קואלקום ממשיכה להסתבך עם הרגולטורים בגלל מדיניות הפטנטים שלה, הפעם בטאיוואן

12 אוקטובר, 2017

טאיוואן הודיעה כי תטיל קנס של 774 מיליון דולר על יצרנית השבבים בגין פגיעה בתחרותיות. בכך היא מצטרפת לרגולטורים נוספים שהטילו על החברה קנסות עתק. האם קואלקום מיישמת באופן שיטתי מדיניות קניין רוחני פסולה?

Qualcomm HQ

קואלקום (Qualcomm) ממשיכה להסתבך עם הרגולטורים ברחבי העולם. השבוע הודיעה ועדת הסחר ההוגן של טאיוואן (TFTC) שהיא תטיל על קואלקום קנס בגובה של 774 מיליון דולרבגין פגיעה בתחרותיות בשוק שבבי התקשורת במדינה. הקנס הזה מצטרף לשורה של קנסות עתק שספגה החברה בשנים האחרונות, ולמאבקים משפטיים המתנהלים סביב עסקי רישוי הפטנטים של קואלקום בתחום שבבי התקשורת הסלולריים.

ASUS Tango-enabled smartphoneסוכנויות הידיעות רויטרס ובלומברג דיווחו שבאמצע השבוע פירסמה ועדת הסחר ההוגן של טייוואן הודעה שנכתבה בשפה הסינית, ובה נמסר שבבדיקה שהוועדה קיימה התברר כי המודל העסקי שמיישמת קואלקום פוגע בתחרותיות ומהווה הפרה של חוקי הסחר ההוגן במדינה. הוועדה גם טענה שקואלקום מנצלת לרעה את מעמדה הכמעט מונופוליסטי בשוק שבבי הקישוריות לטלפונים סלולריים ולא מאפשר לשחקנים בשוק להשתמש בטכנולוגיות שלה. הקנס שיוטל על קואלקום הוא הקנס הגבוה ביותר שהשיתה אי-פעם ועדת הסחר ההוגן בטאיוואן.

קואלקום מצדה, קבלה על ההחלטה והודיעה כי תגיש ערעור לבית המשפט לאחר האשרור הסופי של ההחלטה בשבועות הקרובים. "הקנס אינו מידתי ביחס להיקף ההכנסות והפעילות העסקית של קואלקום בטאיוואן. קואלקום מתכוונת לערער על גובה הקנס ועל שיטת חישובו", היא מסרה בתגובה רשמית.

מדיניות קניין רוחנית מעוררת מחלוקת

הקנס שספגה קואלקום בטאיוואן מצטרף לשורה של סנקציות וקנסות כבדים שהוטלו עליה בשנים האחרונות על-ידי גופי רגולציה בעולם. בפברואר 2015 היא שילמה קנס של 975 מיליון דולר במסגרת הסכם פשרה עם הרגולטור בסין בגין גביית תמלוגים מופרזים, שבמסגרתו גם נדרשה להפחית את גובה התמלוגים שהיא גובה בשוק הסיני. בדצמבר 2016 היא נקנסה ב-854 מיליון דולר על-ידי הרגולטור בדרום קוריאה בגין הפרה של חוקי התחרותיות. בינואר השנה תבעה אותה ועדת הסחר ההוגן בארצות הברית בגיו מדיניות מתן רשיונות השימוש הטכנולוגיים שלה.

חברת קואלקום נחשבת לאחת מיצרניות השבבים המובילות בתעשיית המובייל ומספקת שבבי תקשורת ומודמים כמעט לכל היצרנים, כולל לחברת אפל. במסגרת המודל העסקי שלה, קואלקום מוכרת גם שבבים וגם רישיונות שימוש בטכנולוגיות שלה, וגובה תמלוגים ממכירת כל מכשיר שבו מצוי שבב שלה. בכל ההסתבכויות שלה עם הרגולטורים חזרה הטענה שקואלקום מנצלת את מעמדה הכמעט מונופוליסטי בשוק כדי לגבות סכומים מופקעים על השימוש בפטנטים ודוחקת מתחרים מהשוק באמצעות תמריצים והסכמים כובלים עם הלקוחות.

המונופול מחייב: מהו Standard Essential Patent

כדי להבין את הטענות, יש להכיר המושג "פטנטים חיוניים": Standard Essential Patents – SEP בתחום התקשורת הסלולרית. מדובר בפטנטים המהווים סטנדרט טכנולוגי שספקיות הציוד חייבות להשתמש בהם כדי לייצר את מכשיריהן. על-פי ההסכמים הבינלאומיים (תקנות FRAND), חברה המחזיקה ב-SEP חייבת להתיר את השימוש בפטנטים הללו בתעריפים הוגנים, הגיוניים ובלתי מפלים. ועדת הסחר ההוגן של טאיוואן, למשל, האשימה את קואלקום שהיא מנצלת את הפטנטים החיוניים שברשותה גם כדי לגבות תעריפים מופרזים וגם כדי לחייב חברות המשתמשות בהם לרכוש גם פטנטים אחרים של קואלקום, שאינם נחשבים פטנטים חיוניים. כך למעשה, יצרניות ציוד ומכשירי סלולר נאלצות בעל כורחן לעשות שימוש בכל סל הפטנטים של קואלקום.

המדיניות הזו של קואלקום הובילה להתנגשות עם חברת אפל. בתחילת השנה הגישה אפל תביעה בהיקף של מיליארד דולר בבית המשפט בקליפורניה כנגד קואלקום בטענה שקואלקום גובה תעריפים מופקעים וסחטניים בגין השימוש בפטנטים שלה. "קואלקום גובה תשלומים הגבוהים פי חמישה בהשוואה ליתר ספקיות הפטנטים לסלולאר שאנו עובדים איתן", נכתב בהודעה שפרסמה אז אפל. בתביעה של ועדת הסחר ההוגן של ארצות הברית מינואר השנה, האשימה הוועדה את קואלקום בכך שבין השנים 2011-2016, היא מנעה מחברת אפל להשתמש במעבדי תקשורת של חברות המתחרות בקואלקום.

האם קואלקום תלמד את הלקח?

ככל הנראה המוניטין הבעייתי של קואלקום בנוגע למדיניות הפטנטים שלה הוא זה שעומד מאחורי העיכוב באירופה לאישור עסקת המיזוג שלה עם NXP. ב-9 ביוני הודיעה הוועדה אחראית על שמירת התחרותיות ומניעת ריכוזיות באיחוד האירופי שהיא פותחת בבדיקה של עסקת המיזוג בין קואלקום ל-NXP, עקב החשש "שהמיזוג בין שתי חברות הענק עשוי להוביל להעלאת מחירים, לצימצום חופש הבחירה של הלקוחות ולפגוע בחדשנות בתעשיית הסמיקונדוקטור". אחד מהחששות המרכזיים שהעלתה הוועדה האירופית הוא שקואלקום תכליל את הקניין הרוחני של NXP, בעיקר בתחום שבבי התקשורת קצרת הטווח, בפורטפוליו הפטנטים שלה, ותתנה את השימוש בפטנטים של NXP בשימוש בפטנטים של קואלקום, מהלך שעשוי להוביל לעליית מחירים בתעשייה.

מדובר בסכומים גדולים מאוד. בשנת 2016 הסתכמו מכירות השבבים של קואלקום בכ-15.4 מיליארד דולר, וההכנסות ממכירת רשוינות שימוש בקניין רוחני הסתכמו בכ-7.7 מיליארד דולר. כלומר, פגיעה בעסקי הקניין הרוחני של החברה תשפיע משמעותית על התוצאות שלה. מלבד הנזק הכספי והתדמיתי המצטבר שנגרם לקואלקום בעקבות הסנקציות הללו, נראה כי מדיניות הפטנטים של החברה מתחילה לפגוע גם בפעילות העסקית שלה. ברבעון השלישי של 2017 היא דיווחה על ירידה שנתית של 12% בהכנסות, בין היתר בשל הסכסוך המשפטי עם אפל. מנייתה ירדה מתחילת 2017 בכ-20%. קואלקום חוזרת וטוענת בתוקף שאין כל פסול במדיניות הפטנטים שלה, אך נראה כי לאור הלחץ הגובר מצד הרגולטורים ומלחמות התמלוגים עם הלקוחות בתעשייה, היא תיאלץ לבחון מחדש את מדיניותה. ולו רק כדי להימנע מקנסות ולהבטיח את השלמתה של עיסקת NXP.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טאבלט וסמארטפון , סמיקונדקטורס , קניין רוחני