכול לרכוש מאיתנו מערכת MUSE שלא לצורך ביצוע טיפולים רפואיים. לאחר כמה בירורים התברר שלנו שמדובר במהנדס מנאס"א שהיה מעוניין רק במצלמה הנמצאת בתוך המערכת. התברר שנאס"א החליטה לפתח לוויין תדלוק כדי שניתן יהיה להגדיל את אורך החיים של לוויינים בחלל (הם יוצאים משירות כשאוזל הדלק במערכות הייצוב). אלא שכדי להשלים את התדלוק בחלל יש צורך בבדיקה פנימית של צינור התדלוק, בשיטה הדומה לאנדוסקופיה. הם יצאו למכרז בינלאומי עבור מצלמה לאנדוסקופ תדלוק, ואנחנו זכינו בו. פיתחנו עבורם מצלמה זעירה בקוטר של 1.2 מ"מ העומדת בתנאים הסביבתיים הקשים של החלל, ובספטמבר 2016 סיפקנו לנאס"א 25 מצלמות".

מדוע בכלל נכנסתם לתחום המצלמות?

זוננשיין: "כשהתחלנו בפיתוח המערכת ביקשנו לרכוש מצמלמות קיימות מחברות המייצרות מכשירי אנדוסקופיה. אולם היצרנים סרבו למכור לנו את המצלמות שלהם. לכם בשנת 2002 נאלצנו להיכנס לתהליך פיתוח עצמי של המצלמה. בתחילה פיתחנו ממלמה בקוטר של 3 מ"מ, אחר כך 1.8 מ"מ וכיום יש לנו את המצלמה הקטנה בעולם בקוטר של 1.2 מ"מ, המבוססת על חיישן שטאואר מייצרת לפי המיפרט שלנו. למעשה, הרווחים הראשונים של החברה הגיעו דווקא משוק המצלמות".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מכשור רפואי , תעשייה ישראלית