לראשונה בעולם, ממשלת גרמניה פרסמה הנחיות אתיות לרכבים אוטונומיים

27 אוגוסט, 2017

ועדה מיוחדת של משרד התחבורה הגרמני גיבשה 15 תקנות שקובעות כיצד על רכבים אוטונומיים להתנהג במצבי חירום. עיקרון העל שקבעה הוועדה הוא כי המערכת האוטונומית צריכה לעשות כל הנדרש כדי להימנע מפגיעה בבני אדם

נהגים נקלעים לעיתים למצבים בכביש שבהם עליהם לקבל החלטות הרות גורל תוך שבריר שנייה –  האם לסטות ימינה או שמאלה כדי להימנע מפגיעה בהולך רגל או לבלום בחריקת בלמים כדי להימנע מהתנגשות ברכב מקדימה. בעידן הרכב האוטונומי, החלטות אלה יתקבלו לא על ידי הנהג האנושי האוחז בהגה אלא על ידי המחשב השולט ברכב. המהפכה הזו מעלה לא רק סוגיות טכנולוגיות, אלא גם שאלות אתיות-מוסריות – על סמך איזה קריטריונים יקבל המחשב את ההחלטה שעשויה לחרוץ את גורלם של הנוסעים ברכב ושל אנשים מחוץ לרכב.

בצעד חלוצי, ממשלת גרמניה פרסמה בשבוע שעבר את קובץ התקנות הראשון בתחום הרכב האוטונומי הקובעות כיצד הבינה המלאכותית השולטת ברכב צריכה לקבל החלטות באותם מצבי חירום. התקנות התגבשו על ידי ועדה מיוחדת של משרד התחבורה הגרמנית שהורכבה ממומחים בתחום האתיקה והמוסר, המשפט וטכנולוגיה.

מרבית תאונות הדרכים הן תוצאה של טעות אנוש או התנהגות פסולה על הכביש כגון נהיגה בשכרות או שליחת מסרון בזמן הנהיגה. על כן, על פי מרבית ההערכות, עידן התחבורה האוטונומית יוביל לירידה משמעותית בהיקף תאונות הדרכים. עם זאת, נקודת המוצא של הוועדה היא שגם כשהרכבים האוטונומיים ימשלו בכביש לא ניתן יהיה להימנע באופן מוחלט מתאונות, ועל כן חשוב לתת את הדעת כיצד האלגוריתמים של הרכב האוטונומי מקבלים החלטות באותם מצבי חירום. הוועדה פרסמה 15 תקנות כלליות שאמורות לקבוע סדרי עדיפויות שינחו את מפתחי המערכות של הרכבים האוטונומיים, לכל הפחות בגרמניה.

אין להעדיף את חייו של אדם מסוים על פני אדם אחר

"יחסי הגומלין בין בני אדם ומכונות מעלים שאלות מוסריות חדשות בעידן הדיגיטציה והלמידה הממוחשבת ", כך אמר שר התחבורה הגרמני אלכסנדר דוברינדט עם פרסום החלטות הוועדה. "ועדת האתיקה של המשרד, המהווה חלוצה בסוגיה, גיבשה את מערכת ההנחיות הראשונה בעולם לנהיגה אוטומטית".

עיקרון העל שקבעה הוועדה הוא שהמערכות האוטונומיות של הרכב צריכות לעשות כל מה שנדרש כדי להפחית למינימום את הפגיעה בבני אדם, גם אם הדבר יבוא על חשבון פגיעה בבעלי חיים או ברכוש. על פניו מדובר בעיקרון מובן מאליו, אך הוא בכל זאת כולל מספר דילמות. כך למשל, הוועדה קובעת כי הרכב אוטונומי יורשה לעבור את המהירות המותרת או לסטות מהנתיב כדי להימנע מפגיעה בהולך רגל.

ואולם, התקנה הזו חלה לא רק על מצבי חירום מסכני חיים אלא על אופי הנהיגה כולה. על פי הוועדה, יש לתכנת את המערכות האוטונומית באופן שיפחית את הסיכון לתאונות דרכים, "גם אם הדבר כרוך בנהיגה זהירה המביאה בחשבון את הסיכונים בכביש." כך למשל, גם אם האדם ברכב ממהר לפגישה חשובה, אסור לרכב להגביר מהירות באופן שעשוי לסכן חיים.

הדילמה המרכזית של הוועדה נגעה למצבים שבהם לא ניתן להימנע מפגיעה בבני אדם. במקרה כזה, מה שהנחה את הוועדה הוא עיקרון השיוויון בין בני האדם. כך למשל, חברי הוועדה קבעו כי בכל הנוגע לבטיחות בכביש מכונית אוטונומית לא תתעדף את בטיחות הנוסעים שלה על פני בטיחותם של האנשים ברכבים אחרים או הולכי רגל. כמו כן, בקבלת ההחלטה אסור למערכת להפלות בין בני אדם על סמך גילו, מינו, או מצבו הבריאותי המנטלי של האדם. כך למשל, הרכב לא יעדיף פגיעה בשני קשישים על פני פגיעה באיש צעיר.

עם זאת, במידה מסוימת, הקביעות של הוועדה הינן כלליות ותיאורטיות למדי, ולא ברור כיצד מפתחי המערכות האוטונומיות יוכלו ליישמן. פעמים רבות המציאות בכביש היא מורכבת הרבה יותר, ושקלול התוצאות האפשריות של החלטה כזו או אחרת תלוי גם בהתנהגות הבלתי צפויה של כלי הרכב והולכי הרגל האחרים, ועל כן לא בכל סיטואציה המערכות האוטונומית תוכל בכלל להתחשב בעקרונות הללו. כמו כן, נשאלת השאלה כיצד ממשלת גרמניה תוכל לאכוף את התקנות הללו ואילו בדיקות היא תערוך כדי לוודא שהמכוניות האוטונומיות שנוסעות בתחומה מצייתות לכללים הללו.

בגרמניה פועלות יצרניות רכב BMW, פולקסווגן, דיימלר ואחרות שמפתחות רכבים אוטונומיים שצפויים להתחיל ולעלות על הכביש בתחילת העשור הבא, וממשלת גרמניה נותנת לכך את הדעת. מוקדם יותר השנה, ממשלת גרמניה אישרה בחוק את נסיעתם של מכוניות אוטונומיות בכבישי המדינה וזאת כל עוד ברכב נמצא נהג שיכול לקחת שליטה על הרכב במקרה הצורך. כך למעשה, איפשרה ממשלת גרמניה את נסיעות המבחן שעורכות יצרניות הרכב השונות בשטחה.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , בינה מלאכותית , רכב אוטונומי