Canyon Bridge רוכשת את Imagination הבריטית תמורת כ-675 מיליון דולר

24 ספטמבר, 2017

קניון ברידג', הנתמכת מאחורי הלקעים על ידי ממשלת סין, מתכוונת להרחיב את פעילות החברה בעיקר באסיה. חטיבת MIPS של אימג'יניישן תימכר לצד שלישי, במטרה למנוע את התערבות אמריקנית בעסקה

קרן ההשקעות הפרטית Canyon Bridge, שנתמכת מאחורי הקלעים על ידי ממשלת סין, רוכשת את יצרנית המעבדים הגרפיים הבריטית אימג'יניישן (Imagination Technologies) תמורת כ-675 מיליון דולר. רק בשבוע שעבר ביטל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ סופית את הסכם הרכישה של קניון ברידג' את יצרנית השבבים האמריקנית Lattice, וזאת במטרה למנוע זליגה של טכנולוגיות אמריקניות לידיים סיניות.

עסקת הרכישה של אימג'יניישן תתבצע לפי מחיר של 1.82 ליש"ט למניה, פרמיה של יותר מ-40% בהשוואה למחיר הנעילה של מניית אימג'יניישן במסחר בלונדון ביום שישי. כדי להימנע מהאפשרות כי ארצות הברית שוב תנסה לסכל את העסקה של קניון ברידג', במסגרת ההסכם עם אימג'יניישן, חטיבת מעבדי ה-CPU של אימג'יניישן MIPS, שבסיסה בארצות הברית, תימכר לצד שלישי – קרן השקעות מקליפורניה בשם Tallwood Venture Capital – תמורת כ-65 מיליון דולר. מכירת MIPS לקניון ברידג' היתה מאפשרת לרגולטור בארצות הברית להטיל וטו על העסקה.

חברת אימג'יניישן, המתמחה בעיקר בפיתוח מעבדים גרפיים (GPU), הודיעה בחודש יוני כי היא מעמידה את החברה למכירה, וזאת לאחר שבחודש אפריל הודיעה אפל (apple), הלקוחה העיקרית של אימג'יניישן האחראית לכמחצית מהכנסותיה כי בכוונתה להפסיק ולהשתמש במעבדים הגרפיים של אימג'יניישן במכשיריה בתוך 15-24 חודשים. ההודעה של אפל הובילה להתמוטטות מנייתה של אימג'יניישן והעלתה סימני שאלה באשר ליכולתה של החברה להתאושש מהמכה, והחברה הודיעה תוך זמן קצר כי היא מחפשת קונה. מקניון ברידג' נמסר כי החברה משקיעה באימג'יניישן "במטרה להרחיב את פעילות החברה, בעיקר באסיה."

"חברת קש" סינית?

בנובמבר 2016 חתמה קניון ברידג' על עסקה לרכישת יצרנית השבבים האמריקנית Lattice תמורת 1.3 מיליארד דולר לקניון ברידג'. ואולם, מה שהסתמן בתחילה כעסקת מיזוג נוספת בתעשיית הסמיקונדטור, הלכה והסתבכה לאחר שהתברר שמאחורי חברת ההשקעות עומדים למעשה גורמים סיניים. קניון ברידג' מנהלת נכסים בהיקף של כ-1.5 מיליארד דולר. עם זאת, זמן קצר לאחר הסכם הרכישה עם Lattice התברר כי מרבית המימון של החברה מגיע מחברת השקעות שבסיסה בהונג קונג בשם Yitai Capital, שמקושרת לחברות ממשלתיות בסין, ובכלל זה תוכנית החלל הסינית, מה שהעלה את החשד כי קניון ברידג' היא למעשה סוג של "חברת קש" סינית שנועדה לרכוש חברות אמריקניות באופן שיעקוף את הרגולציה בארצות הברית.

לאור המידע, עברה העסקה לבחינת ה-CFIUS, גוף ממשלתי המורכב מנציגים של כמה רשויות פדרליות, שמטרתו לבחון את ההשלכות הביטחוניות של רכישות של נכסים אמריקניים על ידי גורמים זרים. הוועדה בחנה את העסקה במשך 9 חודשים ולבסוף המליצה לדחות את העסקה, ובשבוע שעבר חתם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על צו המבטל את העסקה. זו הפעם הרביעית בלבד בהיסטוריה שנשיא אמריקני מבטל עסקה של רכישת חברה אמריקנית על ידי גורם זר.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: מיזוגים ורכישות