Uzi או Oozy? מנכ"ל טליט פוטר בחשד שהסתיר את זהותו

17 אוגוסט, 2017

המנכ"ל ובעל השליטה בחברה נאלץ להתפטר מתפקידו לאחר שבחקירה שניהלה החברה התברר שכנראה הוגש נגדו כתב אישום בבוסטון בשנת 1992 בחשד להונאת נדל"ן

Telit Oozi Cats

טלטלה יוצאת דופן מתחוללת כיום בחברת טליט (Telit): עוזי כץ הודיע על התפטרותו המיידית מתפקידיו כמנכ"ל ויו"ר הדירקטוריון של החברה, כך נמסר בתחילת השבוע בהודעה רשמית של החברה לבורסה של לונדון, שבה החברה נסחרת. התפטרותו של כץ הגיעה מספר ימים לאחר שהחברה הודיעה לבורסה על השהייתו של כץ מתפקידו, לאחר שהתברר שהוגש נגדו כתב אישום בארה"ב והוא הסתיר זאת מהחברה. ככל הנראה מדובר בכתב אישום שהוגש לפני כ-17 שנה בחשד להונאת נדל"ן. יוסי פייט, שמונה לתפקיד המנכ"ל הזמני בעקבות השהייתו של כץ, ימשיך לעת עתה בתפקידו.

הפרשה התפוצצה לאחר שבשבוע שעבר פורסם תחקיר בבלוג הפיננסי Share Prophets ובעיתון האיטלקי Il Fatto Quotidiano, שבו הועלו תהיות לגבי זהותם האמיתית ועברם של עוזי כץ ושל אשתו רות ורוניקה כץ. באתר Share Prophets ניסה הבלוגר טום ויניפריט להוכיח שיש קשר בין מנכ"ל טליט עוזי כץ ואשתו רות, לבין זוג נשוי בעל שמות דומים, המאוייתים באנגלית בצורה שונה. מדובר בזוג שנגדו הוגש ב-1992 בבית המשפט הפדרלי בבוסטון כתב אישום בחשד להונאת נדל"ן.

Uzi Katz הפך ל-Oozy Cats

על-פי כתב האישום, בשנת 1991 ניסה זוג בשם עוזי ורות כץ, בשיתוף אדם שלישי בשם זפיר שפיצבורג, לבצע הונאת נדל"ן המוכרת בשם Land Flipping. כתב האישום טוען שאותם עוזי ורות כץ איתרו בבוסטון קרקע שהועמדה למכירה וביקשו מזפיר לרכוש אותה במחיר השוק. לאחר מכן, רות נטלה מהבנק משכנתא גבוהה באמצעות הערכת שווי מנופחת ודו"ח הכנסות מזוייף של רות, למרות שהיא בכלל לא אזרחית ארצות הברית. השניים רכשו את הנכס מזפיר במחיר נמוך במטרה למכור אותו במהירות במחיר המנופח. השלושה נתפסו בשעת מעשה על-ידי הקלטות סתר של שוטרים סמויים. כנגד השלושה הוגש כתב אישום, אך עוזי כץ נמלט מארצות הברית ב-1991 ואשתו רות נמלטה ב-1992 לאחר שהשתחררה בערבות. הרשויות בארצות הברית מעולם לא הצליחו להתחקות אחר השניים והם הוגדרו כ"נאשמים נמלטים".

צילום מסך מתוך דף הפייסבוק של רות כץ (מקור: Share Prophets)

בהיותו מנכ"ל טליט הקפיד עוזי כץ לאיית את שמו באנגלית באופן מעט משונה כ-Oozy Cats, ואילו בכתב האישום בבוסטון מאוית שמו של עוזי כץ כ-Uzi Katz. באמצעות צילומי מסך מדף הפייסבוק, הראה הבלוגר כי תאריכי הלידה של עוזי ורות כץ זהים לתאריכי הלידה של אותו זוג שהואשם ב-1992 בבוסטון, והעלה את ההשערה כי למעשה מדובר באותו זוג ששינה את זהותו כדי להימלט מהחוק.

טליט בודקת את ההאשמות

בעקבות הפרסומים האלה פירסמה חברת טליט הודעה חריגה לבורסה בלונדון ב-9 באוגוסט, שלפיה המנכ"ל עוזי כץ הושעה מתפקידו על רקע "ספקולציות בדבר אישום מהעבר כנגד עוזי כץ בארצות הברית". טליט מינתה חוקרים חיצוניים לבצע חקירה מעמיקה ובתחילת השבוע הודיעה: "החקירה העצמאית גילתה כי הראיות מצביעות על כך שכתב האישום בארצות הברית הוגש כנגד עוזי כץ, וכי המידע הזה הוסתר מפני החברה". החברה הוסיפה הערה יוצאת דופן: "הסתרת כתב האישום שהוגש בעבר כנגד עוזי כץ עוררה זעם רב בקרב ההנהלה".

הפרשה גרמה לחברה נזק רב והגיעה בעיתוי רע במיוחד: יום לאחר פרסום דו"חות רווח מאכזבים במיוחד. התוצאה היתה צניחה של 40% במחיר המניה. בעקבות ההודעה הראשונית של טליט ב-9 באוגוסט צללה מניית החברה בשיעור נוסף של כ-35% וכעת היא נסחרת לפי מחיר של 127 ליש"ט בלבד, כמעט שליש ממחירה בסוף חודש מאי. פרט מעניין נוסף הוא שב-24-25 במאי, בזמן שמניית החברה נסחרה במחיר שיא של 340 פני, מכר עוזי 8.4% ממניות החברה בהיקף של 24 מיליון ליש"ט. להערכת עיתון הגרדיאן הבריטי, כץ השתכר בטליט מאז 2009 כ-18 מיליון ליש"ט, והוא ואשתו מתגוררים בווילה מפוארת מהמאה ה-12 בעיבורי רומא, על חשבונה של החברה.

מניית טליט בחצי השנה האחרונה

עוזי כץ הפך את טליט למובילה בתחום ה-M2M

חברת טליט, אשר נוסדה בשנת 2000, עוסקת בתחום התקשורת של מכונה-אל-מכונה (M2M) וכן מספקת פתרונות קישוריות להתקני IoT (האינטרנט של הדברים). מדובר בהצלחה גדולה מאוד של כץ, עד לארועים האחרונים. עוזי כץ (בן 56) היה ממקימי חברת אוטו דיפו בשנת 1995 ושימש כמנכ"ל החברה במשך ארבע שנים, עד שמכר אותה לקבוצת גאון בשנת 1999 כאשר החברה נקלעה לקשיים כלכליים. בשנת 2002 הוא רכש ביחד עם חברת פולאר השקעות את החברה האיטלקית טליט, שהיתה על סף פשיטת רגל. טליט עסקה באותה עת בייבוא מכשירי טלפון סלולריים מדרום קוריאה.

בתחילת דרכו בחברה כץ שימש כמנכ"ל שכיר של טליט, ותחת ניהולו שינתה החברה את המיקוד העסקי שלה ועברה להתמקד בתחום ה-M2M. ב-2005 הונפקה החברה בבורסה של לונדון, מה שסיפק לה הון כדי להתפתח בתחום באמצעות שורה של עסקאות רכישה: בשנת 2012 היא רכשה את חטיבת ה-m2m של מוטורולה תמורת 26 מיליון דולר. החטיבה הוקמה בישראל בשנת 2000 במטרה לאתר שווקים עבור המנועים הסלולריים של מוטורולה. בשנת 2013 היא רכשה את חברת ILS Technology האמריקאית תמורת 8.5 מיליון דולר ובשנת 2014 היא השלימה את רכישת חטיבת הרכב והטלמטיקס של NXP וייסדה באמצעותה חטיבה עיסקית חדשה בשם Telit Automotive Solutions.

בתוך שנים ספורות הפכה להיות חברה עולמית מובילה בתחום ה-M2M והאינטרנט של הדברים, כאשר בין לקוחותיה גם חברת טסלה. בשנת 2007 רכש כץ מפולאר כ-28% ממניות החברה והפך למעשה לבעל השליטה בחברה. בשנים האחרונות הציגה החברה שיפור עקבי בתוצאותיה הכספיות וצמחה בשיעורים שנתיים דו ספרתיים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנשים , תקשורת