GlobalFoundries מאשימה את TSMC במסחר לא הוגן

26 ספטמבר, 2017

גלובלפאונדריז הגישה לאיחוד האירופי בקשה לפתוח בחקירה נגד TSMC, בטענה שהיא מיישמת שיטות הפוגעות בתחרות בשוק הסמיקונדוקטור. TSMC הטאיוואנית היא קבלנית הייצור הגדולה בעולם, החולשת על כ-59% מהשוק

קבלנית הייצור השבבים השנייה בגודלה בעולם, GlobalFoundries, מאשימה את חברת TSMC הטאיוואנית הנחשבת לקבלנית ייצור השבבים הגדולה בעולם, בשימוש בשיטות מסחר לא הוגנות המנצלות את גודלה המכריע בשוק. סוכנות רויטרס דיווחה שגלובלפאונדריז פנתה אל הוועדה האירופית לשמירה על כללי התחרות באיחוד האירופי (European Commision), הגוף העליון באיחוד האירופי האחראי בין היתר על אכיפת הרגולציות בתחומי הסחר ובודק הפרות אפשריות של תקנות הסחר ההוגן. היא ביקשה מהוועדה לחקור את TSMC בטענה שהחברה הטייוואנית מיישמת פרקטיקות לא הוגנות הפוגעות בתחרות בשוק הסמיקונדקטור.

המאבק מתנהל מאחורי הקלעים

גלובלפאונדריז התלוננה ש-TSMC מנצלת את כוחה הדומיננטי בשוק ומציעה ללקוחות הנחות על תמלוגים בגין שימוש במוצריה, וכן כובלת אותם בהסכמי בלעדיות ואף משיתה עליהם קנסות שנועדו למנוע מעבר של לקוחות לחברות מתחרות בשוק. לטענת גלובלפאונדריז, TSMC מיישמת את האסטרטגיה הזו כבר מספר שנים אך בתקופה האחרונה הגבירה את השימוש בה לאחר הצלחתה של גלובלפאונדריז לזכות בכמה לקוחות חדשים. חברת גלובלפאונדריז לא דיווחה על הפנייה באתר האינטרנט שלה. סוכנות רויטרס ציטטה "מקורות מהתעשייה" מבלי לזהות אותם.

תקנות האיחוד האירופי מאפשרות להטיל קנות גבוהים מאוד על חברות הפוגעות בכללי התחרות ההוגנת, לעתים עד לגובה של 10% מההכנסות הגלובליות השנתיות של החברה הנקנסת. כך למשל, בתחילת החודש השית האיחוד האירופי קנס חסר תקדים בגובה של 2.7 מיליארד דולר על חברת גוגל, לאחר שהוועדה הגיעה למסקנה שגוגל השתמשה באירופה בשיטות לא הוגנות כדי לדחוק מתחרים בשוק מנועי החיפוש.

פאב 8 אינטש בעבודה. מקור: TSMC

סוכנות רויטרס דיווחה שבפנייתה לאיחוד האירופי, גלובלפאונדריז טענה שהרשויות האירופיות להגנה על תחרותיות "צריכות להיות מודאגות מקיומן של מספר שחקניות דומיננטיות בשוק הסמיקונדוקטור. ל-TSMC יש שליטה מוחלטת על ההיצע בשוק. הרגולטור צריך לבחון בקפידה יתרה את ההתנהגות בשוק. גלובלפאונדריז תתמוך בכל בדיקה מעמיקה שיבצעו הגופים הרגולטורים בתעשייה החשובה הזו באירופה ובעולם". גם TSMC מנהלת את המאבק בחשאיות ולא דיווחה על התלונה. יחד עם זאת, בתשובה לשאלת רויטרס, הכחיש דובר TSMC את הטענות. "ללקוחות שלנו יש חופש בחירה ואנחנו מכבדים את החופש הזה. כל האשמה שלפיה TSMC מאיימת או פוגעת בלקוחותיה משוללת יסוד. אנחנו נגן בתוקף על האמון שנרכש בעמל רב ועל המוניטין הגבוה שלנו".

תחרות גועשת בשוק צומח

חברת TSMC היא קבלנית הייצור הגדולה והדומיננטית ביותר ולמעשה חולשת על שוק קבלנות ייצור השבבים העולמי. להערכת חברת המחקר IC Insights, בשנת 2016 החזיקה TSMC בנתח של כ-59% מכל השוק העולמי של שירותי ייצור שבבים, עם הכנסות שנתיות בהיקף של 29.4 מיליארד דולר. החברה מייצרת שבבים עבור חברות שבבים הפועלות ללא מתקני ייצור (Fabless). בין הלקוחות הגדולות של TSMC ניתן למנות חברות כמו אפל, קואלקום, מארוול, אנבידיה, ברודקום, מדיה-טק ועוד.

חברת גלובלפאונדריז היא קבלנית הייצור השנייה בגודלה בעולם ונחשבת למתחרה העיקרית של TSMC. הפער ביניהן עצום: גלובלפאונדריז מחזיקה בכ-11% משוק העולמי של שירותי ייצור שבבים, והכנסותיה בשנת 2016 הסתכמו בכ-5.5 מיליארד דולר. בין לקוחותיה העיקריים: AMD, קואלקום, ברודקום ו-STM. שוק קבלנות הייצור (Foundry) מצוי בשנים האחרונות בצמיחה מהירה וצפוי להמשיך במגמה זו בשנים הקרובות. להערכת האנליסטים, שוק ה-Foundry צפוי לצמוח בשנים הקרובות בשיעור שנתי של 7.6% ולהגיע להיקף של כ-72.1 מיליארד דולר בשנת 2021. הצמיחה הזו מונעת במידה רבה מהתנופה הנוכחית בשוק הסמיקונדוקטור העולמי, שצפוי לרשום ב-2017 גידול דו-ספרתי ולשבור את מחסום ה-400 מיליארד דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: ייצור וקבלנות משנה , סמיקונדקטורס