האיחוד האירופי יבצע "חקירה מקיפה" של עסקת קואלקום NXP

12 יוני, 2017

ההחלטה התקבלה לאחר שבדיקה מקדמית של נציבות האיחוד האירופי העלתה חששות שהמיזוג יפגע בתחרות בשוק ה-NFC, וייצר מונופול אנטי תחרותי בתחום המתפתח של המכונית המקושרת (V2X)

האם מיזוג הענק בין NXP וקואלקום ייבלם על-ידי הרגולטור באירופה? נציבות האיחוד האירופי הודיעה כי היא פותחת בבחינה יסודית (in-depth investigation) של עסקת הענקים, לרכישת NXP על-ידי קואלקום תמורת 39 מיליארד דולר. הבדיקה נועדה לבדוק האם המיזוג עשוי לגרום לריכוזיות-יתר בתעשיית השבבים ולהוביל לעליית מחירים ופגיעה בתחרותיות ובתמריץ לחדשנות.

נציבת תחום מדיניות התחרותיות באיחוד האירופי, מרגרט וסטגאדר, פירסמה בסוף השבוע הודעה שבה הסבירה שתעשיית השבבים מייצרת רכיבים המצויים בכמעט כל המוצרים שאנשים משתמשים בהם כיום. "אנחנו רוצים לוודא שהלקוחות ימשיכו להנות ממוצרים חדשניים, בטיחותיים ובמחיר תחרותי".

החקירה הראשונית עוררה שאלות

מההודעה מתברר שהאיחוד האירופי ביצע חקירה ראשונית שהעלתה מספר בעיות הנוגעות לעיסקה, בעיקר בתחום השימוש בשבבים מתחום המובייל בתוך בתעשיית הרכב. בעקבות הבדיקה הזו, האיחוד האירופי מודאג משלושה נושאים מרכזיים: המיזוג מייצר חברה בעלת נתח שוק גדול מאוד בתחום שבבי התקשורת האלחוטית למכשירים ניידים ושבבי NFC/SE, שיאפשר לחברה הממוזגת להעלות את דמי התמלוגים ולדחוק החוצה מהשוק חברות מתחרות.

האיחוד מודאג מכך שהמיזוג יאפשר לשנות את אופי עיסקאות הרישוי לטכנולוגיית NFC של NXP, באופן שיפגע בתחרות. האיחוד גם מודאג מהשפעת העיסקה על תעשיית הרכב: "המיזוג עשוי לבטל את התחרות בין שתי חברות משמעותיות בתחום הזה, במיוחד בתחום הצומח של Vehicle-to-Everything – V2X, שימלא תפקיד מרכזי בהתפתחות המכונית המקושרת".

הוועדה מוטרדת מהשפעת המיזוג על תעשיית הרכב, שהיא תעשיית ליבה מרכזית באירופה, במיוחד בגרמניה ובצרפת. להערכת חברת המחקר Semicast, בשנת 2016 היתה NXP יצרנית השבבים המובילה בתחום הרכב, עם נתח שוק של 14%. התמחותה בפיתוח חיישנים, מערכות בקרה ומעבדים לכלי-רכב הייתה את אחת מהסיבות העיקריות להחלטת קואלקום לרכוש את NXP.

סינרגיה בתחום התקשורת למובייל

חברת קואלקום היא ספקית מובילה של מעבדי תקשורת baseband, המאפשרים תקשורת סלולרית ברשתות דור השלישי (3G) בדור הרביעי (4G) ואחת מהחברות מהובילות בפיתוח פתרונות לדור החמישי (5G). היא נחשבת לספקית הגדולה ביותר של שבבים ליצרניות מכשירי אנדרואיד ולאפל. חברת NXP מתמחה במגוון גדול מאוד של מיקרו-בקרים ושבבי תקשורת אלחוטית לטווח קרוב, כמו RFID ו-NFC, המשמשים בין היתר באפליקציות כגון תשלומים במובייל. בוועדה חוששים כי החברה הממוזגת תחלוש על שני סגמנטים חשובים אלה בשוק שבבי התקשורת למובייל באופן סינרגטי ולמעשה תוכל לדחוק החוצה מהשוק חברות מתחרות באמצעות פרקטיקות של "כריכה יחדיו" (Bundling) של הטכנולוגיות הללו.

חשש נוסף הוא שקולאקום תכליל את הקניין הרוחני של NXP, בעיקר בתחום ה-NFC, בפורטפוליו הפטנטים שלה ותכפיף את עסקי מתן רישיונות השימוש בטכנולוגיות של NXP למדיניות מתן הרישיונות שלה. בהקשר הזה יש לקואלקום מוניטין בעייתי: בחודש ינואר השנה תבעה ועדת הסחר הפדרלית (FTC) את קואלקום על כך שהיא עושה שימוש במעמדה הכמעט מונופוליסטי בשוק המודמים לסמארטפונים כדי לפגוע בתחרותיות בשוק ולהעלות את התעריף בגין השימוש בטכנולוגיה שלה. סביר להניח שההאשמות הללו מצד ה-FTC הדליקו נורות אזהרה בקרב הפקידים האחראים על התחרותיות באירופה.

מכשולים רגולטוריים ומאבקי כוח

בתגובה להודעת הוועדה, מסרה קואלקום שהיא בטוחה שתוכל לתת מענה לחששות האיחוד האירופי. מעניין לציין שבחודשים האחרונים עלו הערכות כי דווקא משרד המסחר בסין (MUFCO), האחראי על מניעת מונופולים, עשוי להערים קשיים על אישור העסקה ולחייב את שתי החברות למכור חלק מנכסיהם. חברת המחקר Capitol Forum העריכה שהעיסקה צפויה להיתקל במכשולים גם מצד הרגולטור בסין וגם מצד הרגולטור בארצות הברית. בתרחיש כזה, למרות שבארצות הברית העסקה כבר אושרה על-ידי ה-FTC, מי שעשויה להיכנס לתמונה היא CFIUS, ועדת ההשקעות הזרות בארצות הברית, אשר תתנגד לעיסקה מחשש שהיא תביא לזליגת טכנולוגיות ביטחונית לידיים סיניות. מעניין יהיה לראות האם בתגובה ללחצים הללו מצד הרגולטורים המרכזיים בעולם, קואלקום תציע שורה של פשרות ותחליט למכור חלק מהנכסים של החברה הממוזגת.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , קניין רוחני , רכב אוטונומי