שוק השבבים העולמי שובר את מחסום ה-400 מיליארד דולר

13 יולי, 2017

גרטנר מייחסת את הצמיחה של 17% במכירות להתנפחות הבועה בשוק רכיבי הזיכרון. חברת IC Insights מייחסת אותה לעלייה במשקל התוכן הסיליקוני במחיר הכולל של מערכות אלקטרוניקה

Intel Semiconductor Fab

בלי כל קשר לשאלה האם חוק מור נבלם או לא, תעשיית השבבים העולמית נמצאת בתנופת צמיחה גדולה מאוד, וצפויה לעבור השנה, לראשונה בתולדותיה, את מחסום ה-400 מיליארד דולר. להערכת חברת המחקר גרטנר (Gartner), מכירות תעשיית השבבים בשנת 2017 יצמחו ב-16.8% בהשוואה לשנת 2016, ויסתכמו בכ-401.4 מיליארד דולר.

זוהי הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה עוקפת התעשייה את מחסום ה-400 מיליארד דולר. בשנת 2010 התעשייה חצתה את גבול ה-300 מיליארד דולר ובשנת 2000 היא חצתה את גבול ה-200 מיליארד דולר. בהיבטים אחרים היא מאוד יציבה: בשנת 1992 אינטל הדיחה את חברת NEC ממעמד יצרנית השבבים הגדולה בעולם ומאז היא שומרת על המעמד הזה. חברת סמסונג דורגה בשנת 2002 כיצרנית השבבים השנייה בגודלה בעולם, ומאז גם היא שומרת על מעמדה לאורך כל השנים.

בועת הזיכרון תתפוצץ בעוד שנתיים

להערכת סגן נשיא למחקר בגרטנר, אנדרו נורווד, חלק גדול מהעלייה במכירות השנה נובעת מההתפתחות של תופעת בועה בתחום רכיבי הזיכרון. "המחסור ברכיבי זיכרון מנפח את שוק השבבים כולו. יצרניות זיכרונות DRAM ו-NAND מעלות את המחירים ומגדילות את שולי הרווח שלהן". לדבריו, היקף המכירות של יצרניות רכיבי הזיכרון יצמחו ב-52% בשנת 2017, כאשר סמסונג תהיה הנהנית העיקרית מהמגמה הזו. "יכול להיות שבזכות בועת הזיכרון היא תעקוף השנה את אינטל כיצרנית השבבים הגדולה בעולם.

אלא שהוא גם מצרף אזהרה לתחזית: "מה שהזיכרון נותן – הזיכרון לוקח. בועת מחירי הזיכרונות צפויה להתפוצץ בשנת 2019, כאשר קווי הייצור החדשים הנמצאים כעת בהקמה יתחילו לספק רכיבים בכמויות גדולות. בשלב הזה סמסונג עשויה להפסיד את מה שהיא תרוויח השנה ובשנת 2018".

עלייה עקבית בשיעור התוכן הסיליקוני במערכות אלקטרוניות

ההערכות של חברת IC Insights דומות לאלה של גרטנר, אולם בניגוד אליה היא סבורה שהצמיחה תואץ ולא תואט, כמו שגרטנר מעריכה. אתמול פירסמה IC Insights הערכה שלפיה היקף שוק השבבים יצמח בשנת 2017 בכ-15% ויסתכם בכ-419.1 מיליארד דולר. החברה סבורה שהצמיחה תימשך ותביא את השוק להיקף של 500 מיליארד דולר כבר בשנת 2021. מדוע? בגלל הצמיחה במשקל הסיליקון בתוך המערכות אלקטרוניות.

IC Insights Forecastהשנה יגיע משקל הסיליקון מתוך המחיר של מערכות אלקטרוניות לשיא של 28.1%. מדובר בקפיצה גדולה בהשוואה לשנת 2016, שבה הסתכם משקל הסיליקון ב-25.1% מהמחיר הכולל. החברה סבורה שצפויה ירידה מסויימת במדד הזה עם התייצבות מחירי הזיכרונות, אולם התעשייה תשמור על מגמה ממוצעת שלפיה משקל הסיליקון במחיר הסופי צומח בשיעור של כ-0.8% לשנה, וצפוי להגיע לשיעור של 28.9% בשנת 2021.

החברה מאמינה שזהו התהליך האמיתי העומד מאחורי הצמיחה הנוכחית בשוק השבבים העולמי: "קצב העלייה במכירות שבבים הוא גדול יותר מקצב העלייה במכירות של המערכות האלקטרוניות". השאלה המעניינת היא מהו השיעור המקסימלי התיאורטי של הסיליקון במערכות אלקטרוניות. קשה לדעת, אבל להערכת IC Insights הגבול הוא העליון הוא 30%. האם היא תתבדה? את זה נוכל לדעת רק בעשור הבא.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחקרים ונתוני שוק , סמיקונדקטורס