אירונאוטיקס השיגה שווי של 952 מיליון שקל

26 יוני, 2017

אירונאוטיקס מיבנה נכנסה לבורסה בתל אביב ונסחרה במחזור גדול של כ-18 מיליון שקל. המתחרה של התעשייה האווירית ואלביט מערכות בתחום המל"טים, דיווחה שהיא מפתחת כעת מל"ט טקטי לאיסוף מידע ותקיפה

Aeronautics Dominator UAS

חברת אירונאוטיקס (Aeronautics) מיבנה החלה להיסחר היום (ב') בבורסה של תל-אביב, ולפי תוצאות היום הראשון נראה שהיא נסחרת במחיר נמוך במקצת ממחיר הפתיחה שלה. החברה החלה את היום עם שער בסיס של 1850 אגורות למנייה, כאשר לאורך כל היום היא שומרת על שער שהוא נמוך במקצת מ-1800 אגורות למנייה. למרות זאת ניתן להעריך שהיא מעניינת מאוד את המשקיעים, מכיוון שהחברה נסחרת במחזור גדול של יותר מ-18 מיליון שקלים, בהשוואה למחזור של כ-16 מיליון שקלים שאיפיין את המסחר במניות אלביט מערכות בבורסה. בשורה התחתונה: היא השיגה שווי שוק משמעותי מאוד של כ-952 מיליון שקל.

אופציה ביטחונית חדשה

מבחינת המשקיעים, מדובר בתוספת מעניינת לקבוצת החברות הביטחוניות הנסחרות בבורסה, שהיא רשימה קצרה במיוחד הכוללת כיום רק את אביליטי, אורביט, אימקו, אירונאוטיקס, אלביט מערכות, אראסאל, ארית תעשיות והתעשייה האווירית – הנמצאת במצב מיוחד, מכיוון שהיא גייסה אגרות חוב בבורסה, אולם היא לא חברה ציבורית נסחרת.

חברת אירונאוטיקס מפתחת ומייצרת מערכות בלתי מאויישות ליישומי מודיעין, מערכות אלקטרו-אופטיות, ומערכות תקשורת ומנועים. החברה מעסיקה כ-660 עובדים, מהם כ-200 מהנדסים, ובשנת 2016 הסתכמו מכירותיה בכ-137 מיליון דולר. החברה דיווחה על צבר הזמנות של כ-155 מיליון דולר.

החברה הוקמה בשנת 1997 על-ידי אבי לאומי ומשה כספי, ובשנת 2013 עברה השליטה בה לידי הקרנות ויולה, בראשית ו-KCPS. הפעילות העיקרית של החברה מתמקדת בתחום המל"טים הטקטיים, שבו היא פיתחה 6 קטגוריות שונות של משפחות מוצרים: החל ממל"טים קטנים ממשפחת אורביטר, וכלה במל"ט גדול Dominator XP (בתמונה למעלה), אשר נבנה על פלטפורמה של המטוס הדו-מנועי Diamond DA42, שהוסבה לפלטפורמה בלתי מאויישת על-ידי החברה. הדומינייטור יכול לשהות יותר מ-20 שעות ברציפות באוויר ולשאת מטעד במשקל של עד 373 ק"ג.

Aeronautics Aerostar Tactical UAS
המל"ט הטקטי אירוסטאר של אירונאוטיקס

בנוסף, החברה מייצרת בלוני תצפית ובשנת 2016 נכנסה לתחום הרחפנים באמצעות רכישת חברת PoziDrone, אשר מייצרת רחפני מודיעין ורחפנים לוגיסטיים בעלי כושר נשיאה של כמה עשרות קילוגרמים.

מודל עיסקי הכולל גם מערכות וגם מכלולים

בניגוד לשתי המתחרות הישראליות שלה, אלביט והתעשייה האווירית, אירונאוטיקס מוכרת ללקוחות גם מערכות מל"ט שלמות וגם מכלולים שישתלבו במערכות של הלקוחות. כך למשל, היא מספקת מנועים למל"טים של חברות אחרות, באמצעות חברת Zanzottera Technologies האיטלקית שהיא מחזיקה ב-100% ממניותיה. זנזוטרה מייצרת מנועי בעירה פנימית בגדלים שונים הנמכרים ליצרני מל"טים בכל העולם.

דוגמא נוספת: בשבוע שעבר אירונאוטיקס דיווחה על הסכם עם יצרן מערכות מוטסות אירופי בהיקף כולל של כ-12.15 מיליון דולר. בשלב הראשון היא תפתח ותייצר עבורו מערכת שליטה ובקרה בהיקף של 7.7 מיליון דולר, שתשתלב בפלטפורמה האווירית של הלקוח. בשלב השני של הפרוייקט הוא יוכל להזמין מערכות שו"ב סדרתיות בהיקף של כ-4.5 מיליון דולר.

מקום שלישי אחרי אלביט והתעשייה האווירית

ההיקף והגיוון של אירונאוטיקס הופכים אותה ליצרנית המל"טים המשמעותית השלישית בישראל, לצד אלביט מערכות והתעשייה האווירית. במצגת למשקיעים ערב ההנפקה, החברה הסבירה שהאסטרטגיה שלה תמשיך להתבסס על שוק המל"טים הביטחוניים, שלהערכת חברת המחקר Teal Group Corporation יצמח מכ-10 מיליארד דולר ב-2017 לכ-16 מיליארד דולר בשנת 2021. החברה הגיעה להנפקה עם תוצאות מרשימות: צמיחה עקבית במכירות מ-82 מיליון דולר ב-2013 לכ-137 מיליון דולר ב-2016, ומעבר מהפסד של 8.9 מיליון דולר בשנת 2013, לרווח נקי של 18 מיליון דולר בשנת 2016.

מנכ"ל החברה, עמוס מתן שימש כמנכ"ל סולתם בשנים 2010-2013 (כאשר עברה לבעלות אלביט) ולפני כן היה אחראי על הובלת פרוייקט צבא היבשה הדיגיטלי (צי"ד), הנחשב לבפרוייקט השו"ב הגדול ביותר של צה"ל. המשנה למנכ"ל וסמנכ"ל הכספים שאול גלעד שימש כמנהל הכספים של גדות כימיכלים ושל צ'מפיון מוטורס. מנהל השיווק והפיתוח העסקי דני אשחר הגיע מחיל הים ומתע"ש, ובשנים 2006-2012 שימש כסמנכ"ל ההנדסה של אירונאוטיקס.

פיתוח מל"ט תקיפה

Aeronautics Orbiter 1K
מל"ט התקיפה העתידי Orbiter 1K

בימים אלה החברה מפתחת מוצר נוסף המתבסס על משפחת מטוסי האורביטר: מל"ט משוטט לאיסוף מידע ותקיפה מדגם Orbiter 1K. במקביל, היא נמצאת בשלבי פיתוח אחרונים של מל"ט טקטי מדגם Orbiter 4 בעל יכולת ביצוע של מגוון משימות, כושר נשיאה של מספר מטעדים במקביל, בעל מנוע בעירה פנימית ומנוע חשמלי כגיבוי, ויכולת שהייה של עד 24 שעות באוויר. להערכת החברה הפיתוח יסתיים השנה.

Aeronautics Group
המבנה של קבוצת אירונאוטיקס
Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית