עזיבת הדירקטורים באביליטי; איבדה שליש משווייה

13 אפריל, 2017

חמישה דירקטורים בחברת אביליטי, בהם היו"ר אמנון דיק, איש המוסד לשעבר אפרים הלוי וראש אמ"ן לשעבר עמוס מלכא, התפטרו לאחר שמייסדיה סירבו להזרים כסף לחברה. מתחילת 2016 איבדה החברה כמעט 90% משווייה בבורסה

בתמונה למעלה: מניית אביליטי בנסד"ק מתחילת 2017

מניית חברת אביליטי (Ability), המפתחת טכנולוגיות מודיעין, צנחה אמש במסחר בבורסה בתל אביב בכ-30% בעקבות התפטרות חמישה חברי דירקטוריון בשל חילוקי דעות בינם לבין מייסדי החברה, ולאור מצבה הפיננסי הבעייתי. חברת אבליטי החלה את הצלילה כבר ביום שני בנסד"ק, כאשר מניית החברה חתמה את יום המסחר בירידה של 21.4%, מייד לאחר שהחברה הודיעה על התפטרותם של חמישה דירקטורים בחברה, ובהם היו"ר אמנון דיק, שמונה לתפקידו רק בחודש נובמבר האחרון (2016). ההתפטרות נעשתה בעקבות חילוקי דעות מתמשכים בין מועצת המנהלים לבין מייסדי החברה, המנכ"ל אנטולי חורגין והטכנולוג הראשי אלכסנדר האורובסקי, המחזיקים ביחד בכ-65% מהמניות.

מערכת מוטסת של חברת אביליטי ליירוט של שידורי תקשורת

לב המחלוקת היה דרישתם של חברי הדירקטורים משני המייסדים להזרים הון לחברה לאור מצבה הפיננסי הרעוע. מייסדי החברה סירבו לדרישה, ובתגובה התפטרו חברי הדירקטוריון. חורגין הסביר בהודעה את סירובם להזרים את ההון: "בקופת החברה יש יותר מ-8 מיליון דולר במזומן ובשווי מזומנים, שיספיקו למלא את צורכיה בעתיד הנראה לעין. נמשיך להעריך את מצבה הכספי של החברה על מנת לקבוע אם יש צורך במשאבי מימון נוספים, לרבות סיוע של אלכסנדר ושלי".

לצד יו"ר הדירקטוריון אמנון דיק, התפטרו מהדירקטוריון גם ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי, ראש אמ"ן לשעבר עמוס מלכא (שהצטרף כדירקטור רק בנובמבר האחרון), מאיר משה ושלום זינגר. במכתב ההתפטרות שלהם הם ציינו שהגישה שלהם להערכת הסיכונים ולניהול החברה אינה תואמת לזו של בעלי השליטה. "המצב הזה מאוד לא בריא לאור האתגרים שבפניהם החברה עומדת".

מסרי ההרגעה לא הועילו

בניסיון לבלום את המפולת, אתמול פירסמה החברה הודעת הרגעה ובה התייחס המנכ"ל חורגין להתפטרות הקולקטיבית. חורגין ניסה להרגיע את המשקיעים ומסר בהודעה: "אלכסנדר האורובסקי ואני, שביחד ייסדנו את אביליטי ומחזיקים במרבית המניות, נשארנו מחוייבים לחברה". חורגין לא התכחש לקשיים הפיננסיים של החברה והודיע בין היתר כי הוא ואלכסנדר הסכימו להפחית כמחצית משכרם ושהם בוחנים אפשרויות נוספות להפחתת ההוצאות. "אנחנו מבצעים צעדים להקטנת ההוצאות ולמצב את אביליטי לצמיחה עתידית". היום (ה') נבלמה מעט המפולת והמנייה נסחרת כעת בבורסה בירידות מתונות של 2%-3%.

מודיעין אלקטרוני מהנייד ומהלוויין

חברת אביליטי פועלת מקרית עתידים בתל-אביב ומספקת ציוד מודיעין אלקטרוני לסוכנויות ממשליות וכוחות צבא. החברה הוקמה בשנת 1994 על-ידי אנטולי חורגין ואלכסנדר האורובסקי. היא מתמחה במערכות חוקיות לציטוט, פיענוח ויירוט תשדורות אלחוטיות. המערכות שלה מבצעות יירוט אקטיבי ופסיבי של תקשורת סלולרית דוגמת GSM, CDMA, UMTS ו-LTE. החברה גם מספקת ציוד ליירוט תשדורות מלווייני תקשורת דוגמת אירידיום, Thuraya ועוד, ויירוט תקשורת של מפעילי לווייני תקשורת, כמו איטלסאט, יוטלסאט, ערבסאט וכדומה.

הסתבכות פיננסית

חברת אביליטי הוקמה בעקבות עיסקת מיזוג בדצמבר 2015 עם חברת Cambridge Capital Acquisition Corporation. מדובר בסוג של עיסקת מדף המאפשרת כניסה לבורסה בהליך מקוצר: חברת Cambridge הוקמה על-ידי חברת ההשקעות Cambridge Capital כדי לבצע עיסקת מיזוג המכניסה תוכן עיסקי לפעילותה. היא מציעה לחברת היעד קופת מזומנים בהיקף של 81 מיליון דולר ותמיכה בתחום ההתמחות של החברה האם, שהוא ניהול שרשרת האספקה. המיזוג איפשר לאביליטי להיכנס לנסד"ק בארצות הברית לפי שווי שוק של 250 מיליון דולר.

זמן קצר לאחר מכן, בינואר 2016, נרשמה אביליטי למסחר בבורסה של תל אביב והפכה למנייה דואלית. כמו כן, בשל שוויה הגבוה הצליחה להיכנס למדד ת"א-100, מה שהזרים לחברה ביקושים גבוהים. עם זאת, מהר מאוד החלו לצוף מעל לפני השטח סימנים לבעיות בהתנהלות הפיננסית. במרץ 2016 דחתה החברה את פרסום דו"חותיה הכספיים הראשונים בשל "סיבות טכניות". ובמאי 2016, כאשר פרסמה החברה את הדו"חות, היא דיווחה במקביל על "שגיאות מהותיות" בדו"חות הכספיים של 2015 ו-2014, הודעה שהפילה את המניה בכ-20% ביום אחד.

שווי השוק נחתך לכעשירית

לאחרונה החלה הרשות לניירות ערך בארצות הברית (SEC) בבדיקת עסקת המיזוג שהובילה להנפקת אביליטי בנסד"ק וביקשה מאביליטי לספק לה מסמכים הנוגעים לעסקה. הקשיים התבטאו גם במכירות: בתשעת החודשים הראשונים של 2016 רשמה החברה הכנסות של 13.9 מיליון דולר, ירידה של 73% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2015, והפסד נקי של 4.2 מיליון דולר, בהשוואה לרווח של 15.1 מיליון שנה ב-2015. על הרקע הזה נחתך שווי השוק של החברה בבורסה בכמעט 90%: משווי של כמיליארד שקל בתחילת 2016 לשווי שוק של כ-113 מיליון שקל בלבד היום.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית , תקשורת