ננו-דיימנשן והאריס ידפיסו משדרי RF ללוויינים

29 יוני, 2017

החלה בפרויקט משותף עם חברת Harris Corporation לפיתוח טכנולוגיה להדפסת משדרי RF ממוזערים שיורכבו על לוויינים ורכבי חלל. שוק הדפסת ה-3D לתעשיית החלל צפוי להגיע ל-3 מיליארד דולר ב-2022

Harris Corporation Space System

יצרנית מדפסות התלת-מימד ננו-דיימנשן (Nano Dimension) וחברת האלקטרוניקה הביטחונית האמריקאית Harris Corporation, המייצרת ציוד תקשורת לתעשייה הביטחונית, ישתפו פעולה בפרויקט משותף לפיתוח טכנולוגיה להדפסה תלת מימדית של מודלים אלקטרוניים עבור יישומים בתחום החלל. אתמול (ד') הודיעה ננו-דיימנשן על קבלת אישור למענק מהרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית, למימון הפרויקט. תקציבו של הפרויקט יעמוד על 309 אלף שקל, כאשר רשות החדשנות תממן כמחצית מהסכום.

חברת Harris Corporation מפלורידה, ארה"ב, היא חברה ביטחונית מייצרת ציוד תקשורת אלחוטית, מערכות קשר טקטיות, מערכות עקיבה, אמצעי ראייה ואנטנות לתעשייה הביטחונית ולתעשיית החלל. החברה מעסיקה כ-16,000 אלף עובדים ונחשבת לאחת מקבלניות הייצור הגדולות ביותר של משרד ההגנה האמריקני. האריס נסחרת בנסד"ק לפי שווי שוק של כ-13.2 מיליארד דולר ב-2016 עמדו הכנסותיה על כ-7.4 מיליארד דולר.

מיזעור משדרי RF

במסגרת שיתוף הפעולה עם ננו דיימנשן, שתי החברות יפתחו טכנולוגיה להדפסת תלת מימד של מעגלים אלקטרוניים רב-שכבתיים ודו-צדדיים, אשר מפיצים אותות דיגיטליים, חשמל ותדרי רדיו (RF) באותו מצע. למעשה, מדובר במשדרי RF בעלי יכולות מתקדמות אשר יורכבו על-גבי לוויינים קטנים ועצמים אחרים הנשלחים לחלל וישדרו, בין היתר, מידע בחזרה לכדור הארץ.

מטרת הפרויקט היא כפולה: לשפר את האחידות והמהימנות של הרכיבים הללו על-ידי ניטרול הצורך בהרכבה ידנית, ולהביא להפחתה בעלויות על-ידי מזעור הרכיבים והאפשרות להדפיס משדרי RF בכמויות גדולות באמצעות מדפסת תלת מימד. מנהל הפיתוח העסקי בקבוצת החדשנות בננו-דיימנשן, ניר גילת, הסביר ל-Techtime שלשימוש בהדפסת תלת מימד בייצור משדרי RF ליישומי חלל יש יתרונות רבים: "ייצור בטכנולוגיית הזרקת דיו (Inkjet) תאפשר מיזעור משמעותי של הרכיבים הללו, הן מבחינת גודל והן מבחינת משקל. המדפסת מאפשרת לנו לתכנן ולהדפיס רכיבים בצורה יעילה יותר ותלת מימדית, ועל-ידי כך למזער את השטח, שבדרך כלל מתבזבז במשדרים הקיימים היום".

מה טיב שיתוף הפעולה עם Harris?

גילת: "חברת האריס אחראית על הגדרת הצרכים. שתי החברות יאפיינו ביחד את המבנה החדש של הרכיבים הרלוונטיים, וננו דיימשנן תפתח יכולות ההדפסה ותבצע את ההדפסות וההתאמות הנדרשות כדי למזער את הרכיבים, במקביל לטיוב תכונותיהם".

ננו דיימנשן מכוונת לשוק החלל

זהו אינו פרויקט הפיתוח היחיד שעורכת כעת ננו-דיימנשן בתחום הדפסת רכיבים לתעשיית החלל. מוקדם יותר החודש הודיעה החברה על פרויקט משותף עם חברת Semplastics לפיתוח חומרים קרמיים תלת מימדיים, שניתן יהיה לעשות בהם שימוש בטכנולוגיית הזרקת דיו כדי להדפיס אובייקטים בעלי צפיפות נמוכה ועובי גבוה עבור יישומים שונים בתעשיית החלל. גם פרויקט זה זכה למענק בגובה 195 אלף שקל מרשות החדשנות.

האם תעשיית החלל היא שוק עתידי פוטנציאלי עבור ננו-דיימנשן?

"בהחלט כן. אנו מאמינים שיכולות ההדפסה של החברה, תוך שימוש בחומרים המתקדמים שפיתחנו והחומרים שנפתח בהמשך, כגון חומרים קרמיים, ישתלבו היטב בתעשיית החלל, וזאת לאור המאמצים הרבים המוקדשים בתעשייה להקטנת העלויות כל פרויקט ופרויקט – עלויות המושפעות מכל גרם או שטח עודפים. יתרונות המזעור בהקשר זה משמעותיים מאוד".

השימוש בהדפסת תלת מימד בתעשיית החלל עדיין מאוד מצומצם. עם זאת, הבשלת טכנולוגיות ההדפסה והצורך בייצור יעיל ומדויק יותר של רכיבים בתחום החלל, צפויים לדחוף בשנים הקרובות את השוק קדימה. על פי חברת המחקר Markets&markets שוק הדפסת התלת מימד לתחום התעופה והחלל, שב-2017 נאמד ב-714.5 מיליון דולר בלבד, צפוי לגדול עד ל-3.05 מיליארד דולר ב-2022.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: 3D-Printing , חדשות , חלל , תעופה וביטחון