קואלקום מנסה לרכך את ההתנגדות האירופית לעסקת NXP

10 אוקטובר, 2017

קואלקום הגישה לאיחוד האירופי מסמך עם הצעה לשינויים במבנה החברה הממוזגת לאחר השלמת עיסקת הרכישה של NXP. בתוך כך, הזינוק במניית NXP עשוי לחייב את קואלקום להעלות את המחיר של NXP אל מעבר ל-39 מיליארד דולר

חברת קואלקום (Qualcomm) מנסה להתגבר על התנגדות אפשרית של האיחוד האירופי המעכבת את השלמת מיזוג הענקים עם NXP. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה שקואלקום האמריקאית, שחתמה באוקטובר 2016 על עסקה לרכישת NXP תמורת 38 מיליארד דולר, הגישה בתחילת החודש לוועדת השמירה על תחרותיות במסגרת נציבות האיחוד האירופי (EC) מסמך ובו שורה של ויתורים הקשורים למבנה הצפוי של המיזוג, במטרה לקבל את האישור לעיסקה.

מנכ"ל NXP ריק קלמר: "המתחרים מנסים לפגוע בעיסקה"

הוועדה אחראית על שמירה על תחרותיות ומניעת ריכוזיות באיחוד האירופי. באתר שלה היא לא דיווחה על מהות הוויתורים שקואלקום הציעה. יחד עם זאת, ב-9 ביוני הודיעה הוועדה שהיא פותחת בבדיקה של עסקת המיזוג בין קואלקום ל-NXP, עקב החשש "שהמיזוג בין שתי חברות הענק עשוי להוביל להעלאת מחירים, לצימצום חופש הבחירה של הלקוחות ולפגוע בחדשנות בתעשיית הסמיקונדוקטור".

עיסקת שיא בגל המיזוגים

עיסקת המיזוג בין קואלקום ו-NXP היא אחת מעסקאות המיזוג הגדולות ביותר בתעשיית השבבים בשנים האחרונות, וסימנה את שיאו של גל המיזוגים שהתרחש בתעשייה בשנתיים האחרונות. המיזוג ייצר חברת ענק גלובלית שעשויה לחלוש באופן ריכוזי בתחוצים מרכזיים של קניין רוחני (IP) בתכנון מובייל, רכיבים ופתרונות בתחום האלקטרוניקה הממונעת וה-IoT. ההחלטה לפתוח בחקירה התקבלה לאחר בדיקה מקדמית שהעלתה חששות שהמיזוג יפגע בתחרות בשוק ה-NFC, וייצר מונופול אנטי-תחרותי בתחום המתפתח של המכונית המקושרת (V2X).

נראה שהעיסקה מתעכבת בעיקר בגלל האירופים. הוועדה האירופית כבר דחתה פעמיים את החלטתה באשר לאישור העסקה, בהמתנה למסמכים דרושים מקואלקום, וצפויה בקרוב להודיע על מועד חדש שבו היא תקבל החלטה. במסגרת תהליך הבדיקה היא תבקש תגובות והתייחסויות מלקוחות ומחברות המתחרות בקואלקום ו-NXP, כדי להבטיח שהעסקה לא תוביל למצב שבו החברה הממוזגת תנצל את כוחה כדי לדחוק מתחרות באמצעות הצעת תמריצים והתניות ללקוחות.

מי מפחד מהמיזוג

בריאיון שהעניק בחודש יוני ל-Techtime, אמר מנכ"ל NXP ריק קלמר כי מי שמנסות להכשיל את העסקה באירופה הן חברות מתחרות. "הם חוששים מהתמזגות שתי חברות שכל אחת מהן היא מובילה בתחום אחר. אבל אין לכך סיבה אמיתית מכיוון שאין חפיפה בין תחומי הפעילות של קואלקום ושל NXP, ולכן אין מניע ממשי למניעת המיזוג," אמר קלמר ל-Techtime. אחד מהחששות המרכזיים שהעלתה הוועדה האירופית הוא שקואלקום תכליל את הקניין הרוחני של NXP, בעיקר בתחום ה-NFC, בפורטפוליו הפטנטים שלה ותכפיף את עסקי מתן רישיונות השימוש בטכנולוגיות של NXP למדיניות מתן הרישיונות שלה. על-ידי כך היא עשויה להעלות את גובה התמלוגים בגין שימוש בטכנולוגיה של NXP, מהלך שעשוי להוביל לעליית מחיר בתעשייה הרכב. ייתכן כי ההתאמות שמציעה כעת קואלקום קשורות לסוגיה זו.

האם קואלקום תיאלץ לשלם יותר?

מניית NXP בנסד"ק בשנה האחרונה
מניית NXP בנסד"ק בשנה האחרונה

העיכוב בהשלמת העסקה מייצר בעיות חדשות עבור קואלקום, העשויות גם הן לסכן אותה. בשעה שהעסקה ממתינה לאישור הרגולטורי, גובר הלחץ מצד בעלי המניות של NXP לפתוח מחדש את העסקה בטענה שהצעת המחיר הראשונית של קואלקום כבר אינה משתלמת. יש להם נימוק מצויין: כשנחתמה העסקה בחודש אוקטובר 2016, הציעה קואלקום הציעה לרכוש (Tender Offer) את מניות NXP במחיר של 110 דולר למנייה, בסכום כולל של 38 מיליארד דולר. באותה עת, מחיר זה כלל פרמייה של 34% בהשוואה למחיר המנייה של NXP טרם ההודעה על העסקה. אלא שמאז טיפסה מניית NXP בבורסה וכיום היא נסחרת במחיר של 114.5 דולר למניה, כ-4.5 דולר מעל ההצעה של קואלקום. פירוש הדבר שבעלי המניות של NXP איבדו את הפרימיום.

כדי להשלים את העסקה, קואלקום תידרש לרכוש 70%-80% ממניות NXP, וייתכן שהיא תתקשה בכך במחיר ההצעה הראשוני. בחודשים האחרונים גובר הלחץ מצד בעלי המניות של NXP לפתוח מחדש את המשא ומתן על עסקת המיזוג. כך למשל הודיעה באוגוסט קרן הגידור Elliot Management, המחזיקה ב-6% ממניות NXP, שהמחיר שהציעה קואלקום הוא נמוך מדי וכי היא קוראת ל-NXP לפתוח מחדש את המשא ומתן או לחפש רוכש אחר.

בניגוד לנסיקה של NXP, המניה של קואלקום נתונה בחודשים האחרונים ללחץ שלילי. מאז תחילת 2017 ירדה מניית החברה בכמעט 20%, על רקע דו"חות רווח מאכזבים והסכסוך המשפטי עם אפל על גובה התמלוגים שהחברה גובה. חברת קואלקום היא אחת מיצרניות השבבים המובילות בעולם בתחום המובייל, מעוניינת באמצעות רכישת NXP לגוון את סל המוצרים שלה ולחדור לתחומים צומחים חדשים כגון תחום הרכב וה-IoT.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , מיזוגים ורכישות , סמיקונדקטורס