סוף הסאגה: חטיבת הזיכרונות של טושיבה תימכר לביין קפיטל

23 ספטמבר, 2017

מועצת המנהלים אישרה את מכירת החטיבה תמורת 18 מיליארד דולר לקבוצת הרכישה בהובלת ביין קפיטל, הכוללת גם את אפל, דל, SK Hynix ועוד חברות. ווסטרן דיגיטל מנסה לסכל את העסקה בבית המשפט

עכשיו זה סופי – חטיבת השבבים של טושיבה (Toshiba) תימכר לקבוצת הרכישה בהובלת קרן ההשקעות ביין קפיטל (Bain Capital), תמורת סכום של 18 מיליארד דולר, כך אישרה ביום רביעי מועצת המנהלים של תאגיד האלקטרוניקה היפני. טושיבה נאלצה למכור את אחד הנכסים היוקרתיים ביותר של החברה כדי להיחלץ מהמשבר הפיננסי שאליו נקלעה ואשר איים על המשך קיומה.

אישור העסקה מביא לסיומה סאגה ארוכה ורצופת תהפוכות שנמשכה כשמונה חודשים, שבמהלכם התחרו ביניהן על חטיבת זיכרונות הפלאש NAND של טושיבה שלוש קבוצות רכישה עיקריות, בהובלת ביין קפיטל, ווסטרן דיגיטל ופוקסקון הטייוונית. מכירת חטיבת הזיכרונות תזרים לטושיבה הון רב שיאפשר לה לכסות את הפסדי ההעתק בהיקף של 6.4 מיליארד דולר שנגרמו לחברה בעקבות פשיטת הרגל של חטיבת הכורים הגרעיניים של החברה בארצות הברית, Westinghouse.

בשבועות האחרונים ניהלה טושיבה מגעים קדחתניים עם שלוש קבוצות הרכישה, וזאת במטרה להשלים את העסקה בהקדם. טושיבה רשמה בתום השנה הפיסקאלית של 2017 הון עצמי שלילי בעקבות מחיקת הענק, ואם תציג הון עצמי שלילי גם בשנה הפיסקאלית של 2018, שמסתיימת בסוף חודש מרץ, החברה עלולה להיות מסולקת מהמשך המסחר בבורסה בטוקיו.

גם אפל בקבוצת הרכישה

קבוצת הרכישה של ביין קפיטל, שזכתה לבסוף בחטיבת השבבים, מורכבת מכמה מהחברות המובילות ביותר בתעשיית הטכנולוגיה והשבבים העולמית, ובהן חברת אפל (Apple), שאמורה על פי הדיווחים להיות אחת המשקיעות העיקריות בעסקה, וכן חברת השבבים הדרום קוריאנית SK Hynix, חברת Hoya היפנית, חברת Dell, יצרנית הזיכרונות Kingston וחברת אחסון המידע Seagate. ההירתמות הזו של תעשיית הטכנולוגיה להצלת טושיבה ממחישה את חשיבותה של פעילות הזיכרונות של טושיבה. טושיבה היא הספקית השנייה בגודלה בעולם של זיכרונות פלאש אחרי סמסונג, ומחזיקה בנתח של 18% משוק זיכרונות הפלאש העולמי, כך על פי חברת DRAMeXchange.

כדי לבצע את העסקה, ביין קפיטל, קרן השקעות פרטית מבוסטון, תקים חברת אחזקות בשם Pangea שתנהל את חטיבת השבבים. בעסקה יתמכו פיננסית גם שני גופים המגובים על ידי ממשלת יפן – קרן ההשקעות Innovation Network, ובנק הפיתוח של יפן. לכל אורך החודשים האחרונים, ממשלת יפן נטלה חלק פעיל במגעים שניהלה טושיבה עם קבוצות הרכישה, וזאת מתוך דאגה שחטיבת הזיכרונות של טושיבה, אחת החברות האיקוניות של יפן, תיפול לידיים זרות. ממשלת יפן אף סיכלה לאורך הדרך הצעות רכישה מברודקום ומפוקסקון.

גם טושיבה תשקיע בקבוצת האחזקות סכום של כ-3.1 מיליארד דולר, וזאת כדי להותיר בידי החברה היפנית נתח מסוים מהחברה החדשה. מהלך זה גם נועד למתן חלק מההתנגדות הפוליטית שעשויה להתעורר כנגד העסקה. בטושיבה ציינו גם כי כחלק מההסכמות עם ביין קפיטל הוכנסו להסכם "הגבלות הולמות" שנועדו להבטיח כי הטכנולוגיה של טושיבה "תישאר מוגנת."

ווסטרן דיגיטל לא אומרת את המילה האחרונה

המפסידה העיקרית מהעסקה היא יצרנית הזיכרונות ופתרונות האחסון האמריקנית Western Digital, שניהלה מגעים עם טושיבה עד הרגע האחרון. ווסטרן דיגיטל קיוותה להפוך לחברה המובילה בשוק הזיכרונות כתוצאה מרכישת חטיבת השבבים של טושיבה, וכעת נאלצת לראות את נתח השוק יקר הערך נופל לידי כמה ממתחרותיה העיקריות. ואולם, ווסטרן דיגיטל עדיין מוותרת ומנסה למנוע את העסקה באמצעים משפטיים.

ווסטרן דיגיטל, שחברת הבת שלה SanDisk מנהלת ביחד עם טושיבה מפעל לייצור זיכרונות ביפן, טוענת כי מכירת חטיבת הזיכרונות למתחרותיה מבלי הסכמתה מהווה הפרה של הסכם השותפות עם SankDIsk. ווסטרן דיגיטל כינתה ביום רביעי את ההחלטה של טושיבה לבחור בבין קפיטל "מאכזבת" והודיעה כי הגישה תביעה נוספת לבית הדין הבינלאומי לבוררות, המשמש ליישוב מחלוקות מסחריות בינלאומיות, כדי למנוע את מימוש העסקה.

טושיבה לאן

בהנחה שהחברה תצלח את המהמורות הרגולטוריות והמשפטיות בדרך להשלמת העסקה, מכירת חטיבת השבבים תאפשר לטושיבה לכסות את הפסדי העתק שנגרמו לה ומסירה מעליה לעת עתה את האיום בפשיטת רגל. עם זאת, נשאלת השאלה כיצד תמשיך לפעול החברה מבחינה עסקית ללא שתי החטיבות המרכזיות של החברה בעשור האחרון – חטיבת הזיכרונות וחטיבת הכורים הגרעיניים.

חטיבת הזכרונות, שברבעון הראשון של השנה הניבה לטושיבה הכנסות של כ-2 מיליארד דולר, מהווה אחד מתחומי ההכנסה הגדולים ביותר של טושיבה, בייחוד בשנה האחרונה, שבה חווה שוק הזיכרונות העולמי שגשוג גדול. טושיבה פועלת בשורה מגוונת של תחומים כגון מוצרי צריכה אלקטרוניים, תשתית וטכנולוגיות תקשורת ומידע. ועם זאת, בתחומים הללו השוק העיקרי של החברה הינו מקומי ולא בינלאומי. ייתכן שכדי להמשיך ולשמור על רווחיות טושיבה תיאלץ לבצע רה ארגון משמעותי ואולי אף לבצע קיזוזים בכוח האדם שהיא מעסיקה, המונה כ-150 אלף עובדים. נראה כי בשנה האחרונה טושיבה היתה עסוקה בעיקר בהצלת עצמה מהמשבר הפיננסי שאיים לגרום לקריסת החברה, אך כעת תיאלץ החברה להמציא את עצמה מחדש, ללא שניים מנכסיה העיקריים, כדי להישאר חברה רלוונטית בתעשיית האלקטרוניקה העולמית.

 

 

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: מיזוגים ורכישות , סמיקונדקטורס