הטכניון רכש מיקרוסוקופ אלקטרוני מהמתקדמים בעולם

7 אוגוסט, 2017

מיקרוסקופ Themis יאפשר אפיון של המבנה וההרכב הכימי של החומר ברזולוציה ננומטרית ברמת האטום. בטכניון הביעו מורת רוח על כך הוא נירכש בכספי הטכניון בלבד, בלא סיוע של גורמים ממשלתיים

Technion Electronic Microscope

Themis Electronic MIcroscopeהטכניון רכש את המיקרוסקופ האלקטרוני Themis הנחשב לאחד מהמתקדמים בעולם והטוב מסוגו בישראל. זהו מיקרוסקופ אלקטרונים חודר (TEM) המסוגל לספק תמונה של אטומים בודדים ובאמצעותה מידע על מבנה החומר ותכונותיו. גובהו של המיקרוסקופ כ-4 מטרים והוא מאפשר לעקוב בזמן אמת אחר תהליכים דינמיים המתרחשים בחומר, למשל כתוצאה מחימום וקירור. המיקרוסקופ Titan Cubed Themis G2 300 מיוצר על-ידי חברת FEI האמריקאית. הכנתו לפעילות תושלם בתוך מספר שבועות. הוא הותקן בחדר מבודד כדי למנוע השפעה של רעשים אקוסטיים, רעידות מכניות והפרעות של שדות אלקטרומגנטיים על הניסויים.

המיקרוסקופ מקובע למשטח המעוגן על סלע בעומק הקרקע ומיוצב באמצעות "רצפה צפה". המיקרוסקופ נשלט מחדר בקרה ייעודי הצמוד אליו. ראש המרכז למיקרוסקופיית אלקטרונים בפקולטה למדע והנדסה של חומרים בטכניון, ד"ר ירון קאופמן, אמר שאומנם קוראים לו מיקרוסקופ, אבל זאת מעבדה שלמה. "היא מאפשרת לעקוב אחר תהליכים בחומר ולאפיין ברמה האטומית חומרים רבים כגון מתכות, מוליכים למחצה, פולימרים וחומרים קרמיים, אורגניים, היברידיים וביולוגיים".

לדברי פרופ' וויין קפלן, המשנה לנשיא הטכניון למחקר. "המיקרוסקופ החדש יאפשר צפייה ברזולוציה ננומטרית בקשר בין אטומים ובתהליכים כימיים בסיסיים וחשובים". הוא הוסיף הערת אזהרה: "המיקרוסקופ נירכש על-ידי הטכניון בלבד ללא השתתפות של ות"ת או גורם ממשלתי אחר. מצער שמקבלי ההחלטות בממשלה לא מבינים שמדינת ישראל לא תוכל להישאר מעצמת מדע וטכנולוגיה בלי השקעה מסיבית בתשתיות המחקר".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מדע