מתלהט המאבק על טושיבה: אפל, אמזון וגוגל מתחרות על הרכישה

4 אפריל, 2017

השמועות הן ש-10 חברות שונות מתמודדות על רכישת חטיבת שבבי ה-NAND Flash של טושיבה. הענק היפני נקלע לקשיים בעקבות רכישה בעייתית של יצרנית כורים גרעיניים מארה"ב

מתלהט המאבק על השליטה בחטיבת שבבי הזיכרונות (NAND flash memory) של תאגיד טושיבה . אתמול פורסמו דיווחים בתקשורת היפנית שלפיהן שלוש ענקיות טכנולוגיה הגישו הצעות רכש לחטיבת שבבי זיכרונות הפלא של החברה: אפל, גוגל ואמזון. טושיבה החליטה להעמיד את החטיבה למכירה כדי לכסות על הפסדי העתק שרשמה חטיבת הכורים הגרעיניים של החברה. על-פי דיווחים בתקשורת היפנית, 10 חברות כבר הגישו הצעות רכש, וייתכן כי זו רק ההתחלה.

בשבוע שעבר הצביעו בעלי המניות של טושיבה על פיצול חטיבת השבבים של טושיבה, Storage & Electronic Devices Solutions Company, שהיא אחת מהחטיבות המרכזיות בחברה וכוללת גם את חטיבת ה-NAND flash. המטרה היא למכור אותה למרבה במחיר כדי לגייס באמצעות המהלך סכום של כ-9 מיליארד דולר. זאת, לאחר שהחברה נאלצה לרשום מחיקת ענק של כ-6.3 מיליארד דולר בגלל חטיבת הכורים הגרעיניים.

ראוי לציין שאף אחת עדיין לא דיווחה על השתתפותה בתחרות. סוכנות רויטרס מסרה שטושיבה קיבלה הצעות רכישה בעיקר מיצרניות שבבים מתחרות כגון SK Hynix, Micron, Western Digital וקבלנית היציור הגדולה בעולם, Foxconn הטייוואנית. כעת מצטרפות למכרז גם חברות טכנולוגיה נוספות שרואות פוטנציאל רב בפעילות השבבים של טושיבה. על-פניו, הסיבות להצטרפות השחקניות החדשות הן ברורות: זכרונות פלאש הם מרכבי מרכזי בכל אבזרי המחשוב והמובייל המצויים היום בשוק. המכשירים של אפל כוללים זיכרונות פלאש רבים וייתכן שאפל, המסתמכת על ספקים חיצוניים, מעוניינת לפתח את הרכיבים הללו בעצמה.

תחזית שוק ה-NAND Flash העולמי. מקור: Statisa

גם אמזון מפתחת חומרה כגון טאבלטים וקוראי ספרים הכוללים שבבי זיכרון, וגם היא כמו אפל מסתמכת על קבלי ייצור חיצוניים לאספקת השבבים הללו. באשר לגוגל, קשה כעת לשער מדוע היא מעוניינת בחטיבת שבבים, מאחר שהחברה כלל לא עוסקת בייצור חומרה. יחד עם זאת, שליטה בתחום הזה מעניקה לה השפעה גדולה מאוד על שוק מרכזי הנמצא בצמיחה. להערכת Statista, בשנת 2016 הסתכם השוק העולמי של רכיבי NAND flash בכ-39.2 מיליארד דולר. השוק נמצא בשלבי צמיחה עקביים וצפוי להגיע להיקף של 51.5 מיליארד דולר בשנת 2020, ולהיקף של כ-80 מיליארד דולר בשנת 2025.

הצעה נוספת קיבלה טושיבה הצעת רכישה משותפת מברודקום  וקרן ההשקעות סילבר לייק, בסכום של 18 מיליארד דולר. על-פי ההערכות, ההצעה הגבוהה ביותר שקיבלה עד כה טושיבה הגיעה מחברת פוקסקון הטייוואנית, אך ייתכן כי הרשויות הרגולטוריות ביפן יתנגדו למכירת פעילות השבבים לחברה שרוב פעילות הייצור שלה מתבצעת בסין. יכול להיות שריבוי ההצעות יביא להאמרת המחיר. מחיר גבוה מדי ירתיע חלק מהמתחרות על החטיבה ועשוי אפילו להפיל את כל ההצעות. ההחלטה של טושיבה על הזוכה אמורה להתקבל בחודש יוני השנה.

עיסקה גרעינית מורעלת

מאחורי המשבר של טושיבה עומדת עיסקת רכישה בעייתית של חברה אמריקאית. בחודש דצמבר הודיעה טושיבה כי היא צפויה לרשום מחיקה ערך בהיקף של כמה מיליארדי דולרים, וזאת בעקבות הפחתת שווי של חברת CB&I האמריקנית, חברה המתמחה בבנייה ותפעול של כורים גרעיניים, שאותה רכשה טושיבה בשלהי 2015. ההפחתה נובעת מהערכה מחודשת שנאלצה טושיבה לבצע לשווי הנכסים וההון של CB&I. החברה כבר פרסמה הודעה לפיה המחיקה עשויה לעמוד על סכום עתק של 6.3 מיליארד דולר, מה שיגרום לחברה לרשום הפסד של 3.1 מיליארד דולר בשנה הפיסקאלית שהסתיימה במרץ.

בעקבות המשבר הפיננסי, שמאיים על עצם קיומו של תאגיד הענק היפני, הודיעה טושיבה כי היא מתכוונת למכור את חטיבת שבבי זיכרונות שלה, כדי לקזז הפסדים ולהזרים הון לחברה. בינואר השנה הודיעה טושיבה כי בכוונתה למכור רק כ-20% מפעילות השבבים שלה, וזאת כדי לשמור על בעלותה בתחום שבבי הזיכרונות, שמהווה אחד ממרכיבי ההכנסות המרכזיים של טושיבה. עם זאת, לאור ההערכות כי המחיקה תהיה גדולה מהצפוי, הודיעה טושיבה בשבוע שעבר כי תהיה מוכנה למכור נתח גדול יותר מחטיבת השבבים, ואולי אף את כולה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס