אוריקס ויז'ן החלה בבניית חיישן רכב מסוג חדש

20 יוני, 2017

אינומייז פיתחה את שבב ה-ASIC הראשון עבור החיישן המהפכני של Oryx Vision מפתח תקווה, הכולל מיליוני ננו-אנטנות ומשלב בין טכנולוגיות מכ"ם ולייזר. המטרה: חיישן בטוח וזול מאוד עבור רכב אוטונומי

Elactronic Car Techtime

חברת אוריקס ויז'ן (Oryx Vision) מפתח תקווה נמצאת בשלבים המתקדמים של ייצור חיישן מסוג חדש לרכב, המשלב בין היתרונות של חיישן LiDAR מבוסס לייזר ומכ"ם המבוסס על טכנולוגיית Frequency Modulated Continuous Wave – FMCW. החברה מכנה אותו בשם Coherent Optical Radar System. היום הודיעה חברת אינומייז (Inomize) מנתניה, שהיא פיתחה את רכיב ה-ASIC עבור החיישן החדש עבור שימוש במערכות עזר לנהג (Advanced Driving Assistance Applications) ובלי רכב אוטונומיים. מדובר ברכבי אותות מעורבים הכולל מערך מגברים ומעגלי תמיכה באותות המגיעים לחיישן.

לפני כחצי שנה זכתה אינומייז בפרוייקט לפיתוח רשתית מלאכותית של חברת ננו-רטינה (Nano-Retina) הישראלית. מדובר בשתל המכיל אלפי מיקרו-אלקטרודות ותאים פוטו-אלקטריים המתחברים לעצבים המחברים בין העין למוח, תוך שימוש בחיישני תמונה מבוססי CMOS ובקולטני IR. אינומייז עובדת בשיתוף פעולה עם חברת TSMC, ויכול להיות שהדבר מרמז על כך שחיישני הרכב החדשים של אוריקס מתוכננים לייצור ב-TSMC.

מחסום עלות החיישנים

הטכנולוגיה של אוריקס נחשבת לבעלת פוטנציאל גדול מאוד מכיוון שהיא מתמודדת עם בעיה מרכזית בשוק הרכב החכם. אחד מהחיישנים הנפוצים ביותר כיום במחלקות הפיתוח של כלי-רכב אוטונומי הוא חיישן לייזר מסוג LiDAR, אשר משגר אותות לייזר קצרים כאשר הוא מסתובב על צירו וקולט אותם באמצעות חישן פוטו-אלקטרי. באמצעות מדידת זמני האותות החוזרים הוא משחזר מפה תלת מימדית של סביבת הרכב. אלא שלחיישני LiDAR יש מספר חסרונות: הם קשים מאוד לייצור, יקרים מאוד, ובעלי טווח מוגבל מכיוון שהקרינה עשויה לפגוע בראייה של אנשים הנחשפים אליה.

Oryx Performance Graph
ביצועי החיישן של אוריקס מול חיישני לייזר וחיישני מכ"ם

החיישן של Oryx מתגבר על החסרונות האלה באמצעות שימוש בקרינת אינפרא-אדומה (IR) בעלת אורך גל גדול של 10 מיקרון. המכשיר משדר את האור לכל הכיוונים בהבזק אחד, בלא צורך להסתובב, כאשר האותות מהכיוונים השונים נקלטים על-ידי מערך של אנטנות זעירות בקוטר של 5 מיקרון כל אחת, הפועלות כמו אנטנות רדיו ולא כמו חיישן אופטי. הן מפעילות אלגוריתם המבוסס על העקרון של מכ"ם FMCW. האנטנות האלה מיוצרות על גבי שבב בטכנולוגיית סרט דק, ולכן הייצור שלהן הוא זול מאוד בהשוואה לחיישן LiDAR. המחיר מוזל גם בעקבות העובדה שאין בחיישן חלקים נעים. הוא מתוכנן לפעול לטווח של עד 150 מטר בכל תנאי מזג האוויר: גשם, ערפל ובתנאי קרינת אור שמש חזקה.

המתחרים המרכזיים: מכ"ם, לייזר ו… חברת אינוביז

חברת אוריקס הוקמה בשנת 2009 על-ידי דוד בן בסט, אשר ייסד בעבר את RFWaves ומכר אותה לחברת Vishay. בשנת 2016 הצטרף אליו רני וולינגשטיין, אשר ייסד בעבר את Intucell ומכר אותה בשנת 2013 לסיסקו. וולינגשטיין המשמש כמנכ"ל החברה, מיקד אותה בתחום הרכב האוטונומי. בראיון לאתר ספקטרום של ה-IEEE, הסביר וולינגשטיין, שחיישני מכ"ם מספקים טווח של 150-200 מטר אולם הם בעלי רזולוציה נמוכה. חיישני LiDAR הם בעלי רזולוציה גבוהה אולם יעילים לטווח של עד כ-60 מטר. להערכתו החיישן של החברה יכסה את הטווח החסר, ויזהה מכשולים קטנים בכביש ממרחק של 60 מטר, הולכי רגל ממרחק של 100 מטרים ואופנועים ממרחק של 150 מטרים.

בשלב הראשון החברה מייצרת רכיב הדגמה ברזולוציה של 300 פיקסלים. בהמשך היא תייצר רכיב ברזולוציה של 10,000 פיקסלים הכולל רבע מיליון ננו-אנטנות, ובשלב הסופי היא תייצר רכיב ברזולוציה של 100,000 פיקסלים הכוללים כמה מיליוני ננו-אנטנות אשר יותקן בכלי-רכב. בחודש אוקטובר 2016 החברה גייסה 17 מיליון דולר בגיוס ראשון בהובלת קרן בסמר (Bessemer Venture Partners) ובהשתתפות הקרנות Maniv Mobility ו-Trucks VC.

בעקבות הגיוס הצטרף אדם פישר מקרן בסמר לדירקטוריון של אוריקס. הטכנולוגיה של אוריקס מתמודדת מול הטכנולוגיה של חברת Innoviz מכפר-סבא, המפתחת גם היא חיישן LiDAR ללא חלקים נעים עבור השוק העתידי של כלי-רכב אוטונומיים. החיישן של אינוביז מפותח ומיוצר על-ידי חברת Jabil ישראל.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , חדשות , מכ"ם , רכב אוטונומי