התפנית של 2017: אינטל נחלצה ממלכודת ה-PC

29 אוקטובר, 2017

אינטל ביצעה מהפך: מחברה התלויה בשוק ה-PC המדשדש היא הפכה את תחום המידע למנוע צמיחה שהתרחב ב-16% ברבעון ותפס כ-45% מהמכירות. גם מובילאיי מצליחה, והביאה השנה 14 חוזי תכנון חדשים

חברת אינטל (Intel) ממשיכה במומנטום החיובי של השנה האחרונה, וסוגרת את הרבעון השלישי של 2017 עם עלייה בהכנסות וברווחים ובמקביל גם מעלה את תחזית ההכנסות שלה לשנת 2017 כולה. ברבעון השלישי צמחו המכירות בכ-6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-16.1 מיליארד דולר. הרווח הנקי ברבעון צמח בכ-34% ל-4.5 מיליארד דולר, עלייה של 34% לעומת 3.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל. בעקבות הצמיחה הפתיעה אינטל את האנליסטים והעלתה את תחזית המכירות לשנת 2017 ב-700 מיליון דולר להיקף של 62 מיליארד דולר, בהשוואה ל-59.4 מיליארד דולר ב-2016.

מ-PC-Centric ל-Data-Centric

בעקבות הנתונים המרשימים זינקה ביום שישי מניית אינטל בנסד"ק בכ-7.4% לשיא של 17 שנה והעניקה לחברה שווי שוק של כ-208 מיליארד דולר. אלא שמעבר לשורה התחתונה החיובית, מה שהגביר את אמון המשקיעים בחברה היה העובדה כי הדו"ח שיקף את הצלחת המהפך האסטרטגי שהיא מבצעת בשנה האחרונה. רק לפני כשנה וחצי, לאחר פרסום דו"ח ההכנסות המאכזב לרבעון השני של 2016, הספידו אותה מבקרים רבים וטענו שאינטל היא חברה הנמצאת בשקיעה מכיוון שהיא תלויה יותר מדי בשוק ה-PC הדועך. טענו כנגדה שהיא מפגרת מאחור חברות כמו גוגל, אפל ומיקרוסופט.

מניית אינטל בנסד"ק בחודשים האחרונים

ההכנסות היו בצניחה והחברה נאלצה לבצע פיטורים נרחבים של למעלה מ-10% מכוח האדם. אך תחת ניהולו של המנכ"ל בריאן קרז'ניץ (בתמונה למעלה), שהגדיר מחדש את האסטרטגיה של החברה, הצליחה אינטל לשנות את פניה: רה-ארגון מבני, השקעות עתק ורכישות אסטרטגיות, הפכו אותה שוב שם נרדף של חדשנות ולחברה מובילה בתחומים החמים של ענן, רכב אוטונומי, ביג דאטה ובינה מלאכותית.

הדו"ח הנוכחי ממחיש את המפנה העצום שהיא הצליחה החברה לבצע בתוך זמן כה קצר. באינטל מגדירים את השינוי כמעבר מהתמקדות בשוק המחשבים האישיים -(PC-Centric) להתמקדות בשוק המידע (Data-Centric). הדבר מתבטא גם במספרים: מהדו"ח עולה שפעילות החברה בתחום המידע על כל נגזרותיו, רשמה ברבעון השלישי של 2017 עלייה שנתית של 16% בהכנסות, כאשר בכל מנועי הצמיחה החדשים, דוגמת ענן, מרכזי נתונים ו-IoT, נרשמו הכנסות שיא ברבעון השלישי.

מובילאיי זכתה ב-14 חוזים חדשים

המכירות של חטיבת מרכזי הנתונים צמחו ברבעון האחרון בכ-7% להיקף של 4.9 מיליארד דולר, בעיקר הודות לעלייה של 26% במכירות בתחום הענן, שמהווה כבר כ-60% מהכנסות החטיבה. חטיבת ה-IoT, הכוללת גם את ההכנסות של מובילאיי, רשמה עלייה של 23% בהכנסות ל-849 מיליון דולר. ברבעון הנוכחי השלימה אינטל את רכישת מובילאיי תמורת 15.6 מיליארד דולר. בשיחת הוועידה עם המשקיעים לאחר פרסום הדו"ח גילה המנכ"ל קרז'ניץ שמובילאיי זכתה השנה כבר ב-14 זכיות תכנון (Design Win) עם 14 יצרניות רכב, וזאת בהשוואה ל-13 זכיות ב-2016 כולה.

לדבריו, הדבר ממחיש את הערך המוסף של איחוד הכוחות בין מובילאיי לאינטל. עוד בתחום הרכב, מלבד שיתופי הפעולה עם מיזמי הרכב האוטונומי של BMW ופיאט-קרייזלר, אינטל הודיעה לא מכבר על שיתוף פעולה עם יצרנית הרכב האוטונומי Waymo של גוגל, שבמסגרתו משולבים המעבדים של אינטל בכלי-הרכב האוטונומיים של Waymo.

פחות מחשבים יותר מודמים

הכנסות חטיבת זיכרונות ה-NAND עלו ב-37% ל-891 מיליון דולר, הודות לביקושים הגדולים ועליית המחירים בשוק הזיכרונות הגלובלי. חטיבת המחשוב האישי, שכוללת את מכירות השבבים למחשבי PC, סמארטפונים וטאבלטים, רשמה הכנסות של 8.9 מיליארד דולר, בדומה לשנה שעברה. פעילות החטיבה ממשיכה לשקף את הירידה בביקושים בשוק ה-PC, כאשר מכירות השבבים ל-PC ירדו ב-6%. עם זאת, בתחום המודמים חלה עלייה של 15% במכירות.

למרות כל מנועי הצמיחה החדשים, חטיבת ה-PC ממשיכה להיות החטיבה הגדולה ביותר באינטל, אך התלות בשוק ה-PC הולך ומצטמצם. כך למשל, כאשר תחום ה-Data מהווה כבר כ-45% מהכנסות החברה. לדברי קרזניץ, "שוק המחשוב האישי ממשיך להוות מקור גדול למזומנים ורווחיות, אך מנועי הצמיחה המרכזיים של החברה מצויים בתחומי המידע".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: IOT , ביג דאטה , דוחות רווח , ענן , רכב אוטונומי