עיסקת קואלקום-NXP נדחית ל-2018

29 אוקטובר, 2017

למרות עלייה של 8% במכירות ברבעון השלישי, חברת NXP לא מספקת תחזית לרבעון האחרון ולשנת 2017 כולה, "עקב המיזוג התלוי ועומד עם קואלקום". אלא שגם המנכ"ל ריק קלמר מודה שהמיזוג, אם יתבצע, יידחה כנראה לשנה הבאה

NXP CHIP ON BOARD

שעה שמיזוג הענק בין קואלקום ל-NXP עדיין ממתין לאישור הרגולטור באיחוד האירופי, יוצאת חברת NXP במסר למשקיעים שנועד לעודד אותם בעיתד העיסקה, ושבו היא מביעה בה תמיכה למרות העיכובים. עם פרסום הדו"ח של הרבעון השלישי בשבוע שעבר, הודה מנכ"ל NXP ריק קלמר, כי השלמת העסקה עשויה להידחות לתחילת 2018. לדבריו, המיזוג יאפשר ל-NXP לתת מענה טוב יותר ללקוחות בטווח הארוך בתחום הרכב האוטונומי וה-IoT המאובטח, אולם הודה שהעסקה נתקלת בקשיים: "אנחנו עובדים ללא לאות עם קואלקום והרשויות הרגולטוריות במטרה להשלים את העסקה עוד השנה. עם זאת, לוח הזמנים דחוק מאוד וישנה אפשרות שהעיסקה תושלם רק בתחילת 2018".

כזכור, לפני כשנה נחתם הסכם למכירת NXP לקואלקום בסכום של כ-38 מיליארד דולר. העיכוב הנוכחי בהשלמת המיזוג בין שתי החברות נובע מחקירה המתבצעת על-ידי נציבות האיחוד האירופי (EC), שהבסיעע חשש שהמיזוג עשוי לפגוע בתחרותיות בשוק הסמיקונדוקטור באיחוד האירופי. עיקר החשש של הוועדה הוא כי המיזוג בין שתי החברות יוביל לעליית מחירים וידחק מהשוק חברות מתחרות, שלא יוכלו להתמודד מול הכוח המונופוליסטי שייווצר, בעיקר בתחום הרכב.

הוועדה החלה בבדיקה כבר בתחילת חודש יוני, אך מאז דחתה כבר פעמיים את קבלת ההחלטה. בחודש אוקטובר הגישה קואלקום לוועדה מסמך ובו שורה של הצעות לשינויים במבנה העסקה, כדי לשכנע את האירופים לאשר אותה. אלא שהעיכוב יצר בעייה חדשה: בעלי מניות של NXP לוחצים לפתוח מחדש את העסקה בטענה שהצעת המחיר הראשונית של קואלקום כבר אינה משתלמת. כשנחתמה העסקה בחודש אוקטובר 2016, הציעה קואלקום לרכוש (Tender Offer) את מניות NXP במחיר של 110 דולר למנייה. באותה עת, המחיר הזה כלל פרמייה של 34% בהשוואה למחיר המנייה של NXP. אלא שמאז טיפסה מניית NXP בבורסה וכיום היא נסחרת במחיר של כמעט 117 דולר למניה, כ-7 דולר מעל ההצעה של קואלקום. פירוש הדבר שבעלי המניות של NXP איבדו את הפרמייה.

ההנהלה לוחצת על בעלי המניות

כדי להשלים את העסקה, קואלקום תידרש לרכוש 70%-80% ממניות NXP, וייתכן שהיא תתקשה בכך אם המחיר יעודכן כלפי מעלה. בהודעה לעיתונות שהתלוותה לדו"ח ההכנסות לרבעון השלישי, דחתה NXP את הקריאות לבצע שינויים בתמחיר: "בנקודת זמן זו, אנחנו מדגישים כי העסקה, לפי מחיר של 110 דולר למניה, לאור כל יתרונות העסקה עבור בעלי המניות שלנו, מהווה עסקה כדאית עבור NXP והיא צפויה לסייע לנו לסגור פערים אסטרטגיים הן בתחום הרכב והן בתחום ה-IoT. חברת NXP ממשיכה לתמוך בעסקה וממליצה לבעלי המניות לקבל את המחיר שקואלקום הציעה".

ברבעון השלישי של 2017 הסתכמו המכירות של NXP ב-2.39 מיליארד דולר, ב-8% יותר מאשר ברבעון המקביל אשתקד. הצמיחה הגדולה ביותר, של 20%, היתה בתחום רכיבי הקישוריות המאובטחים, שמכירותיהם הסתכמו בכ-713 מיליון דולר. מעניין לציין שהתחום הזה כולל את המיקרו-בקרים (MCU) המסורתיים של החברה. התחום השני שצמח בחדות היה תחום הרכב. זהו התחום החשוב ביותר של NXP והיה אחד מהגורמים לעניין של קואלקום בחברה. מכירות הרכיבים לתעשיית הרכב צמחו ברבעון ב-11% להיקף של 948 מיליון דולר.

אלא שבניגוד למקובל בפירסום דו"ח הרבעון השלישי, חברת NXP לא סיפקה תחזית מכירות לרבעון הרביעי ולשנת 2017 כולה. הסיבה: "המיזוג העומד ותלוי עם חברת קואלקום".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס