Sky and Space Global בונה מערך של 200 ננו-לווייני תקשורת

7 מאי, 2017

חברת החלל המהפכנית שהוקמה על-ידי שלושה יוצאי תעשיית החלל הישראלית, גייסה 10 מיליון דולר בבורסה באוסטרליה. בסוף החודש הזה החברה תשגר לחלל את שלושת הננו-לווייני תקשורת הראשונים בעולם

חברה קטנטנה שפעלה עד לאחרונה כמעט בחשאי, מתכננת לבצע מהפיכה עולמית בשוק לווייני התקשורת – באמצעות ננו-לוויינים. חברת SSG – Sky and Space Global, שהוקמה על-ידי ישראלים ורשומה בבריטניה, השלימה בשבוע שעבר הנפקה ציבורית בהיקף של 10 מיליון דולר בבורסת ASX האוסטרלית (שבה היא נסחרת תחת הסימול SAS). בעקבות ההנפקה, שווי 34% ממניותיה הנסחרות בבורסה הוא כ-110 מיליון דולרים אוסטרליים (81.6 מיליון דולר אמריקאי). כלומר שווי החברה הוא קרוב לרבע מיליארד דולר. חברת SSG נרשמה בבורסת ASX בחודש מאי 2016 באמצעות רכישת חברת מדף. מאז היא גייסה 12 מיליון דולרים אוסטרליים (לא כולל הגיוס האחרון). כעת היא מפעילה חברה בת בקראקוב, פולין, המפתחת את תוכנת התקשורת.

יוצאי תעשיית החלל הישראלית

החברה הוקמה על-ידי יוצאי תעשיית החלל הישראלית, במטרה לפתח שירותי תקשורת המבוססת על מערך של מאות ננו-לוויינים מנמיכי טוס, המסוגלים לספק תקשורת צרת סרט למשתמשים רבים בעולם השלישי, לשוק התחבורה (מטוסים וספינות) וללקוחות באזורים מרוחקים. מנכ"ל החברה הוא מאיר מועלם, לשעבר טייס בחיל האוויר ומפקד פעילות החלל בחיל האוויר. בין הפרוייקטים שהוביל: ניסוי MEDIEX של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ז"ל, ופיתוח הלוויינים Techsar ו-Ofeq.

הטכנולוג הראשי הוא מידד פריינטא שמילא תפקידי מפתח בפיתוח הלוויינים של התעשייה האווירית. הוא היה סגן מנהל המשימה על הלוויין עמוס 2, מהנדס המערכת הראשי של הלוויין עמוס 3, יועץ מקצועי לחברה הרוסית שבנתה את עמוס 5, והשתתף בפיתוח הלוויין הישראלי-צרפתי VENUS.

מנהלת התפעול של החברה היא מאיה גליקמן, שגם היא מגיעה מחטיבת הלוויינים של התעשייה האווירית. היא מתמחה בניתוח משימה, תכנון מסלולים והפעלת לוויינים. היא שימשה כמהנדסת בכירה בפיתוח הלוויין עמוס 3 ובניהול תהליך סוף החיים של הלוויין עמוס 1. מאיה ומידד היו מעורבים בפיתוח ושיגור Duchifat-1, שהיה הננו-לוויין הישראלי הראשון ששוגר לחלל (2014).

מימין לשמאל: מאיר מועלם, מידד פריינטא ומאיה גליקמן

רשת עולמית של ננו-לוויינים

הלוויינים של החברה מבוססים על תקן CubeSat, שהוא מיפרט שהתקבל על-ידי מאות יצרנים בעולם לייצור לוויינים זעירים. המיפרט מגדיר לוויין בצורת קובייה בעלת צלע של 10 ס"מ ובמשקל של כ-1.5 קילוגרם בלבד. היחידה הבסיסית נקראת U. שלושת הלוויינים הראשונים של SSG בנויים במתכונת של 3U, כלומר בנויים משלוש קוביות, ולכן כל אחד מהם הוא בגודל של 10 על 10 על 30 ס"מ. הלוויינים הבאים יהיו גדולים יותר.

שלושת הלוויינים הראשונים של החברה בשלבי האינטגרציה

תחום הננו-לוויינים מתרחב בשנים האחרונות וכיום יש כמה מאות לוויינים בקטגוריה זו בשלבים שונים של תכנון, פיתוח, ושהות בחלל. היתרון המרכזי שלהם הוא פשטות ועלות נמוכה של הפיתוח והשיגור. זאת מכיוון שנוצרה קהילה גדולה של ספקי מכלולים סטנדרטיים לתחום הזה. במקביל, מחיר השיגור לחלל נמוך מאוד מכיוון שמשקלם זעיר, ובמקרים רבים הם מותקנים על משגר קיים במתכונת של מטען טרמפיסט (Piggyback). לעתים הם פשוט משמשים כמשקולות לאיזון המשגר.

הכוונה של החברה היא לשגר מערך של כ-200 ננו-לוויינים במסלול הקפה נמוך מסביב לכדור הארץ. הלוויינים האלה יוכלו להיות בקשר עם נקודות קרקעיות כמו לקוחות הקצה, מטוסים או ספינות. הם גם יהיו בקשר אחד עם השני כדי להבטיח רצף תקשורתי: כאשר הלוויין מתרחק מנקודת ההתקשרות עם משתמש, הוא מעביר את המשימה ללוויין הבא שייכנס למרחב התקשורת הספציפי (Store and Forward). המערך יתוחזק באופן שוטף על-ידי הוספת לוויינים חדשים, שכן במסלול נמוך הלוויינים מאבדים בהדרגה את מיקומם וצונחים לכדור הארץ ונשרפים באטמוספירה. שיגור לווינים נוספים יאפשר לשמור באופן קבוע על קונסטלציה מלאה.

שלושת "היהלומים" ישוגרו החודש

שלושת הלוויינים הראשונים של החברה, שקיבלו את הכינוי "שלושת היהלומים", ישוגרו לחלל בסוף החודש הזה (מאי) באמצעות משגר של סוכנות החלל ההודית (ISRO). מנכ"ל החברה, מאיר מועלם, אמר שלאחר השיגור החברה תתחיל לייצר את ההכנסות הראשונות בתוך מספר חודשים. "נמשיך בפעילות ההיערכות והשיגור כדי להגיע להפעלת כ-200 לוויינים עד לשנת 2020, אשר יספקו כיסוי מלא של חגורת קו המשווה" (ברוחב של פלוס/מינוס 15 מעלות).

ההערכה הזו מבוססת על שני לקוחות קיימים: הסכם בהיקף של כ-3 מיליון דולר אוסטרליים עם חברת SatSpace Africa לקבלת שירותי תקשורת משלושת הלוויינים והסכם כוונות עם חברת BeepTool, המספקת שירותי מסרים ותשלום לכ-800,000 לקוחות באפריקה. להסכם עוד אין הערכה כספית מכיוון שהיא תלויה בתוצאות הפיילוט שיתבצע לאחר השיגור של שלושת הלוויינים הראשונים. בנוסף, נחתם הסכם שיגור עם וירג'ין שתשגר את שאר הננו-לוויינים לחלל.

הרעיון של Sky and Space Global התקבל בהתלהבות בחברת המחקר הטכנולוגית Frost & Sullivan, אשר לפני שבועיים העניקה לחברה את פרס החדשנות הטכנולוגית. בהחלטתה היא הסבירה: "SSG היא החברה הראשונה בעולם המשתמשת במערך של ננו-לוויינים (nano-satellites in constellation) כדי לסייע לחברות טלקום לספק שירותי תקשורת זולים וזמינים מסביב לקו המשווה".

למעשה החזון של החברה הרבה יותר שאפתני מכך: היא מתכננת לשגר ולנהל בשנים הבאות מערך של כ-1,000 ננו-לווייני תקשורת, שיספקו כיסוי תקשורתי לכל נקודה בעולם.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: גיוסי הון , חדשות , חלל