Imagination חושפת את מעבד השבב הבא של מובילאיי

19 יוני, 2017

חטיבת השבבים של אימג'יניישן, MIPS, משיקה מעבד חדש המיועד לשוק הרכב האוטונומי וה-IoT התעשייתי. רק בחודש שעבר הודיעה אימג'יניישן כי היא מעמידה למכירה את MIPS

חברת Imagination הבריטית משיקה IP (תכנון במתכונת של קניין רוחני) למעבד חדש המיועד לתחום הרכב האוטונומי, ה-IoT התעשייתי והרובוטיקה. המעבד החדש, I6500-F, ישולב בשבב החדש של מובילאיי הישראלית, EyeQ5, שאמור לצאת לשוק בשנת 2018. ה-IP פותח על ידי חטיבת המעבדים של אימג'יניישן, MIPS (לשעבר חברת MIPS), שאותה הודיעה אימג'יניישן רק לפני חודש כי היא מעמידה למכירה.

ה-I6500-F CPU IP הוא מעבד 64bit מרובה-ליבות המספק כוח עיבוד של 12 טרה פעולות בשנייה ובצריכת אנרגיה של פחות מ-5 וואט. במקביל, המעבד תוכנן במיוחד כדי לשמש במערכות בעלות דרישות בטיחות גבוהות, והוא עומד בתקן הבטיחות הבינלאומי ISO 26262 לרכיבים אלקטרוניים המשמשים בכלי רכב, ובתקן IEC 61508 עבור מערכות בקרה בתחום התעשייתי.

תרשים של ה-I6500-F. מקור: imagination Technologies

למעשה, אלה הם שני שוקי היעד של המעבד החדש של MIPS: מערכות עתירות ביצועים בכלי רכב אוטונומיים ומערכת בקרה תעשייתיות במפעלים חכמים. ג'ים ניקולאס מחטיבת המעבדים של MIPS הסביר: "אנחנו מספקים את הביצועים הנדרשים כדי לבצע משימות ממוחשבות אינטנסיביות בדור החדש של מערכות אוטונומיות ואינטליגנטיות. המעבד החדש הינו פתרון IP שנבדק ביסודיות ומיועד לסייע ללקוחות לעמוד בדרישות הבטיחות הנוקשות ביותר".

הצצה לשבב הבא של מובילאיי

המעבד החדש של MIPS אמור להשתלב בדגם הבא של המערכת-על-שבב (SoC) של חברת מובילאיי, EyeQ5, אשר אמור לצאת לשוק בשנת 2018 ולהשתלב בין היתר במכונית האוטונומית שמפתחת BMW ביחד עם אינטל, מובילאיי ודלפי. מעבדים של MIPS, מדגם interAptiv ו-M5150 כבר משולבים בשבב EyeQ4 של מובילאיי, שעליו מתבססת מערכת ה-ADAS הנוכחית של החברה הישראלית.

למעשה, המאפיינים של המעבד החדש של מיפס מספקים הצצה אל שבב ה-EyeQ5 של מובילאיי. ה-EyeQ5, אשר ייוצר בתהליך של 7 ננו-מטר מטרזיסטורי FinFET, יהווה פלטפורמת תוכנה פתוחה, אשר תאפשר למעשה ליצרניות רכב להטמיע בשבב את האלגוריתמים שלהן, יכולת המתאפשרת הודות למאפייני הארכיטקטורה של המעבד של מיפס, הכוללת וירטואליזציה של החומרה.

קריצה לקונים פוטנציאליים

אלחנן רושינק, מהנדס בכיר במובילאיי, ציין כי הבטיחות היישומית של I6500-F הינה תכונה מרכזית העמניקה לשבב של מובילאיי עמידה ברמה הגבוהה ביותר של בטיחות. "המעבד של MIPS, התומך בהליכי משנה מרובים (Multi-treaded) מילא תפקיד משמעותי ביכולת שלנו לפתח מערכת-על-שבב המשלבת ביצועים גבוהים, יעילות ובטיחות".

השקת המעבד החדש של MIPS מגיעה חודש ימים בלבד לאחר שחברת אימג'יניישן הודיעה כי היא מעמידה למכירה את חטיבת MIPS, שאותה רכשה בסוף שנת 2012. תחום הפעילות המרכזי של אימג'יניישן הוא ייצור מעבדים גרפיים, וההחלטה למכור את MIPS מסמנת את בחירתה של אימג'יניישן לצאת משוק הקניין הרוחני למעבדי CPU.

נראה כי השקה של השבב החדש נועדה בין היתר למשוך קונים פוטנציאליים ל-MIPS. מלבד הצגת הסכם הרישוי עם מובילאיי, השבב החדש גם משרטט אסטרטגיה של התמקדות בשני שווקים צומחים, של כלי רכב אוטונומיים ומפעלים חכמים, מה שעשוי להגביר את האטרקטיביות של חטיבת ה-IP.

אפל מנחיתה מהלומה כואבת

בחודש שעבר ספגה אימיג'יינשן מכה כואבת לאחר שחברת Apple הודיעה שהיא תפסיק להשתמש במעבדים הגרפיים של אימג'יניישן במכשיריה בבמהלך 18-24 החודשים הקרובים. אפל היא הלקוחה המרכזית של אימג'יניישן ואחראית לכמחצית מהכנסותיה. ההודעה של אפל גרמה לירידה של יותר ממחצית מערכה של מנייתה של אימג'יניישן. אובדן אפל מטיל צל כבד על עתידה של אימג'יניישן בשוק המעבדים הגרפיים. שכן ככל הנראה אפל מתכננת לפתח מעבד כזה בעצמה. כלומר, אימג'יניישן גם מפסידה לקוח מגם מקבלת מתחרה פוטנציאלית. ככל הנראה הנסיון למכור את MIPS מיועד להגדיל את קופת המזומנים של החברה ולאפשר לה להתמקד במשבר שפרץ בשוק הליבה שלה – קניין רוחני של מעבדים גרפיים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , סמיקונדקטורס , קניין רוחני , רכב אוטונומי