ירידה של 4% בהיקף גיוסי ההון ברבעון הראשון של 2017

26 אפריל, 2017

דו"ח IVC וזיסמן אהרוני גייר ושות', חושף ירידה חדה בהיקף ההשקעות בחברות צעירות. מנכ"ל ICV: "לא בטוח שבעוד שנתיים יהיו מספיק חברות להשקעות בשלבים מתקדמים"

ירידה בהיקף ההון שהצליחו חברות סטראט-אפ ישראליות לגייס ברבעון הראשון של 2017, כך עולה מדו"ח עדכני של IVC וזיסמן אהרוני גייר ושות' שפורסם היום. על-פי הדו"ח, חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו ברבעון הראשון של 2017 סכום כולל של 1.03 מיליארד דולר ב-155 עסקאות, המהווה ירידה של כ-4% בהשוואה לרבעון הקודם שבו הן גייסו 1.07 מיליארד דולר, ב-165 עסקאות. מדובר בירידה של 8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, שבו גוייסו 1.11 מיליארד ב-174 עסקאות.

החברות שהושפעו במידה הרבה ביותר מהירידה בעניין המשקיעים בחודשים האחרונים היו חברות סטארט-אפ הנמצאות בשלבי הפיתוח הראשוניים: מספר גיוסי הסיד (Seed) ירד ב-16%, ומספר סבבי גיוס A צנח ב-31%. בסך הכול בוצעו ברבעון 37 סבבי סיד ו-40 סבבי A בלבד, בסכום כולל של 247 מיליון דולר. זוהי ירידה של 8% בהשוואה לרבעון הקודם (267 מיליון דולר) וצניחה של 23% לעומת הרבעון המקביל אשתקד (320 מיליון דולר).

עם זאת, בסבבים המתקדמים יותר חלה עלייה. מספר סבבי B ו-C וסבבים מתקדמים יותר הסתכם ברבעון הראשון השנה ב-78 עסקאות, עלייה של 20% בהשוואה לרבעון הרביעי של 2016 (65 עסקאות) ועלייה של 5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד (75 עסקאות). בסבבי C הצליחו החברות לגייס 285 מיליון דולר ב-17 עסקאות, בהשוואה ל-234 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2016.

"סכנה ליכולת של חברות צעירות לממש את הפוטנציאל"

"העובדה שמרבית ההון מוזרם כיום לחברות בשלבים בשלים ובוגרים יותר יכולה ללמד מחד על התבגרות של התעשייה, ומנגד גם על תיאבון נמוך של המשקיעים לחברות צעירות המגלמות סיכון גבוה", מסר עו"ד שמואל זיסמן, שותף מנהל בזיסמן אהרוני גייר ושות' (ZAG/S&W). "התמשכות המגמה הזו עשויה להביא לפגיעה ביכולתן של חברות צעירות לממש את הפוטנציאל הטמון בהן".

מנכ"ל חברת המחקר IVC, קובי שימנה, הוסיף: "השינוי במבנה ההשקעות יוצר חלל בשלבים המוקדמים, שלא מכוסה במלואו על-ידי משקיעים אחרים כמו אקסלרטורים או אנג'לים. הדבר מהווה הזדמנות למשקיעים חדשים שרוצים להתמקד בחברות סטארט-אפ צעירות ובחברות בשלבים המוקדמים. אולם המגמה הזו מאיימת על עתיד המודל העסקי של תעשיית ההון סיכון המקומית". לדבריו, "אם הקרנות מוותרות על האפשרות להיכנס בשלב מוקדם ולהחזיק נתחים משמעותיים מהחברות, הן למעשה משחררות את ההשפעה שלהן על זרם העסקאות (Deal Flow). כאשר אין היום השקעות בשלבים מוקדמים ובסבבים מוקדמים, לא בטוח שבעוד שנתיים יהיו מספיק חברות להשקעות בשלבים מתקדמים".

באשר להתפלגות הקרנות המשקיעות, קרנות ההון-סיכון הישראליות היווה כ-16% מכלל ההון שגויס, ברבעון הראשון של 2017, עליי של 12% בהשוואה לרבעון הקודם ולרבעון המקביל אשתקד. ההעדפה להשקעות בסבבים מאוחרים יותר ניכרה גם באסטרטגיה של קרנות ההון-סיכון הישראליות. "בעבר, הקרנות הישראליות נטו להעדיף השקעות בשלבים המוקדמים, אך ברבעון הראשון של 2017 נתח ניכר של 65% מההון שהושקע בהשקעות ראשונות הופנה לחברות בשלבים מאוחרים", נכתב בדו"ח.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: גיוסי הון , השקעות והון סיכון , מחקרים ונתוני שוק