אלביט חשפה מצלמה מסוג חדש: "עין בשמים"

12 יוני, 2017

מטעד SkEye הוא קטגוריה חדשה בתחום אחיזת השטח המודיעינית: הוא בנוי מאשכול של מצלמות המכסות תא שטח של 80 קמ"ר ברזולוציה גבוהה מאוד, המאפשר להתמקד בארועים מקומיים המתחוללים בו-זמנית

חברת אלביט מערכות (Elbit) תחשוף בסלון האווירי בפאריס שיתקיים בשבוע הבא בפאריס מטעד צילום יוצא דופן המספק סקירה אופטית של אזורים רחבים בשטח של 80 קמ"ר. המצלמה החדשה קיבלה את השם העברי עין בשמים, ואת השם האנגלי SkEye. מדובר במטעד אלקטרו אופטי הכולל אשכול של מצלמות המכרסות שטח גדול ביותר כשהן מותקנות על-גבי מל"ט דוגמת הרמס 450 או הרמס 900, או על-גבי מטוס דוגמת Twin Otter או ססנה.

לדברי מנהל תחום אחיזת שטח ואיסוף מודיעין בחברת אלביט, יאיר גנור, מטעד SkEye הוא קטגוריה חדשה בתחום אחיזת השטח המודיעינית. "כדי לכסות שטח רחב הכולל מספר ארועים בו-זמנית, יש צורך כיום בהאלעת מספר חיישנים לאוויר, כאשר כל אחד מהם רואה פיסת שטח קטנה מאוד. המטעד החדש מאפשר לצפות ביחידת שטח גדולה מאוד ולבצע מיקוד לאתרי עניין. במקביל, המערכת מאפשרת למפעילים על הקרקע לנטר 10 אזורי עניין בו-זמנית ביחידת השטח הכללית".

מעבד גרפי מעופף

מעבר למרכיב האלקטרו-אופטי שאלביט פיתחה, המרכיב המוטס כולל כולל מעבד גרפי חזק במיוחד המעבד את המידע באוויר ומערכת איחסון בפלטפורמה עצמה, הפועלת במקביל לשידור המגיע אל תחנות הקרקע. המידע המתקבל מצילומי השטח מאפשר תיחקור לאחור כדי לגלות קשרי גומלין בין ארועים שונים בתוך תא השטח המכוסה.

אלביט מסרה שהמערכת פותחה במיוחד על מנת לעמוד בדרישות שהוצגו על-ידי כוחות ביטחון ואכיפת חוק, המתמודדים בשגרה עם אירועי טרור, אירועים ביטחוניים שונים ואף אסונות טבע. המערכת מוסיפה נדבך לתהליך איסוף המודיעין החזותי (VISINT) אשר התבצע בעבר בפורמט וידיאו ייעודי בלבד. מערכת תקשורת נתונים המשובצת במערך המוטס מעבירה את המידע מכלי הטייס אל מרכז שליטה ובקרה קרקעי (SCMC), אותו ניתן לשלב במסגרת פתרון הפיקוד והשליטה של הלקוח המשתמש.

Elbit SkEye Operator Screen
מסך המפעיל של "עין בשמים". התמקדות באזורים שונים בו-זמנית

חשיפת מערכת SkEye צפויה להיות ההכרזה החשובה ביותר של אלביט בסלון האווירי בפאריס. המערכת הזו מעניקה רובד של שליטה מערכתית למידע מודיעני אופטי. היא יכולה לסייע לנהל ארועים רב-נקודתיים, כמו למשל התמודדות עם ארוע טרור מרובה תקריות כמו שה שהתרחש אשתקד בפאריס, שליטה על ארועים גדולים כמו ארועי ספורט, התמודדות עם אסונות אזוריים ושליטה על חזית לחימה ברמת עיר שלמה, או סדר גודל דומה.

חימוש אלקטרו-אופטי משוטט

 Elbit Sky Striker in Flight
השרקרק יוצא למשימת תקיפה

אלביט תחשוף בפאריס גם את החימוש האלקטרו-אופטי המשוטט SkyStriker (שרקרק), המאפשר ליחידות שדה לחפש, לאתר מטרות ולתקוף אותן מרחוק. זוהי משפחה חדשה של כלי-נשק מונחים מתוצרת אלביט. השרקרק הינו מל"ט חמוש המצוייד במנוע חשמלי ומדחף, במטעד אלקטרו-אופטי יום ולילה ובראש קרב רב-משימתי במשקל של עד 10 ק"ג. כאשר הוא משוגר מרכב קרקעי, הוא נע לטווח של עד 40 ק"מ ויכול לשהות שעתיים באוויר עד שהוא מאתר את המטרה. במהלך השהייה הוא משדר מידע מודיעני למערך השליטה האחורי, כאשר המפעיל יכול לבחור את המטרה ולהינעל עליה. במקרה של חשש לטעות בזיהוי ניתן לבטל את המתקפה עד שתי שניות לפני הפגיעה, להגדיר מחדש את המטרה, או להורות למערכת לשוב בבטחה לבסיס.

רחפני קומנדו חשאיים

במהלך סיור עיתונאים שהתקיים באלביט לקראת הסלון האווירי נחשפו פתרונות חדשים של החברה מתחום הרחפנים, אשר לא יוצגו בפאריס. בהם: רחפן Thor למעקב סמוי ביום ובלילה. מערכת מיני רחפן ארבעה להבים לגובה נמוך לביצוע משימות מעקב ותצפית, ביבשה ובים. הרחפן כל כך שקט, שלא ניתן לשמוע אותו ממרחק של 50 מטר. המערכת כולל גם מודלים מבצעיים ספציפיים דוגמת: "מודל שיירה" שמאפשר מבצעיות בתנועה. רחפן Thor פועל במשך 75 דקות בגובה של עד 2,000 רגל וcטווח של 10 קמ"ר כאשר הוא נושא מטעד במשקל של עד 3 ק"ג.

אלביט חשפה את הרחפן הזעיר Nox המיועד למבצעים מיוחדים. זוהי פלטפורמת מיקרו-רחפן תלת להבי בלתי מאויש הנישא ומופעל בידי אדם אחד. הוא פותח במיוחד עבור יחידות רגליות ומבצעים מיוחדים. ה-Nox מאפשר הפעלה אינטואיטיבית, הוא מוכן לטיסה תוך 60 שניות מפריקה ומסוגל לבצע משימות במשך 45-60 דקות מטווח של עד ארבעה ק"מ מנקודת השיגור. הוא מסוגל לשאת מטעד במשקל של עד 700 גרם הכולל מצלמות אלקטרו-אופטיות מיוצבות יום ללילה.

יירוט אותות תקשורת לאיתור רחפנים עויינים

במקביל לרחפנים, אלביט הציגה את מערכת ReDrone לאיתור רחפנים עוינים, ולניטרול חלקי שלהם. בניגוד למערכת גילוי הרחפנים של רפאל, המבוססת על שימוש במכ"ם טקטי (של חברת ראדא), אלביט מסתמכת על יכולות היירוט של תקשורת אלקטרונית שפותחו בחטיבת  אלישרא. המערכת מבוססת על שימוש באנטנת קליטה סטטית אנכית ובאנטנת קליטה מסתובבת הפועלות בתיאום אחת עם השנייה. המערכת קולטת את אותות השידור של הרחפן ואת אותות השידור של המפעיל.

Elbit ReDrone Ilustration

שימוש ביותר מאנטנה אחת מאפשר איכון של הרחפן ושל המפעיל בטווח של 1 קילומטר לכל אנטנה (מספר אנטנות מאפשרות הקמת גדר אלקטרוני נגד רחפנים). במקרה הצורך ובהתאם להחלטת המפעיל, ניתן להפעיל אותו שיבוש של מערך בקרת הרחפן ואף אותו שיבוש של מכשיר ה-GPS שלו. מדובר במערכת פתוחה שאבליט יכולה להוסיף אליה חיישנים נוספים. בין השאר, בסיור התברר שכעת היא מפתחת חיישן קולי עבור מערכת ReDrone.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית