אוויאיישן מהשרון נערכת לייצור מטוס נוסעים חשמלי

4 יולי, 2017

החברה מפתחת מטוס תלת-מנועי שיוכל להסיע עד 9 נוסעים למרחק של 1,000 ק"מ. מקימה קונסורציום בשיתוף עם יצרנית מטוסים איטלקית. המדגים הטכנולוגי הוא מל"ט חשמלי שיספק למקורות שירותי מיפוי צנרת חבויה

Eviation-electric-aircraft

חברה ישראלית מתכננת לבצע מהפיכה טכנולוגית בעולם התעופה באמצעות בניית מטוס נוסעים חשמלי בשם אליס (Alice), אשר יוכל לקחת נוסעים למרחקים של מאות קילומטרים במהירות גבוהה יותר מהמהירות של המטוסים הפועלים כיום בשוק טיסות הביניים – ובמחיר נמוך בהרבה. מטוס נוסעים חשמלי נתפש בעיני רבים ככל היותר כפרוייקט ראווה לא מעשי, ובוודאי לא כפלטפורמה בעלת ביצועים עדיפים בהשוואה למטוסים המונעים בדלק נוזלי.

Omer Bar-Yohay
מייסד ומנכ"ל עומר בר-יוחאי

אלא שחברת Eviation Aircraft ממושב קדימה שבשרון סבורה שכל ההנחות האלה שגויות ואינן לוקחות בחשבון טכנולוגיות חדשות שפותחו בשנים האחרונות. כיום החברה מפתחת מטוס נוסעים חשמלי למרחקים בינוניים אשר יבצע נסיעות סדירות ויוכל לקחת עד 9 נוסעים למרחק של עד 1,000 קילומטר במהירות של כ-450 קילומטר לשעה. התכנון נמצא בשלבים מתקדמים מאוד והחברה נערכת לבצע את טיסות הניסוי הראשונות כבר בשנת 2018, כדי להגיע לשלב המכירות המסחריות בשנת 2021.

פיתוח וייצור בישראל

חברת Eviation הוקמה לפני כשנתיים על-ידי המנכ"ל עומר בר-יוחאי והיו"ר והמשקיע המרכזי אביב צידון, לשעבר מייסד חברת BVR Systems שנמכרה לאלביט בשנת 2009 תמורת כ-34 מיליון דולר. אליהם הצטרף כמשקיע מרכזי גם מיכאל אילן, המנכ"ל והבעלים לשעבר של חברת ישראליפט מעליות, שנמכרה ב-2013 לחברת Kone הפינית.

יוחאי הינו פיסיקאי אשר עבד שנים רבות בפיתוח צבאי והתמחה במערכות הינע חשמליות. כיום החברה פועלת מקדימה ומעסיקה ישירות 11 עובדים, ועוד כ-17 עובדים הנמצאים אצל קבלני ייצור בארץ שבהם מיוצרים חלקי המטוס שהיא מפתחת. הרעיון שהיא גיבשה הצליח לשכנע גורמים חשובים מאוד בתעשיית התעופה ובימים אלה היא נמצאת בשלבים מתקדמים של הקמת קונסורציום בינלאומי, הכולל יצרנית תעופה איטלקית גדולה, אשר צפוי לייצר אותו ולהביא את המטוס של השוק העולמי.

Eviation Electric Aircraft Alice

בראיון ל-Techtime הסביר בר-יוחאי מדוע הרעיון של מטוס נוסעים חשמלי איננו רק בלתי מופרך – אלא ממש מתבקש. בר-יוחאי: "ההיתכנות הטכנולוגית לייצור מטוס חשמלי קיימת כיום, בתנאי שעושים עבודה אווירודינמית נכונה. עד היום רוב הנסיונות נכשלו מכיוון שהחברות שעשו זאת ביצעו הסבה של פלטפורמה קיימת לדגם הנעה חשמלית, ואז גילו שהאנרגיה הסגולית של הסוללה נמוכה מזו של מנוע דלק נוזלי. אולם אנחנו בונים את המטוס מראש בתכנון אווירודינמי ייעודי למטוס חשמלי. כך למשל, המדחפים יהיו היכן שצריך למקם אותם כדי לקבל יעילות מקסימלית, ולא היכן שנוח לשים את המנוע.

Alice Electric Commuter"בשנים האחרונות חלה התקדמות רבה בתחום החומרים המרוכבים המבוססים על סיבי פחמן, אשר מאפשרת לנו לייצר מבנה קל מאוד. המשקל היבש של המטוס, ללא מטען וללא סוללה, הוא נמוך משמעותי ממטוסים שנבנו בעבר. משקל ההמראה של אליס הוא 6 טון, שמתוכו משקל הגוף הוא 1.1 טון, משקל הסוללה הוא 3.8 ויש לו יכולת לשאת מטען מועיל (אנשים ומטען) במשקל כולל של 1.1 טון".

70,000 סוללות ליתיום

אלא שמי שיחפש סוללה – לא ימצא אותה – שכן המטוס מופעל באמצעות 70,000 סוללות ליתיום סטנדרטיות הפזורות בכל הגוף, ומסייעות בשמירת האיזון של המבנה. הקיבולת הכוללת שלהן היא 980 קילוואט שעה, המעניקה מספיק אנרגיה כדי לטוס למרחק של עד 1,000 ק"מ במהירות של כ-450 קמ"ש. "כאשר אליס טסה מתל-אביב לאילת, הזמן שלוקח להוריד את האנשים, לנקות את המטוס ולהעלות את האנשים שיחזרו לתל-אביב, מספיק כדי להטעין את הסוללה בחזרה".

רישוי הוא תהליך מאוד תובעני. מהי רמת האמינות של המטוס?

"מטוס חשמלי אמין יותר ממטוס דלק נוזלי מכיוון שיש פחות חלקים נעים ולכן אמינות המערכות גדולה יותר ועלות התחזוקה נמוכה יותר. זהו גורם חשוב, מכיוון שכיום עלות התחזוקה במטוסים היא שליש מהעלות הכוללת של כל שעת טיסה. התצורה של שלושה מנועים נותנת לנו יעילות ומהירות גבוהים יותר, ורמת בטיחות גדולה יותר מכיוון שהם מעניקים יתירות למנגנון ההנעה".

המל"ט החשמלי Orca יבצע צילומי מכ"ם

גורם נוסף שבר-יוחאי מספר עליו שייך לקטגוריה שניתן לכנות בשם "מעטפת הטיסה". לדבריו, כיום רוב המטוסים מופעלים במתכונת שאינה תואמת לתיפקוד היומיומי שלהם. "התעשייה משתמשת בטיסות בינוניות למרחקים של כמה מאות קילומטרים עד 1,000 קילומטרים במטוסים אשר יכולים לטוס אלפי קילומטרים. מטוס כמו ססנה 402, למשל, יכול לטוס למרחק של כ-2,500 ק"מ, אבל הוא משמש בעיקר לטיסות של 70-200 קילומטרים. אנחנו מספקים מטוס המיועד למאפייני השימוש האמיתיים שלו".

לאחרונה התפרסמתם בגלל מל"ט שהצגתם בסלון האווירי בפאריס. המוקד שלכם הוא מל"ט או מטוס נוסעים?

"אנחנו מפתחים מטוס מאוייש, אבל בתהליך הזה בנינו מדגימים טכנולוגיים בקנה מידה קטן יותר כדי לבדוק את הטכנולוגיה שלנו, מכיוון שמדובר במטוס בעל מבנה חריג ותכונות מיוחדות המשתמש בשלושה מנועים. המל"ט Orca שהצגנו בפאריס הוא למעשה מדגים טכנולוגי של אליס. המל"ט הזה הוא בעל מהירות גדולה מאוד בהשוואה למל"טים בסדר גודל דומה, ומגיע למהירות של 260 קמ"ש. מסתבר שזוהי מהירות המאפשרת לסרוק את הקרקע באמצעות מכ"ם SAR (כיום הדבר מתבצע באמצעות מטוסי סילון) ולקבל תמונות באיכות גבוהה".

Orca Electric UAV
אורקה, המדגים הטכנולוגי שהפך לעסק בפני עצמו

"בזכות זה נבחרנו לאחרונה על-ידי חברת מקורות להיות ספק יחיד של שירותי מיפוי של צנרת תת-קרקעית. מכ"ם SAR יכול לזהות מבנים מתכתיים המצויים בעומק לא רב מתחת לפני הקרקע. ההסכם נחתם לפני כחודשיים ותחילת הפעילות מתוכננת לנובמבר הקרוב. מקורות מרוויחה שירותי מיקום ואנחנו מרוויחים שעות טיסה והכרת מעטפת הטיסה ושיטת התפעול של המטוס. המדגים יצר נישה עסקית מעניית, אבל זה לא המוקד של החברה".

בכל זאת, יש ציפייה שיצרנית מטוס נוסעים תהיה חברה גדולה ומוכרת, לא סטארט-אפ מהשרון.

"ההשקעה הדרושה בהשלמת הפיתוח של אליס נאמדת בכמה עשרות מיליוני דולרים. עד עכשיו הושקעו בפרוייקט כמה מיליוני דולרים. הקמנו את התצוגה בסלון האווירי כדי לקדם שיתוף פעולה עם יצרן מטוסים איטלקי, שיהיה חלק מקונסורציום חברות שיביא את המטוס לשוק. השותף האיטלקי ישתתף בייצור ובתהליכי ההסמכה וקבלת האישורים, כאשר אני מעריך שיהיו לנו שותפים נוספים שיצטרפו לקונסורציום שיביא את המטוס לשוק. בינתיים אנחנו נערכים לטיסות המבחן הראשונות בסוף שנת 2018".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית