TowerJazz רוכבת על גל הצמיחה בשוק שירותי הייצור

3 אוגוסט, 2017

טאואר-ג'אז הכריזה על מכירות שיא של 345 מיליון דולר ברבעון השני של 2017, וצופה המשך הצמיחה גם ברבעון הבא. היצרנית ממגדל העמק מדורגת ששית בעולם בשוק הנמצא בצמיחה עקבית, אולם סובל מבעיות של ריכוזיות גבוהה

TOWERJAZZ HQ

התוצאות של טאואר-גאז' (TowerJazz) משלוש השנים האחרונות ממשיכות להפתיע בלא הפסק. החברה השלימה צמיחה שנתית ממוצעת של כ-35% בין השנים 2013-2016, ועלתה מהיקף מכירות שנתי של 505 מיליון דולר ל-1,249. למעשה, באותן שנים היא הייתה קבלנית הייצור בעלת שיעור הצמיחה הגדולים ביותר בעולם. והשנה היא ממשיכה לצמוח. היום (ה') היא דיווחה היום על מכירות שיא ברבעון השני של 2017 בהיקף של 345 מיליון דולר, עלייה של 13% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

אחד מהנתונים החשובים ביותר בדו"ח של טאואר-ג'אז הוא הגידול של 26% במכירות האורגניות, כלומר בנטרול המכירות במסגרת החוזים ארוכי הטווח הקיימים של טאואר-ג'אז מול החברות Panasonic ו-Maxim Integrated. גם המדדים האחרים מרשימים: הרווח גולמי ברבעון הסתכם ב-91 מיליון דולר, עלייה של 25% בהשוואה ל-2016, ואילו הרווח התפעולי עמד ברבעון האחרון על 57 מיליון דולר, עלייה של 43% בהשוואה לרבעון השני של 2016.

ראסל אלוונגר

הרווח הנקי ברבעון השני של 2017 היווה כ-14.5% מהמכירות והסתכם ב-50 מיליון דולר, עלייה של 30% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, שכלל אז גם רווח של 10 מיליון דולר, נטו מרכישת המפעל של חברת מקסים בסן אנטוניו והוצאת מימון בסך 7 מיליון דולר כתוצאה מפירעון מוקדם של הלוואות הבנקים בישראל. בסך הכל, ההון עצמי של החברה בסוף הרבעון צמח לסכום שיא של 814 מיליון דולר, בהשוואה ל-746 מיליון דולר בסוף הרבעון המקביל אשתקד.

טאואר-ג'אז צופה את המשך מגמת הגידול גם ברבעון הבא: המכירות ברבעון השלישי ישברו שוב את שיא המכירות ויסתכמו בכ-355 מיליון דולר – צמיחה של 9% לעומת הרבעון השלישי של שנת 2016. מנכ"ל טאואר-ג'אז, ראסל אלוונגר, אמר שהחברה ממשיכה להתמקד בצרכי בסיס הלקוחות תוך יצירת ערך בהתבסס על הטכנולוגיה שלה. "לכן אנחנו צופים המשך צמיחה ברבעון השלישי של שנת 2017".

קבלנית ייצור השבבים השישית בגודלה בעולם

אלא שזה המקום לציין שלא רק טאואר-ג'אז צומחת – כל תעשיית שירותי ייצור השבבים נמצאת בצמיחה. בחודש ינואר פירסמה חברת מחקר IC Insights דו"ח על שוק ייצור השבבים בקבלנות (Foundry). זהו שוק הנמצא בצמיחה מספר שנים בעקביות. בשנת 2011 הוא צמח ב-11% והגיע להיקף של 50 מיליארד דולר, ולהערכת האנליסטים הוא יצמח בשיעור שנתי של 7.6% ויגיע להיקף של 72.1 מיליארד דולר בשנת 2021. אומנם טאואר-ג'אז מחזיקה ב-2% מהשוק העולמי, אולם ראוי לזכור שמדובר בשוק ריכוזי מאוד: חברת TSMC הטאיוואנית מחזיקה בכ-59% מהשוק, חברת GlobalFoundries מחזיקה ב-11% מהשוק וחברת UMC מחזיקה ב-10% ממנו. כלומר, שלושת המובילות מחזיקות ב-80% מהשוק העולמי כולו.

כיצד ניתן לצמוח בתנאים כאלה? טאואר-ג'אז התמקדה ביצירת טכנולוגיות ייחודיות בתחומי המעגלים האנלוגיים, מעגלי RF, מעגלי הספק גבוה וחיישנים מתוחכמים. אלה תחומים שבהן הענקיות לא מתחרות מכיוון שהן מתמקדות ברכיבים לוגיים מבוסס CMOS. בנוס, טאואר-ג'אז בנתה לעצמה קיבולת ייצור והסכמים ארוכי טווח באמצעות שיתופי פעולה עם פנאסוניק ומקסים, שהבטיחו לה גם קבלת פאבים מוכנים וגם הזמנות לשנים רבות קדימה. כיום יש לטאואר-ג'אז יש 7 מפעלי ייצור ברחבי העולם, שניים בישראל, שניים בארצות הברית ושלושה ביפן. בשנה האחרונה הרחיבה את כושר הייצור במפעלי הייצור פאב 2 ובפאב 3, וביצעה אופטימיזציה של הייצור בין מפעלי החברה באתריה הגיאוגרפיים העולמיים. בנובמבר 2015 השלימה טאואר-ג'אז את רכישת מפעל הייצור של חברת Maxim בסן אנטוניו, שהגדילה את תפוקת הייצור שלה ב-28 אלף פרוסות לחודש.

הכלכלה דוחפת את שוק הקבלנות

הלקוחות המרכזיים של קבלניות הייצור הם יצרני שבבים הפועלים במתכונת של Fabless, כלומר חברות שאין להם קו ייצור משל עצמן. הן מתכננת שבבים, מעבירות אותם לייצור אצל הקבלניםפ, ואחר-כך משווקות אותם תחת השם המסחרי שלהן. בין חברות הפאבלס הגדולות בעולם ניתן למנות חברות כמו קואלקום, אנבידיה, AMD וכדומה. על-פי הדוח של IC Insights, כיום מתרחבת המגמה גם בקרב חברות בינוניות לנטוש את קווי הייצור ולעבור למתכונת של פאבלס. בהן: Fujitsu, IDT ו-LSI.

ריק קלמר

ראוי לציין שם יצרניות גדולות ומובהקות, כמו טושיבה ו-On Semiconductors, המוגדרות כחברות IDM – Integrated Device Manufacturer, מעדיפות לייצר חלק מהרכיבים שלהן אצל קבלני ייצור, למרות שרכיבים אחרים מיוצרים בקווי הייצור הקיימים שלהן. לאחרונה נפגש Techtime עם נשיא ומנכ"ל חברת NXP, ריק קלמר, שהסביר לו שגם NXP מייצרת בעצמה רק חלק מהרכיבים שלה.

קלמר: "כמחצית מהמכירות שלנו הן של רכיבים המיוצרים על-ידי קבלניות ייצור, ורק מחצית מהמכירות הן של שבבים שאנחנו מייצרים. רכיבים לשוק הרכב, למשל, דורשים תהליכי ייצור מיוחדים שיש לנו בבית, ושאין לקבלני הייצור. מצד שני, הייצור בקבלנות מאוד יעיל ויש תחומים, כמו בייצור רכיבי CMOS, שבהם צריך הרבה מאוד משאבים כדי להקים קווי ייצור חדשים. אין הגיון בכך שחברה כמונו תבצע את ההשקעה הזאת".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות