קואלקום ואפל מאשימות אחת את השנייה בהתנהלות לא הוגנת

18 אפריל, 2017

לאחר שהסכימה לשלם לבלקברי כ-815 מיליון דולר עבור גביית-יתר של תמלוגים, יוצאת קואלקום למאבק נגד אפל, ותובעת מבית המשפט להטיל עליה קנס כספי שישמש עונש ראוי על התנהלות עסקית עויינת

Qualcomm's Snapdragon Chip

הבורר בסיכסוך שבין קואלקום (Qualcomm) ובלקברי (BlackBerry) קבע שקואלקום תשלם לבלקברי סכום של 814.9 מיליון דולר, לא כולל שכר הטירחה של עורכי הדין. הסכסוך נוגע להיקף התמלוגים שבלקברי שילמה לקואלקום עבור שימוש בטכנולוגיות שלה בשנים 2010-2015. בלקברי טענה שקואלקום ביצעה גביית-יתר וגבתה ממנה סכומים מופרזים.

בחודש אפריל 2016 נכנסו שתי החברות לתהליך בוררות מחייב שהסתיים לפני שבועיים. השופטים קבעו שקואלקום צריכה להחזיר לבלקברי סכום של 814.9 מיליון דולר, ולשלם את שכר הטירחה של עורכי הדין. חברת קואלקום הודיעה השבוע שהיא לא מסכימה עם החלטה, אולם תשלם את הסכום שנקבע. "הבוררות תקפה רק ליחסים שבין קואלקום ובלקברי, ולא תשפיע על הסכמי רישוי טכנולוגי של קואלקום עם חברות אחרות".

סכסוך הענקים בין קואלקום ואפל

ההערה הזו אינה מקרית, מכיוון שהיא מכוונת ישירות לסכסוך משפטי המתנהל כיום עם חברת אפל (Apple). בינואר השנה הודיעה אפל שהיא הגישה נגד קואלקום תביעת פיצויים בהיקף של מיליארד דולר על גביית-יתר לא מוצדקת של תמלוגים. אפל התלוננה שקואלקום גובה תמלוגים בשיעור גבוה פי חמישה מהמתחרות ושהיא דורשת תשלומים בלתי סבירים. בין השאר, אפל טענה שקואלקום דרשה להגדיל את היקף התשלומים גם עבור שידרוג של מכשירי אייפון מזיכרון של 128GB ל-256GB.

במקרה הזה, קואלקום יוצאת למאבק משפטי קשוח. בשבוע שעבר היא הגישה את תשובתה לבית המשפט המחוזי דרום קליפורניה, ובה טענה שאפל הפרה את ההסכמים בין שתי החברות, וסירבה להצעות של קואלקום לסיים את הסכסוך באמצעות בורר. קואלקום האשימה את אפל בכך שהיא משתפת פעולה עם סמסונג בקמפיין שנועד להביא לחקירות רגולטוריות נגד קואלקום.

בנוסף, "אפל לא מימשה את כל היכולות של המודם של קואלקום במכשירי אייפון 7 ויצרה את הרושם שהמודמים שלה נחותים מאלה של המתחרים" (הכוונה למודמים של Infineon שהטכנולוגיה שלהם נמכרה ב-2011 לאינטל). לטענתה של קואלקום, אחת מהסיבות למחירי התמלוגים הגבוהים נעוצה בעובדה שבניגוד לבקשת קואלקום, אפל לא חתמה עימה על הסכם רישוי ישיר, אלא השאירה את המלאכה לקבלני המשנה שלה, שכל אחד מהם חתם עימה באופן נפרד על הסכמי רישוי ותמלוגים. קבלני הייצור הם: Foxconn, Pegatron, Wistron ו-Compal.

קואלקום מבקשת מבית המשפט לדחות את התביעה של אפל, לשלם לה פיצויים עבור סכומים שלטענתה אפל הייתה אמורה לשלם לה ולא עשתה זאת, ולקבוע שאפל תשלם לה פיצויים נוספים בסכום אשר יכול להיחשב כעונש הולם על התנהגותה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טאבלט וסמארטפון , קניין רוחני