הדו"ח המצוין של טושיבה הוא פצצת זמן מתקתקת

10 נובמבר, 2017

טושיבה דיווחה על זינוק של כ-150% ברווח התפעולי - הנובע כולו מפעילות חטיבת השבבים שנמכרה בחודש שעבר לביין קפיטל תמורת 18 מיליארד דולר. האם יש לטושיבה עתיד ללא חטיבת השבבים?

חברת האלקטרוניקה היפנית טושיבה (Toshiba) פרסמה אמש תוצאות כספיות מרשימות ביותר שהתעלו מעל ומעבר לתחזיות האנליסטים. בששת החודשים שבין אפריל לסוף ספטמבר רשמה החברה הכנסות של 21 מיליארד דולר, עלייה של 5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ורווח תפעולי של 2 מיליארד דולר, עלייה של 148% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

על פניו, לאחר השנה הנוראית ביותר בתולדות החברה היפנית, שנקלעה למשבר פיננסי חמור שאיים, וממשיך לאיים, על קיומה, בעקבות פשיטת הרגל של חטיבת הכורים הגרעיניים בארצות הברית, הדו"ח עשוי להוות נקודת אור וסיבה לאופטימיות. ואולם, בחינה של מרכיבי הדו"ח דווקא מעצימה את סימני השאלה לגבי עתידה של חברת האייקון היפנית.

תלות מוחלטת בחטיבת השבבים

מהדו"ח עולה, כי הגורם הבלעדי שהיה אחראי לעלייה החדה ברווחיות החברה היה פעילות חטיבת השבבים של טושיבה, שרשמה עלייה שנתית של 22% בהכנסות ורווח תפעולי של 2.07 מיליארד דולר, יותר מהרווח התפעולי הסופי של כלל החברה. יתר חטיבות החברה, ובהן חטיבת האנרגיה וחטיבת מוצרי הצריכה, רשמו הפסדים תפעוליים או רווחים שוליים.

חטיבת השבבים של טושיבה נחשבת ליצרנית הזיכרונות השנייה בגודלה בעולם, והיא נהנתה, כמו חברות רבות בתעשיית השבבים, מהעלייה האדירה בביקושים לשבבי זיכרונות ב-2017, בעיקר בשוק הסמרטפונים ומרכזי המידע. בטושיבה אף הודיעו כי לאור הביקוש הגובר לשבבי 3D Flash ושבבי SSD, בחברה החליטו להגדיל את היקף ההשקעות בחטיבת השבבים עבור השנה הפיסקאלית של 2018 ב-50% וזאת כדי לתגבר את קווי הייצור של החברה ביפן.

ואולם, העלייה הבולטת ברווחיות חטיבת השבבים של טושיבה עשויה לסמן את שירת הברבור של החברה. בחודש שעבר חתמה טושיבה על הסכם למכירתה של חטיבת השבבים לקבוצת אחזקות בהובלת קרן Bain Capital תמורת 18 מיליארד דולר, וזאת כדי לכסות על הפסדי העתק שנגרמו לה בעקבות פשיטת הרגל של חטיבת הכורים הגרעיניים. וכעת נשאלת השאלה מה יוותר מטושיבה לאחר המכירה של החטיבה שלמעשה אחראית לכלל רווחיה.

בשיחת הוועידה שהתקיימה לאחר פרסום הדו"ח, כפי שצוטט בסוכנות הידיעות רויטרס, הודה מנהל הכספים הראשי של טושיבה, מאסיושי הירטה, בתלות המוחלטת של החברה בחטיבת השבבים. "אנו מודעים לכך שהתרומה של חטיבת השבבים לרווחיות של החברה היא גבוהה מאוד." עם זאת, הירטה ציין כי הרווחיות חטיבת האנרגיה וחטיבת התשתית החברתית צפויה להשתפר וזאת לאחר שהחברה נקטה בשנה האחרונה צעדים "להקטנת הסיכון ולהתמקד ברווחיות ולא בגודל." הירטה הוסיף ואמר כי טושיבה שוקלת לסגת כליל מפעילויות מפסידות כגון צגי טלוויזיה ומחשבים אישיים.

סכנת הסילוק מבורסת טוקיו עדיין קיימת

למרות חתימת ההסכם למכירת חטיבת השבבים בסכום גבוה מהמשוער שאמור להספיק לחברה כדי לכסות על הפסדים בהיקף של 6.4 מיליארד דולר שנגרמו לה בעקבות מחדל הכורים הגרעיניים, בטושיבה עדיין לא יכולים לנשום לרווחה. העסקה עם ביין קפיטל עדיין טעונה אישור על ידי הרשויות הרגולטוריות, הליך שעשוי להימשך עד חצי שנה. במידה וטושיבה לא תצליח להשלים את העסקה עד סוף השנה הפיסקאלית, המסתיימה בחודש מרץ, היא תסיים את השנה הפיסקאלית עם הון עצמי שלילי, שנה שנייה ברציפות, מה שעשוי להוביל לסילוקה מהמשך המסחר בבורסה של טוקיו. ל

טושיבה שוקלת תוכנית ב'

כמו כן, העסקה גם תיאלץ להתמודד עם אתגרים משפטיים, וזאת לאחר שיצרנית הזיכרונות ווסטרן דיגיטל, שהיתה אחת המתמודדות העיקריות על רכישת החטיבה, הגישה לבית הדין הבינלאומי לבוררויות בקשה לבטל את העסקה, וזאת בטענה שמכירת החטיבה לחברות מתחרות ללא אישורה של ווסטרן דיגיטל היא מהווה הפרה של החוזה בין טושיבה לבין חברת הבת של ווסטרן דיגיטל, SanDisk.

נראה כי לאור לוח הזמנים הדוחק, טושיבה שוקלת חלופות כדי להימנע מסיום השנה בהון עצמי שלילי. על פי פרסום הלילה ברויטרס, טושיבה שוקל לגייס הון בהיקף של מעל 5 מיליארד דולר באמצעות הקצאה של מניות חדשות. על פי הדיווח, החברה כבר קיבלה הצעות ממספר ברוקרים זרים לביצוע גיוס ההון. בהודעה שפרסמה טושיבה לא צוינה הכחשה ברורה לדיווח, והחברה הסתפקה בלומר כי היא נחושה להשלים את עסקת מכירת חטיבת השבבים עד סוף השנה וכי לא קיבלה שום החלטה לגבי חלופות מימון. לאמיתו של דבר, בשיחת הוועידה שהתקיימה אמש לאחר פרסום הדו"חות הכספיים ציין מנהל הכספים הראשי של טושיבה, כי החברה הקימה צוותי עבודה לשקול צעדים חלופיים כדי להימנע מסיום השנה בהון שלילי במידה והעסקה לא תושלם במועד.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דוחות רווח , סמיקונדקטורס