קואלקום תובעת את קבלניות הייצור של אפל

22 מאי, 2017

הסכסוך המשפטי בן אפל וקואלקום הולך ומסתבך. אפל דורשת מיליארד דולר בחזרה על תמלוגי-יתר, והורתה לקבלניות הייצור שלה לא להעביר תשלומים לקואלקום. יצרנית שבבי המודמים תובעת בתגובה את ארבעת הקבלניות הטאיוואניות ומאיימת לדרוש איסור על ייבוא מוצרי אפל לארה"ב

Qualcomm's Snapdragon Chip

הסכסוך בין שתי ענקיות הסלולר, אפל (Apple) וקואלקום (Qualcomm), הולך ומסלים וכעת לא ברור להיכן יגיע. לאחר תביעות הדדיות ששתי החברות הגישו אחת נגד השנייה בחודשים האחרונים בנושא התמלוגים שקואלקום גובה מאפל עבור השימוש בטכנולוגיה שלה, כעת תובעת קואלקום גם את קבלני המשנה של אפל. בשבוע שעבר היא הגישה לבית המשפט המחוזי בקליפורניה תביעה נגד פוקסקון (Foxconn), פגטרון (Pegatron), ויסטרון (Wistron) וקומפל (Compal Electronics), בטענה שהן הפסיקו להעביר אליה את דמי הרישוי בגין השימוש בטכנולוגיה של קואלקום שבאמצעותה הם משלבים את המודמים במערכות על שבב (SoC) במכשירי אפל. בכך היא מפעילה על אפל לחץ מכיוון חדש לחלוטין.

מאבק משפטי גלובלי

תביעת קבלני המשנה (Electronic Manufacturing Service Providers) של אפל היא רק פרק נוסף במאבק משפטי קשוח המתנהל בחודשים האחרונים בין אפל ובין קואלקום. הכול החל לאחר שבחודש ינואר השנה תבעה ועדת הסחר הפדרלית (FTC) את קואלקום על כך שהיא עושה שימוש במעמדה הכמעט מונופוליסטי בשוק המודמים לסמארטפונים כדי לפגוע בתחרותיות בשוק. על-פי ה-FTC, קואלקום הפעילה לחץ לא הוגן על יצרניות מכשירים כדי שיסכימו לתעריף גבוה בגין השימוש בטכנולוגיה שלה, באיום שאם הן לא ישלמו  – לא יוכלו לייצר סמארטפונים בייצור המוני. ליצרניות לא נותרה ברירה אלא להסכים לתעריף המופקע לכאורה, מאחר שקואלקום היא אחת מיצרניות השבבים היחידות המסוגלות לייצר מודמים באיכות גבוהה ובייצור המוני.

מספר ימים לאחר התביעה של ה-FTC הגישה אפל, שמשלבת את הטכנולוגיה של קואלקום במודמים המצויים במכשירים שלה, תביעה כנגד קואלקום בבית משפט בקליפורניה ודרשה לקבל בחזרה סכום של כמיליארד דולר, על תמלוגים מופקעים שקואלקום גבתה ממנה. לאחר מכן אפל הגישה תביעות דומות נגד קואלקום גם בבתי משפט בסין ובבריטניה.

מנופי לחץ עקיפים

אלא שהיא נקטה בצעד נוסף: אפל הורתה לקבלניות הייצור שלה לחדול באופן חד צדדי לשלם לקואלקום תמלוגים, עד שבתי המשפט יפסקו מהם התעריפים ההוגנים. אפל יכלה לנקוט בצעד הזה מכיוון שהיא אינה משלמת לקואלקום ישירות: היא מעבירה את התמלוגים לקבלניות הייצור המייצרות את מכשירי האייפון והאייפד, והן אלה שמעבירות את התשלומים לקואלקום. אולם מאחר שאפל הפסיקה להעביר להן את התשלומים הללו – הן הפסיקו לשלם לקואלקום.

אפל הסבירה את הפסקת התשלום בשיקולים טכניים: "בהיעדר תעריף מוסכם, אנחנו משהים את המשך העברת התשלומים עד אשר בית המשפט יקבע את הסכום המדויק". לכן גם בתביעתה נגד קואלקום אפל מבקשת מבית המשפט להורות לקואלקום להחזיר דמי הרישוי ליצרניות שלה, ולקבוע דמי רישוי נמוכים והוגנים יותר. בין השאר, היא טענה בכתב התביעה שלה שקואלקום דרשה ממנה תשלום אחוזים מההכנסות ממכירות מכשירי אייפון, ושתתחייב להשתמש רק בשבבים של קואלקום בשנים 2011-2016.

האיום של קואלקום

קואלקום הגישה תביעה נגדית, וטענה שאפל היא זאת המנצלת באופן לא הוגן את בכוחה בשוק. היועץ הכללי של קואלקום, דון רוזנברג, טען ש"אפל מנצלת את מעמדה כחברה העשירה ביותר בעולם כדי לכפות תנאי רישוי בלתי הוגנים ובלתי מתקבלים על הדעת". בתכב התביעה העלתה קואלקום טענות מעניינות מאוד: אחת מהן היא שאפל לא מיצתה את היכולות האימיתיות של המודמים של קואלקום במכשירי אייפון 7, כדי שהם לא יציגו ביצועים עדיפים יותר מהמודמים של אינטל שהותקנו בחלק מהמכשירים. קואלקום גם טענה שלמרות שמכשירי אייפון שכללו את שבביה הציגו ביצועים טובים יותר ממכשירי האייפון עם שבבי אינטל, אפל הצהירה כי "אין הבדלי ביצועים ממשיים בין המכשירים".

המשקיעים לא מתרגשים

בסייפא של התביעה הנחיתה קואלקום איום ממשי: פנייה לוועדת הסחר הפדרלית הבינלאומית כדי שתמנע את המשך הייבוא של מכשירי אייפון לארצות הברית. אלא שהפגיעה היא דו-כיוונית: לאור המאבק המשפטי עידכנה קואלקום שינתה את תחזית ההכנסות שלה לרבעון הקרוב, והורידה את הערכת ההכנסות הצפויות 5.3-6.1 מיליארד דולר ל-4.8-5.6 מיליארד דולר. למרות זאת המנייה שלה עלתה בכ-2.5% והיא נסחרת כעת בנסד"ק לפי שווי שוק של 89.7 מיליארד דולר – כמעט עשירית מהשווי של אפל, המסתכם היום בכ-802.7 מיליארד דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: טאבלט וסמארטפון , ייצור וקבלנות משנה , סמיקונדקטורס , קניין רוחני , רכיבים