טושיבה מפרקת את השותפות עם סנדיסק

7 אוגוסט, 2017

למרות התנגדות סנדיסק, חברת טושיבה החליטה לשדרג בעצמה את מפעל הייצור ביוקאיצ'י, יפן, בלא השתתפות השותפה ההיסטורית סנדיסק. שתי החברות נכנסו לתהליך בוררות שיאפשר למכור את חברת הזיכרונות של טושיבה

Toshiba FLASH Memory Chip

השותפות ארוכת השנים בין קבוצת הזכרונות של טושיבה לבין חברת סנדיסק (SanDisk) הולכת ומתערערת מדי יום, ומתרוקנת בהדרגה מתוכן בתוך כותלי בתי המשפט ומחוצה להם. אתמול פירסמה החברה הודעה קצרה שלפיה היא תעניק גישה לעובדי Western Digital למאגרי מידע מסויימים בהתאם לפסיקה של שופט בסן דיאגו אבל רק למידע שנוצר לפני תאריך הפסיקה, ה-28 ביוני 2017.  מאחורי ההודעה הלקונית מסתתר מאבק מר וקשוח על עתיד עיסקי הזכרונות של טושיבה, ועל התפרקות השתפות ההיסטורית לפי קנה המידה של תעשיית ההייטק.

חברת סנדיסק הוקמה בשנת 1988 על-ידי שלושה יזמים, בהם הישראלי אלי הררי. היא התמחתה בתחום זכרונות פלאש בלתי נדיפים, והפכה למובילה עולמית בייצור כרטיסי זיכרון וכונני זיכרון USB. בשנת 2006 היא רכשה את חברת M-Systems הישראלית של דב מורן תמורת 1.5 מיליארד דולר. אם-סיסטמס נחשבת לממציאת זכרונות ה-USB. סנדיסק צמחה במידה רבה בזכות ברית עם חברת טושיבה. שתי החברות החליפו מידע טכני ביניהן וסנדיסק ביצעה השקעות בתשתית הייצור של טושיבה בתמורה לקו ייצור איכותי וגדול העומד תמיד לרשותה, בלא קשר לתהפוכות בשוק.

הסתבכות פיננסית והתנגשות עם ווסטרן דיגיטל

בשנת 2002 הברית בין שתי החברות התחזקה והן הקימו את השותפות להפעלת ותחזוקת מפעל ייצור שבבי הזיכרון ביוקאיצ'י, יפן. מאז שתי החברות מבצעות השקעות משותפות במפעל, כאשר כמה מאות מהעובדים במקום הם עובדי סנדיסק והתוצרת שלו מיועדת לצורכי סנדיסק וטושיבה. אלא שבשנה האחרונה התחוללו שני ארועים מרכזיים: טושיבה החלה לבחון אפשרות למכור את חטיבת הזכרונות שלה. הסיבה המרכזית היא פיננסית: טושיבה סבלה מהפסד של קרוב לשני מיליארד דולר עקב חובות של יצרנית הכורים הגרעיניים האמריקאית CB&I Stone & Webster, שאותה היא רכשה בשנה שעברה. בעקבות ההפסד חסרים לה משאבים פיננסיים להשקעה בתחום הזיכרונות.

מפעל ייצור השבבים בעיר יוקאיצ'י ביפן

בנוסף, בחודש מאי 2016, נמכרה חברת סנדיסק לחברת Western Digital בעיסקת ענק בהיקף של 19 מיליארד דולר. שתי ההתפתחויות האלה יצרו מציאות חדשה. באפריל השנה הפרידה טושיבה את חטיבת הזכרונות לחברה בת עצמאית בשם Toshiba Memory Corporation והוציאה אותה למכירה. היא הביאה מתחרים רבים, בהם פוקסקון שהציעה 27 מיליארד דולר, אמזון, גוגל וכמובן Western Digital. כל ההצעות נדחו על-ידי טושיבה שהעדיפה פתרון יפני. בחודש יוני השנה היא חתמה על הסכם למכירת החברה לקונסורציום של 19 גופים פרטיים וממשלתיים יפניים, בהם הבנק היפני לחדשנות (Innovation Network Corporation of Japan), חברת ביין (Bain Capital) והבנק החצי ממשלתי לפיתוח יפן (Development Bank of Japan).

סנדיסק בולמת את אסטרטגיית האקזיט של טושיבה

אלא שהעיסקה הזאת מתעכבת בגלל ווסטרן דיגיטל: מכירת חברת הזכרונות כוללת גם את שיתוף הפעולה עם סנדיסק, ולכך ווסטרן דיגיטל מתנגדת. מנגד, הקונסורציום היפני דורש מטושיבה להסדיר את סוגיית סנדיסק לפני שהוא מבצע את ההשקעה. על הרקע הזה הגיעה התביעה של טושיבה לפני כחודש וחצי נגד ווסטרן דיגיטל, שהוגשה לבית משפט בטוקיו. טושיבה טוענת שווסטרן דיגיטל פעלה באופן לא הוגן להשגת ידע טכנולוגי של טושיבה, כאשר העבירה אליה עובדים שעבדו בחברת סנדיסק. במיוחד מדובר בעובדים שעבדו צמוד לטושיבה במסגרת שיתוף הפעולה בן 17 השנים ביניהן, והיו חשופים לסודות מסחריים וטכנולוגיים.

טושיבה דורשת פיצוי של כ-1.4 מיליארד דולר. סנדיסק פנתה בתגובה לבית המשפט בקליפורניה והשיגה פסיקה המאפשרת לה לקבל מידע מטושיבה. אלא שטושיבה לא מוותרת ובהודעה לקונית משבוע שעבר היא דיווחה שיהא מכירה בתוקף הפסיקה רק בנוגע למידע שהצטבר בבסיסי הנתונים שלה עד לסוף חודש יוני 2017. במקביל, לפני שבוע שתי החברות החלו בתהליך גישור כדי להגיע להסדר המאפשר את מכירת פעילות הזכרונות.

מהלך חד-צדדי

בשבוע שעבר נקטה טושיבה במהלך נוסף: ביום חמישי האחרון היא הכריזה על השקעה חד-צדדית בחדר הנקי של פאב 6 ביוקאיצ'י, שבו עד עכשיו ההשקעות התחלקו שווה בשווה בין סנדיסק וטושיבה. טושיבה הודיעה שהיא תשקיע עוד השנה סכום של 1.76 מיליארד דולר כדי להביא את המפעל ליכולת ייצור זכרונות BiCS FLASH בטכנולוגיה המאפשרת לייצר שבבים אנכיים באמצעות 96 שכבות זו על גבי זו. מאחורי ההכרזה ניצבת הערכה של טושיבה שהגאות בתעשיית הזיכרונות תימשך גם בשנה הבאה.

להערכת טושיבה, הדור החדש נחוץ לאור הדרישה הגוברת לזכרונות עבור סמארטפונים ועבור כונני SSD במחשבים אישיים ובמרכזי נתונים. כדי לעמוד בדרישה, היא מתכננת לבצע השקעות נוספות, ולהגדיל בשנת 2018 את כושר הייצור של המפעל ב-90% בהשוואה לכושר הייצור בשנת 2017. אולם הנקודה החשובה ביותר היא שהיא מבצעת את ההשקעה לבד, בלא סנדיסק. בפועל, המהלך הזה הוא התנתקות חד-צדדית – ללא הסכם היפרדות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס