AdaSKY הישראלית מפתחת מצלמה תרמית לרכב אוטונומי

11 ספטמבר, 2017

החברה פיתחה את המצלמה התרמית הראשונה לרכב אוטונומי, המתבססת על טווח האינפרא-אדום רחוק (FIR). המערכת, הכוללת גם אלגוריתמים של ראיית מכונה, אמור לספק שכבה נוספת למערכות החישה של הרכב האוטונומי.

[בתמונה: אילוסטרציה של מצלמת ה-Viper]

בתחום ראיית המכונה עבור נהיגה אוטונומית מפותחים כיום מספר סוגים של חיישנים שאמורים לספק לרכב תמונה דינמית ומדויקת על הסביבה החיצונית: מערכות מכ"ם, חיישני LiDAR ומצלמות. ואולם, אף אחד מהחיישנים הללו עדיין אינו מסוגל לספק חישה היקפית מהימנה בכל תנאי תאורה ומזג אוויר, ועל כן הרכב האוטונומי העתידי אמור לכלול מספר רב של חיישנים מסוגים שונים. חברה ישראלית חדשה בשם AdaSKY מיקנעם מפתחת חיישן מסוג נוסף, שאמור לספק שכבה נוספת ליכולת החישה של הרכב האוטונומי – חיישן תרמי.

AdaSKY, שנוסדה בתחילת 2016 אך חושפת את הטכנולוגיה שלה רק כעת, פיתחה פיתרון משולב הקרוי Viper, המתבסס על מצלמה תרמית הקולטת קרינה בטווח האינפרא-אדום רחוק (בין 20 THz ל-300 GHz) ואלגוריתמים של ראיית מכונה המאפשרים לתרגם את הקרינה ולזהות את האובייקטים מחוץ לרכב.

חישה לרכב אוטונומי המתבססת על ספקטרום ה-FIR

בניגוד למערכות חישה אחרות, כדוגמת ה-LiDAR שמתבססת על שליחת קרני לייזר ומדידת מרחקם של האובייקטים בהתאם לזמן הדרוש לאותות לחזור אל המכשיר, ה-Viper של AdaSKY מנטר את הסביבה באופן פסיבי באמצעות קליטת האנרגיה התרמית והחום הנפלטים מהאובייקטים שסביב. האלגוריתמים של המערכת מנתחים את האותות ומספקים זיהוי אובייקטים מדויק וניתוח סביבתי. מאחר שהמצלמה התרמית מסוגלת לקלוט שינויים קלים בטמפרטורה (בשיעור של 50 מילי-קלווין), המערכת יודעת להבדיל בין יצורים חיים כגון בני אדם ובעלי חיים לבין מכוניות ואובייקטים מלאכותיים אחרים.

כמו כן, בניגוד ל-LiDAR, המצלמה התרמית אינה פולטת אור או קרינה ועל כן אינה מפריעה למערכות אלקטרומגנטיות אחרות הפועלות בסביבה. בנוסף, המערכת אינה מסתנוורת מאור השמש או אורות המכוניות שממול, ועל כן אינה חשופה ל"רעשי רקע", כמו חיישנים אחרים, שעשויים לפגום בתמונת המציאות שהיא מספקת. על פי החברה, המערכת מסוגלת לזהות הולכי רגל ואובייקטים אחרים ממרחק של מאות מטרים, מה שמספק לרכב האוטונומי זמן תגובה ממושך יותר.

עם זאת, בדומה לחיישני הרכב האחרים, ה-Viper אינו פתרון כוללני שאמור להחליף את מערכות החישה האחרות, אלא מיועד לספק שכבה נוספת של ראיית מכונה המתבססת על טווח אחר בספקטרום האלקטרומגנטי, אינפרא-אדום רחוק (FIR), ובכך עשוי לשפר באופן משמעותי את יכולת זיהוי האובייקטים של הרכב בכל תנאי ראות לטווח קרוב ולטווח רחוק.

במצלמות תרמיות נעשה כבר שימוש בעיקר ביישומים צבאיים ותעשייתיים, אך על פי החברה, מדובר בחיישן הראשון לרכב אוטונומי המתבססת על מצלמה תרמית. בחברה מדגישים מצלמת ה-Viper הינה קטנת מימדים, קלת משקל ובעלת הספק נמוך, וחשוב לא פחות, זולה – ועל כן מתאימה לייצור המוני. בחברה מציינים כי המוצר כבר מוכן לבדיקה על ידי ספקיות המערכות לתעשיית הרכב.

כאמור, החברה הוקמה כבר בינואר 2016 ופועלת מיקנעם. החברה מעסיקה כ-6 מנהלים ו-12 אנשי צוות. בחברה מציינים כי החברה מורכבת מאנשים "בעלי וותק בתעשיית הסמיקונדוקטור ושוק החיישנים הישראלי", ועיון בקורות החיים שלהם אכן מגלה כי לא מעט מאנשי החברה הם בעלי ניסיון בתעשיית הביטחונית בישראל.

מנכ"ל ומייסד החברה אבי כץ

מייסד ומנכ"ל החברה הוא אבי כץ, שעבד כ-20 שנה בחברה הביטחונית רפאל. אבי החל את דרכו בחברה כמהנדס אלגוריתמים ולאחר מכן ניהל צוות של כ-120 מדענים. סמנכ"ל המחקר והפיתוח של החברה הוא איל מדר, מומחה בראיית מכונה, שעבד בעברו בחברת Senso-Optics הישראלית, שמפתחת טכנולוגיות אלקטרו-אופטיות ליישומים בטחוניים וצבאיים. ב-Senso-Optics הוביל מדר את הפיתוח של מצלמה ביומטרית על שבב המתבססת על קרינת אינפרא-אדום. לאחר מכן, כיזם, פיתח את אפליקציית התמונות Picksu.

המנכ"ל והמייסד אבי כץ אמר, "החיישנים והמצלמות הקיימים כיום אינם מסוגלים אינם נותנים מענה מלא. כדי להתמודד עם הבעיה הזו, התבססנו על אינפרא-אדום רחוק, טכנולוגיה שהוכיחה את עצמה ביישומים אחרים והיא טכנולוגיה בשלה מספיק. אנחנו התאמנו אותה לתעשיית הרכב והצלחנו ליצור פיתרון אשר מסוגל לספק ביצועים מעולים בתנאים שבהם החיישנים האחרים כושלים."

"הפידבק מהבדיקות שערכנו הראה שחישה תרמית, בשילוב עם חיישנים אחרים, יכול לשפר באופן משמעותי את זיהוי האובייקטים, הולכי הרגל ובעלי החיים. טכנולוגיית ה-FIR שלנו מאפשרים חישה גבוהה אף יותר מכפי שהעריכו בתחילה שאפשרית," הוסיף סמנכ"ל הפיתוח איל מדר.

 

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , רכב אוטונומי