טקטרוניקס הכריזה על מחולל אותות אקראי AWG5200

23 אפריל, 2017

"מכשיר AWG5200 החדש מסוגל לייצר 2-32 ערוצי מכ"ם, לשדר אותם בצורה מסונכרנת ולדמות במלואה אנטנת Phased Array ומערכי MIMO"

AWG5200

חברת טקטרוניקס (Tektronix) הכריזה על מחולל האותות האקראי (Arbitrary Waveform Generator) החדש AWG5200, המיועד לספק מענה לדרישות חדשות בשוק התקשורת האלחוטית, דוגמת מערכות רחבות פס מבוססות אנטנות MIMO, מערכות מכ"ם חדשות המבוססות על אנטנות Phased Array, מערכות לוחמה אלקטרונית ויישומי IoT תובעניים.

המחולל מספק קצב דגימה של 10GS/s ברזולוציה של 16bit בעד 8 ערוצים בו זמנית לכל יחידה. מנהל הפיתוח העסקי של טקטרוניקס בישראל, אריאל פיידרוב, הסביר שהמכשיר החדש מיועד לשווקים מתפתחים, בהם אפילו שוק המחשבים הקוונטיים אשר רבים בתעשייה מצפים שיהיה תחום צומח החל משנת 2020. "מכשיר AWG5200 החדש מסוגל לייצר 2-32 ערוצי מכ"ם, לשדר אותם בצורה מסונכרנת ולדמות במלואה אנטנת Phased Array ומערכי MIMO.

"הטכנולוגיות האלה נמצאות כיום בשימוש נרחב במערכות מכ"ם צבאיות ובכלי-רכב מקושרים. המכשיר גם מנוהל באמצעות תוכנת SourceXpress הכוללת ספרייה גדולה של אותות, כולל אפילו הדמיית זירה שלמה: למשל הזזנת האנטנה, אותות המתקבלים בסיסבה רוויית צמחייה , השפעת תופעות אופטיות, סיבוב אנטנות Phased Array ועוד".

הסוד: ממירי DAC חדשים

מנהל תחום פתרונות רכיבים ו-RF ב-Tektronix, ג'ים מקגיליווארי, אמר שהפקת אותות היוותה במשך זמן רב בעיה גדולה למתכנני RF ולחוקרים. "הבעייה הולכת ומחמירה ככל שהצרכים שלהם נעשים מורכבים יותר. יחידות ה-AWG עתירות הביצועים שעשויות לענות על הצרכים שלהם הן יקרות ולא מספקות את הגמישות הנדרשת, ובמקרים רבים הן עדיין לא עומדות בדרישות הדיוק ויכולת ההרחבה. ה-AWG5200 מיועד למספק פתרון לאתגרים האלה, עם הפקת אותות ברמת דיוק גבוהה, יכולת הרחבה מובנית ועלות כוללת נמוכה, בהתחשב בכך שעד כה הפתרון היה לרכוש עשרות יחידות AWG נפרדות ולנסות לגרום להן לעבוד יחד".

המכשירים בסדרת AWG5200 מבוססים על ממירים מדיגיטלי לאנלוגי (DAC) חדשים ועתירי-ביצועים, שמשלבים מהירות ורזולוציה בחבילה משולבת במלואה. ליבות ה-DAC של AWG מאפשרות לו לחולל באופן ישיר אותות RF/EW ברמת פירוט גבוהה, או את רכבות ההלמים (pulse trains) המורכבות המשמשות במחקר מתקדם. רזולוציה אנכית של ‎16 ביט הופכת אותו ל-AWG משולב מהמתקדמים ביותר בתחום.

הפקת אותות מכ"מ ולחימה אלקטרונית

למהנדסים שמפתחים מערכות ורכיבים של מכ"ם/EW נדרשת היכולת לחולל אותות ברמת דיוק גבוהה, בערוצים רבים ועם סנכרון מדויק, ולהשתמש בהם במקלטי רדאר לצורך תכנון, פתרון בעיות ובדיקות תפעול. ה-AWG5200 מספק 8 ערוצים נפרדים, עם הפרדה טובה יותר מ-‎10 ps בין ערוץ לערוץ. לכל אחד מהערוצים ב-AWG5200 יש מוצאים בלתי תלויים, הגברה נפרדת, יצירת רצפים נפרדת, המרה כלפי מעלה (up-conversion) וזיכרון ייעודי. כמו כן, ניתן לשלוט בכל ערוץ באופן עצמאי, ללא זליגה בין הערוצים (cross talk) וללא הגבלות על הביצועים של הערוצים האחרים.  המכנה המשותף היחיד הוא שלכל הערוצים יש שעון משותף. המשתמשים גם יכולים להזין שעון ייחוס חיצוני.

רמת ההפרדה והגמישות הזו, בשילוב עם רזולוציה של ‎16 ביט, זמן השהיה קצר יותר מ-2us וזמני עלייה מהירים, הופכים את ה-AWG5200 למקור מצוין ליצירת סביבות מורכבות המדמות את העולם האמיתי, לבדיקת מערכי מופעים, להדמיות שונות או להחלפת ציוד ישן בפתרונות COTS‏ (commercial off the shelf, רכיבי מדף) חדשים.

היא גם מאפשרת למתכנני RF לאחד את הפקת האותות באמצעות טכניקות ישירות להפקת אותות, ומבטלת את הצורך בציוד מיוחד – ויקר – להפקת אותות. מתכנני RF גם יכולים להשתמש בספרייה גדלה והולכת של יישומי פלאגין להפקת אותות, לבצע עיוות מקדים (predistortion) של אותות כדי להשיג ביצועים מיטביים או לבצע בדיקות אוטומטיות באמצעות סקריפטים של Matlab. בנוסף, ה-AWG5200 תואם מבחינת הקוד למכשירי ה-AWG של Tektronix מהדור הקודם.

מחשוב קוונטי ומחקר מתקדם

חשיבותה של הפקת אותות הולכת וגדלה ביישומים שונים של מחקר מתקדם, לרבות מחשוב קוונטי, פיתוח ננו/מיקרו-טכנולוגיות, ביו-רפואה ופיזיקה. עם זאת, מחוללי אותות עתירי-ביצועים הם יקרים, לא גמישים, ולעתים קרובות עדיין לא מצליחים לעמוד בדרישות הדיוק, זמן ההשהיה והסנכרון. מסיבה זו, יש חוקרים שבחרו להשתמש בציוד שנבנה באופן עצמאי ובדרך כלל אינו מכויל, אינו יציב ואין עבורו תמיכה. יתר על כן, אף אחת מהחלופות הקיימות אינה ניתנת להרחבה ללא מאמץ או תשלום נוסף.

במחשוב קוונטי, לדוגמה, יכולת ההרחבה היא אחת הדרישות העיקריות, מאחר שהחוקרים זקוקים ליכולת לשלוח עשרות אותות מסונכרנים לליבות של מחשבים קוונטים. את ה-AWG5200 ניתן לקבל עם עד 8 ערוצים מסונכרנים. כדי להגדיל את יכולת ההרחבה, ניתן לסנכרן כמה יחידות ולספק מספר ערוצים בלתי מוגבל. הפחתת הזמן והמאמץ הכרוכים בהגדלת קנה המידה של ניסויים תאפשר לחוקרים להתמקד בתהליכי התכנון שלהם וכך להשיג פריצות דרך במהירות רבה יותר.

תמחור וזמינות

אפשר להזמין את ה-AWG5200 כבר עכשיו, ולקבל אותו בתחילת הרבעון השני של 2017. המחיר ההתחלתי של מכשיר בעל 2 ערוצים עם ביצועים של ‎2.5GS/s עד ‎10GS/s הוא 25 אלף דולר בלבד.

למידע נוסף: http://uk.tek.com/AWG5200.

ניתן לפנות אל חברת איסטרוניקס המייצגת את טקטרוניקס בישראל.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ציוד בדיקה