אימג'יניישן מעמידה את MIPS למכירה: CEVA לא מתרגשת

14 מאי, 2017

לאחר שרכשה את MIPS בסוף 2012 במאבק מחירים מול סיוה, Imagination הבריטית מקווה שההסכם עם מובילאיי יביא לה קונים. אלא שהיום יש מובילאיי אחרת וסיוה אחרת - ולא ברור מי יקפוץ על ההזדמנות

ארבע וחצי שנים לאחר שנאבקה מרות בחברת CEVA הישראלית על רכישת יצרנית המעבדים MIPS, החליטה חברת אימג'יניישן הבריטית (Imagination) לחפש קונה לחטיבת MIPS ולצאת לחלוטין משוק הקניין הרוחני של מעבדי CPU. המכירה נועדה לסייע לה להתמקד בשוק המסורתי והמרכזי שלה – מעבדים לעיבוד תמונות וגרפיקה ממשפחת PowerVR. מנכ"ל החברה, אנדרו הית', העריך שיהיו קופצים על חטיבת MIPS, מכיוון שיש לה הסכמי רישוי רבים עם יצרני ציוד, ובמיוחד עם חברת Mobileye הישראלית, אשר החליטה לבסס גם את השבב החדש שלה, EyeQ5 SoC על ארכיטקטורת MIPS. אלא שמאז שנת 2012 התחוללו שינויים רבים בשוק, ולא בטוח שהחברה תמצא קונה כל-כך מהר.

חברת MIPS היא אחת מהחברות הוותיקות בשוק הקניין הרוחני למעבדים, ונחשבה שנים רבות למתחרה המרכזית של חברת ARM. היא מבוססת על ארכיטקטורת RISC – reduced instruction set computer שפותחה באוניברסיטת סטאנפורד בשנות ה-60. בשנת 1990 היא החלה לפעול כחברה עצמאית המוכרת ליבות עיבוד במתכונת של IP. עם השנים היא הפכה ספקית חשובה בתחום המערכות המשובצות. בתמונה למעלה, למשל, מופיע כרטיס טלוויזיה דיגיטלית המבוסס על MIPS. אלא שהתחרות מול ARM שחקה אותה. המכירות בשנים האחרונות ירדו ולקראת סוף 2012 נמכרו רוב הפטנטים שלה לחברת Bridge Crossing הבריטית, ואילו ליבת הפעילות ו-82 פטנטים של ארכיטקטורת הליבה נועדו להימכר לאימג'יניישן תמורת כ-60 מיליון דולר.

סיוה מקלקלת את החגיגה

בשלב הזה נכנסה לתמונה חברת CEVA הישראלית. היא החליטה להתמודד על רכישת MIPS כדי להוסיף לפורטפוליו הקניין הרוחני שלה של מעבדי DSP גם קניין רוחני של CPU בעל מוניטין בתעשייה. השיקול היה ברור: רוב מערכות ה-SoC הן היברידיות וכוללות ברוב המקרים גם CPU וגם DSP. כניסתה של CEVA לתמונה יצרה תחרות מחירים קשוחה שהסתיימה רק כאשר מחיר העיסקה עלה לכ-100 מיליון דולר. CEVA פרשה מהמירוץ ובנובמבר 2012 אימג'יניישן רכשה את MIPS.

אלא שכעת מסתבר שהמימוש לא היה קל. החברה הבריטית לא הצליחה להפוך את חטיבת ה-CPU שלה ליחידה ריווחית, ובדו"ח השנתי של 2016 היא הביעה תקווה ש-MIPS תהיה ריווחית בתוך כשנה, כלומר 2018. בינתיים אין שום רמז שחברת CEVA מעוניינת בקניין הרוחני שהיא אבקה עליו כל-כך קשה. ולא במקרה: בשנת 2012 סיוה היתה תקועה בעיקר בעסקי המודמים. המכירות שלה היו בירידה והיא חיפשה דרך לממש את קופת המזומנים שלה (כ-150 מיליון דולר) לצורך עיסקה שתעלה אותה על דרך חדשה. אלא שכיום מצבה שונה: היא סיימה את 2016 עם מכירות שיא, וטכנולוגיות חדשות שלה, כמו רשתות נוירוניות בשבב ומעבד ראיית מחשב, מעוררים התלהבות בשוק. היא כבר לא זקוקה ל-MIPS.

גם מובילאיי היא שונה

גם ההימור של הנהלת אימג'יניישן על מובילאיי אינו ודאי. כיום מובילאיי נמצאת לקראת השלמת עיסקת המיזוג עם חברת אינטל, שבסיומה היא תשמש בסיס להקמת חטיבת הרכב האוטונומי של אינטל. קשה להאמין שלאחר השלמת המהלך היא תמשיך להתבסס על ארכיטקטורת MIPS.

לאינטל יש אינטרס עליון שארכיטקטורת הנהיגה האוטונומית שלה תתבסס על הארכיטקטורה שלה עצמה, ולא על קניין רוחני זר. מי, אם כן, יכול להיות מעוניין בקניין הרוחני של MIPS?

התקווה הסינית

להערכת Techtime, אם מישהו ייכנס לתמונה, זו תהיה חברת השקעות סינית. סיבה אחת נעוצה בכך שממשלת סין הגדירה יעד אסטרטגי לבנות תעשיית שבבים עצמאית שאינה תלויה בקניין רוחני זר, וארכיטקטורת MIPS היא אריטקטורת מחשוב טובה, יעילה ובעלת מוניטין. סיבה נוספת נעוצה בכך שהסינים כבר מכירים אותה והתנסו בה: הטכנולוגיה של MIPS משמשת מזה יותר מעשור לצורך פיתוח משפחת מעבדים סינית בשם Loongson (ליבת הדרקון). הפרוייקט מתבצע בשותפות ממשלתית/מסחרית ומנוהל על-ידי האקדמיה למדעים של הרפובליקה הסינית. עד היום ממשלת סין רכשה זכויות שימוש בקניין הרוחני של מעבדי MIPS64 ו-MIPS32. בין השאר הסינים הורידו מספר פקודות הרשומות כפטנט של MIPS, ופיתחו במקומן פקודות אחרות במסגרת פרוייקט Loongson. האם הם ינצלו את ההזדמנות?

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחשבים ומערכות משובצות , קניין רוחני