סמסונג בדרך להפוך ליצרנית השבבים הגדולה בעולם

31 אוקטובר, 2017

החברה דיווחה על הכנסות של 55 מיליארד דולר ברבעון השלישי. מכירות הזיכרונות זינקו ב-65%. בתוך כך, החברה מינתה שלושה מנהלים חדשים לעמוד בראש חטיבות החברה

SAMSUNG SEMICONDUCTOR

סמסונג (Samsung) כמעט ושילשה את הרווח התפעולי שלה ברבעון השלישי של 2017, בעקבות הביקושים הגבוהים בתעשיית הסמיקונדוקטור העולמית, ובעיקר הודות לשגשוג האדיר בשוק הזיכרונות העולמי. יצרנית השבבים הדרום קוריאנית דיווחה הלילה (ג') על רווח תפעולי של 12.9 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2017, וזאת בהשוואה ל-4.3 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2016. הכנסותיה של סמסונג ברבעון השלישי זינקו בכמעט 30% ל-55 מיליארד דולר.

הדו"ח של סמסונג משקף את ביקושי השיא בשוק הסמיקונדוקטור העולמי. סמסונג מוכרת לצרכנים בעיקר בתור יצרנית מובילה של סמארטפונים, טאבלטים וצגים שטוחים, אולם הצמיחה המשמעותית בהכנסותיה נובעת דווקא מפעילות השבבים של החברה. מכירות חטיבת השבבים של סמסונג זינקו ברבעון השלישי ב-51% בהשוואה שנתית והסתכמו בכ-17.7 מיליארד דולר. עסקי השבבים היו אחראים לכמעט 70% מהרווח התפעולי של החברה ברבעון האחרון: 8.9 מיליארד דולר.

ראש בראש מול אינטל

בקצב הזה סמסונג צפויה לעקוף בתום השנה את אינטל ולהפוך ליצרנית השבבים הגדולה בעולם מבחינת היקף המכירות, וזאת לאחר שאינטל החזיקה בתואר הזה במשך 23 שנה רצופות. אינטל דיווחה בשבוע שעבר על הכנסות רבעוניות של 16.1 מיליארד דולר. בתוך חטיבת השבבים, מכירות תחום הזכרונות של סמסונג צמחו ב-65% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-14.5 מיליארד דולר. סמסונג מסרה שהביקושים הגדולים ביותר למוצרי הזיכרונות באים מתחומי מרכזי הנתונים, שרתי ענן ושוק המובייל. סמסונג צופה שהביקושים הגבוהים יימשכו גם ברבעון הבא ולאורך שנת 2018.

להערכת חברת המחקר IC Insights, היקף מכירות הזיכרונות העולמי צפוי לזנק ב-2017 ב-58%, כאשר מכירות שבבי ה-NAND צפויים לעלות ב-72% ואילו מכירות שבבי ה-DRAM צפויים לטפס ב-44%. סמסונג היא יצרנית הזיכרונות הגדולה בעולם הן בתחום ה-NAND והן בתחום ה-DRAM. ההכנסות של סמסונג בתחום השבבים פיצו על ירידה רבעונית של 6% בהכנסות מתחום המובייל וירידה של 3% בהכנסות בתחום הצגים.

קבלנית ייצור שבבים מהגדולות בעולם

חטיבת הסמיקונדוקטור של סמסונג כוללת גם את פעילות ה-Foundry, שבמסגרתה היא מספקת שירותי ייצור שבבים לחברות שבבים, ומתחרה בחברות כמו TSMC וגלובלפאונדריז. חטיבת ה-Foundry, למשל, היא זו שמייצרת שבבים עבור אפל, שהיא מתחרה של סמסונג בתחום המובייל. למעשה, היא נחשבת לקבלנית ייצור השבבים הרביעית בגודלה בעולם, עם נתח של 7.9% מהשוק העולמי. קבלנית הייצור הגדולה בעולם היא TSMC הטאיוואנית, אשר מחזיקה בכ-59% מהשוק העולמי.

בסמסונג מציינים כי הכנסותיה בתחום קבלנות הייצור גדלו ברבעון השלישי הודות לביקושים גבוהים יותר לשבבי 10 ננומטר. ברבעון הבא מתכוונת החברה לגוון את היצע ה-10 ננמוטר ליישומים חדשים כגון כריית מטבעות דיגיטליים (Cryptocurrency Mining), תחום שצובר תאוצה בשנה האחרונה בעולם הבנקאות ותעשיית הפינטק.

סמסונג נכנסה ראשונה לשבבי 8 ננומטר

מוקדם יותר החודש הודיעה סמסונג על השלמת תהליך לייצור שבבים בגיאומטריה של 8 ננומטר ושהיא תתחיל בייצור המוני כבר בתחילת 2018. תהליך 8 ננומטר מאפשר לייצר טרנזיסטורים קטנים יותר ובעלי הספק אנרגיה גבוה יותר. פיתוח התהליך החדש התבצע בשיתוף פעולה עם קואלקום (Qualcomm), שכבר הודיעה כי בכוונתה לייצר שבבים בתהליך החדש של 8 ננומטר לתחומי המובייל, התקשורת, השרתים וכריית מטבעות דיגיטליים. סמסונג השלימה את פיתוח התהליך כ-3 חודשים לפני המועד המתוכנן, והיא נחשבת לקבלנית הייצור הראשונה שמציעה ייצור המוני של שבבי 8 ננומטר.

למרות שהתהליך החדש מעניק לה יתרון משמעותי בשוק שירותי ייצור השבבים, החברה הודיעה שהיא נמצאת כיום בעיצומו של פיתוח ייצור מתקדם יותר ברוחב צומת של 7 ננומטר.  התהליך החדש יתבסס על ליתוגרפיה באור אולטרה סגול קיצוני (EUV). סמסונג מעריכה שהיא צפויה להתחיל בייצור המוני של שבבי 7 ננומטר כבר במחצית השנייה של 2018.

שערוריה והחלפת שדרת הניהול

בתוך כך, סמסונג הודיעה האתמול על מינוי שלושה מנהלים חדשים שיעמדו בראש שלוש החטיבות המרכזיות בחברה, לאחר שבתחילת החודש הודיע במפתיע המנכ"ל קון הו-יון על סיום תפקידו. במסגרת סבב המינויים, קים קי-נאם יעמוד בראש חטיבת פתרונות המכשירים (Device Solutions), אשר כוללת בתוכה את פעילות הזיכרונות, הצגים וה-Foundry. קו דונג-ג'ין יעמוד בראש קבוצת ה-IT והמובייל, ואילו קים יון-סוק יעמוד בראש קבוצת מוצרי האלקטרוניקה הצרכניים. למעשה, שלושת המנהלים ישמשו במשותף כמנכ"לים (Co-CEO) של סמסונג, וזאת במסגרת המבנה הניהולי החדש של החברה.

סבב המינויים מתבצע על רקע פרשת השחיתות שטלטלה את סמסונג ואת המערכת הפוליטית של דרום קוריאה בשנה האחרונה. בחודש אוגוסט גזר בית המשפט בדרום קוריאה עונש של 5 שנות מאסר ליורש קבוצת סמסונג ומי ששימש כמנכ"ל בפועל של החברה, לי ג'ה יונג. הוא הואשם שבשנת 2015 נתן שוחד בסכום כולל של כ-36 מיליון דולר לארגון המקושר לחברתה של נשיאת דרום קוריאה, פאק גאן הייה, כדי לקדם מיזוג של שתי חברות בבעלות סמסונג שנועד להבטיח את המשך השליטה בחברה של משפחת לי, שייסדה את סמסונג. בעקבות פרשת השחיתות, הודחה מתפקידה נשיאת דרום קוריאה ושורה של בכירים בסמסונג הודיעו על סיום תפקידם.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דוחות רווח , סמיקונדקטורס