טאואר-ג'אז תייצר החיישנים המגנטיים של Crocus

28 ספטמבר, 2017

שיתוף הפעולה בין שתי החברות החל בשנת 2009 וכלל פיתוח זיכרונות מגנטיים מסוג MRAM המבוססים על טכנולוגיית החישה המגנטית TMR. החיישנים החדשים בעלי תכונות המותאמות לשוק הרכב, המיכשור הרפואי וציוד הצריכה

TowerJazz Magnetic Sensor

חברת טאואר-ג'אז (TowerJazz) ממגד העמק עוברת לייצור המוני של החיישנים המגנטיים שפותחו בצרפת על-ידי חברת קרוקוס (Crocus Technology), המבוססים על טכנולוגיית Tunneling Magneto Resistance – TMR. החיישנים ייוצרו בתהליך 0.13 מיקרון של טאואר-ג'אז, לאחר מספר שנים של שיתוף פעולה שבמהלכן הוטמעה הטכנולוגיה בתהליך הייצור של טאואר-ג'אז, המאפשר לייצר את החיישנים בשבב אחד הכולל מעגלי CMOS לוגיים.

בעקבות ההכרזה, מרחיבה טאואר את פעילותה בשוק החיישנים המגנטיים, לאחר שבמקור תוכנן יישום של הטכנולוגיה בעיקר פיתוח וייצור זכרונות מגנטיים מסוג MRAM. חיישן TMR בסיסי בנוי משני לוחות של חומרים מתמגנטים המופרדים באמצעות תעלה צרה של מוליך למחצה. המבנה הזה קרוי צומת מגנטי (Magnetic Tunnel Junction). כאשר המטענים המגנטיים בשני הלוחות הם בעלי כיוון משותף, הזרם העובר דרך הצומת ניתקל בהתנגדות חשמלית נמוכה, אולם כאשר המטענים המגנטיים הם בעלי כיווניות הפוכה, הזרם העובר דרך התא ניתקל בהתנגדות גבוהה.

שיתוף הפעולה החל בשנת 2009

ההסבר הפיסיקלי לתופעה מגיע מתחום הפיסיקה הקוונטית: כיווניות המיגנוט משפיעה על ציר התנע של האלקטרון (Spin). כאשר שני הלוחות הממוגנטים הם בעלי כיווניות הפוכה, אלקטרונים בעלי ספין מסויים מתקשים לעבור חומר שבו האלקטרונים מצויים בספין מנוגד, ולכן חלה עלייה בהתנגדות הצומת. בדרך כלל החיישן מורכב מלוח אחד בעל כיווניות מגנטית קבועה, ומלוח שני שהכיווניות המגנטית שלו נקבע בהתאם לסוג מנגנון החישה המחובר אליו (זרם, מתח, שדה מגנטי וכדומה).

CROCUS TMR SENSOR

יחידת החישה הבסיסית של קרוקוס נקראת MLU – Magnetic Logic Unit, היא כוללת חיישן TMR ומעגל CMOS לוגי המספק אות מוצא דיגיטלי. שיתוף הפעולה בין שתי החברות החל בשנת 2009 ובמהלכו השקיעה טאואר-ג'אז כ-1.25 מיליון דולר בחברת Crocus תמורת מניות. בשנת 2013 התחילה טאואר-ג'אז לשלב את טכנולוגיית TMR ברכיבי זיכרון מגנטייים מסוג MRAM. ברכיבים אלה, תהליך הכתיבה קובע את הכיווניות המגנטית של הלוח המשתנה, ועל-ידי כך שומר סיבית מידע, שבה המידע הדיגיטלי ("0" או "1") מיוצג באמצעות התנגדות חשמלית. זיכרון מזוג כזה יכול להיות חסכוני מאוד באנרגיה, שכן הוא דורש אנרגיה רק בשלב הכתיבה, וברוב המקרים הזיכרון נכתב מעט פעמים ונקרא הרבה פעמים.

צמיחה של 9% בשנה

"טאואר-ג'אז הינה שותפה אסטרטגית שלנו לאורך שנים רבות, וביחד הצלחנו להביא טכנולוגיה מובילה המגדילה את הפעילות העסקית של שתי החברות," אמר מייקל דסבארד, מנכ"ל קרוקוס. החברה דיווחה שהיא הצליחה להטמיע את טכנולוגיית TMR אצל לקוח מוביל בשוק הרכב, "וכתוצאה מכך גדל הנפח העסקי של שתי החברות". מחקר שוק שפורסם על-ידי חברת המחקר MarketstandMarkets, העריך את שוק החיישנים המגנטיים בכ-2.25 מיליארד דולר בשנת 2015. הוא צפוי לצמוח להיקף של כ-4.2 מיליארד דולר עד שנת 2022, עם קצב צמיחה שנתי ממוצע של כ-9%.

השוק הייחודי זה מתבסס על דרישה גוברת לחיישנים מבוססי MEMS עבור יישומים המתפתחים בשווקים התעשייתיים, בהם: שוק הרכב, מיכשור רפואי ושוק מוצרי הצריכה. בחודש מאי השנה רכשה חברת NXP, הנחשבת ליצרנית השבבים המובילה בעולם בתחום הרכב, רישיון שימוש (IP) בטכנולוגיית TMR מחברת Crocus, במטרה לפתח חיישנים מגנטיים חדשים עבור שוק הרכב. מעניין יהיה לראות האם טאואר-ג'אז תזכה בחוזה ייצור גם עבור NXP.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס