מס הכנסה פשט על משרדי אורבוטק והחרים מסמכים

23 מאי, 2017

נעצרו סגנית נשיא לכספים טל אופיר, ושותף מסים במשרד קסלמן את קסלמן אבישי ברדוגו. חוקרי מס הכנסה חושדים שאורבוטק העלימה רווחים מהלוואה שניתנה לחברה הבת שלה בבלגיה. המנייה איבדה 3 דולרים ממחירה

Orbotech Headquarters Yavne

מניית אורבוטק (Orbotech) בנסד"ק צנחה בכ-3.5% בעקבות החקירה שמנהלת נגדה רשות המסים. אתמול המניה ירדה מ-37 דולר לפחות מ-31 דולר, והיום (ג') היא התאוששה חלקית ועלתה לכ-34 דולר, המעניקים לחברה שווי שוק של כ-1.67 מיליארד דולר. אורבוטק דיווחה שהחקירה מתנהלת מסביב לדו"חות שלה לשנים 2012-2014 מכיוון שלהערכת רשות המסים היא חייבת מס בהיקף של 207 מיליון שקל (כ-58 מיליון דולר). אתמול החקירה עברה לשלב אקטיבי יותר, כאשר אנשי רשות המסים הגיעו למשרדי החברה ביבנה, אספו מסמכים מהנהלת החברה ומיועצי המס שלה, והחלו בחקירה של מספר עובדים, בהם מנהלים בחברה.

אורבוטק הודיעה שהיא משתפת פעולה עם שלטונות המס, אולם לא מסכימה לקביעה שהיא צריכה חייבת לשלם 207 מיליון שקל. הבעיה של אורבוטק איננה רק בגודל הסכום שהיא נתבעת לשלם, אלא בהשפעתו על המשקיעים והלקוחות. נשיא ומנהל תפעול אורבוטק, עמיחי שטיימברג, פירסם הודעה שבה הסביר "שיש לחברה נימוקים חזקים מאוד כנגד הערכת השומה של מס הכנסה והיא מתכוונת להיאבק נמרצות בקביעה הזו, בהתאם לחוק הישראלי. בהתחשב בכך שהתהליך נמצא בתחילתו, החברה לא יכולה להעריך כיצד הוא יסתיים ומתי, ולכן יכול להיות שהשפעתו תהיה מהותית על התוצאות הכספיות של החברה והמוניטין שלה".

הלוואה לחברה בת בבלגיה

היום החקירה הגיעה לבית המשפט: שופטת בית משפט השלום בתל אביב, חיותה כוחן עומר, הורתה על מעצר ושחרור בערבות של סגנית הנשיא לכספים של אורבוטק, טל עופר ושל אבישי ברדוגו, המשמש שותף במחלקת מיסים של משרד רו"ח קסלמן את קסלמן. הם חשודים באי דווח על הכנסות של החברה מריבית בגובה של 44.6 מליון שקל, בגין הלוואה שניתנה לחברת בת בלגית ולא דווחה לרשויות המס בישראל.

ממס הכנסה נמסר שפקיד שומה חקירות תל אביב מנהל כנגד חקירה כנגד החברה הבת Orbotech S.A הפועלת מבלגיה וכנגד משרד רואי החשבון שלה, בנושא הלוואה ניתנה מהחברה הישראלית לחברת הבת הבלגית בסכום של 20 מיליון דולר. במהלך השנים 2005-2012 צברה ההלוואה הכנסות ריבית לצרכי מס בגובה של 44.6 מיליון שקל, אשר לא דווחו בדו"חות החברה לרשויות המס בישראל. אתמול עברו החוקרים לשלב החקירה הגלויה, שבמהלכה  ערכו חוקרי מס הכנסה חקירות תל אביב חיפושים במשרדי החברה ביבנה ובמשרדי חברת ראיית החשבון שלה, קסלמן את קסלמן.

מעצר ושחרור בערבות

במהלך החיפושים תפסו החוקרים מסמכים וחומרי מחשב. בבקשת המעצר  ניטען כי מחומר החקירה שהוצג בפני בית המשפט עולה שהמחלקה הפיננסית באורבוטק ומחלקת המיסים של משרד קסלמן פעלו כדי להסתיר את קיומה של ההלוואה מרשויות המס. החוקרים טענו בדיון שמעיון במסמכים שנתפסו במשרדי רו"ח קסלמן, החברה רשמה הפרשה בדוחותיה המאוחדים על המס הצפוי להיות משולם בישראל בגין ההלוואה, אולם בדו"ח נפרד שהוגש למס הכנסה אין זכר לאותה הפרשה. בית המשפט התיר לשחרר את החשודים בתנאים מגבילים, בהם ערבות בשווי של 300,000 שקל והתחייבות ערב צד ג' בסך של 200,000 שקל.
Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעשייה ישראלית