לוקהיד מרטין תפתח תותח לייזר למטוסי קרב

12 נובמבר, 2017

לאחר שהצליחה להתקין תותח לייזר נייד על משאית, לוקהיד קיבלה תקציב של 26.3 מיליון דולר לפיתוח תותח לייזר אווירי שיופעל ממטוס קרב כבר בשנת 2021

LASER WEAPON

חברת לוקהיד מרטין זכתה בחוזה של מעבדות חיל האוויר האמריקאי (AFRL) בהיקף של 26.3 מיליון דולר לתכנון, פיתוח וייצור נשק לייזר שיותקן על-גבי מטוסי קרב. חיל האוויר האמריקאי שואף לבחון את טכנולוגיית הלייזר בעוצמה גבוהה על מטוס קרב עד שנת 2021. החוזה הוא חלק מתוכנית ההגנה העצמית (SHiELD) ומהווה צעד משמעותי בתהליך פיתוח מערכות לייזר הגנתיות מוטסות.

"לוקהיד מרטין ממשיכה לתכנן מערכות נשק לייזר וטכנולוגיות שתומכות בהגעה למטרה זו", אמר ד"ר רוב אפזל, עמית בכיר בתחום פיתוח מערכות נשק לייזר בלוקהיד מרטין. "כבר הוכחנו את יכולותינו להשתמש באנרגיה ממוקדת שתסייע להתמודד עם איומים מהקרקע, ואנו מצפים להמשך הניסויים לאיומים מהאוויר כחלק מתוכנית SHiELD".

תוכנית SHiELD כוללת שלוש תת-מערכות: מערכת STRAFE אשר ממקדת את קרן הלייזר כלפי המטרה, מערכת LPRD אשר מהווה את הפוד שמותקן על מטוס הקרב ויהיה אחראי לקירור ולהפעלת הקרן, ומערכת LANCE, שהיא למעשה מייצרת את הקרן עצמה אשר הפוגעת במטרה ומנטרלת אותה. ה-LANCE מתוכננת לפעול בסביבות מורכבות ולכן, לוקהיד מרטין מפתחת את מערכת הלייזר עם מאפיינים של עוצמה גבוהה ויעילה על גבי מתקן קטן מימדים ומשקל שיותקן על מטוסי הקרב.

40 שנות פיתוח

לוקהיד מרטין מעורבת במחקר ופיתוח מערכות נשק לייזר יותר מ-40 שנה. החוזה החדש מבוסס על יכולות ושכלול טכנולוגיות לייזר קיימות של החברה שפותחו במסגרת פרוייקטי ATHENA ו-ALADIN וכן בפרויקטים משותפים נוספים עם צבא ארה"ב. חברת לוקהיד מרטין (Lockheed Martin) החלה לפתח טכנולוגיות יירוט מבוססות לייזר בשנת 1993, והתקדמה בהדרגה. בשנת 2013 היא ביצעה מספר ניסויי יירוט בלייזרים בהספק של 10kW שבמהלכם הצליחה ליירט טיל דמוי קסאם ממרחק של 1.5 קילומטרים.

LASER-WEAPON
תותח הלייזר על-גבי משאית

בשנת 2015 בוצע ניסוי ראשון של הטכנולוגיה ברמת הספק גבוהה יותר: היא כיוונה קרן בהספק של 30kW אל משאית, והצליחה לנטרל את פעילותה ממרחק של 1.6 קילומטרים. בחודש אפריל השנה היא דיווחה על הצלחה בייצור תותח לייזר בהספק של 58kW, שהוא קטן מספיק כדי להתקינה על-גבי משאית. מטרת הפרוייקט היא לפתח מערכת הגנה קרבית לכוחות הקרקע המאפשרת לנטרל מטחי רקטות, פגזי מרגמה ונחילים של רחפנים ומל"טים עויינים.

מכ"ם ישראלי

לפרוייקט הלייזרים של לוקהיד מרטין יש גם נקודה ישראלית: במסגרת מבחני הביצוע של מערכות הנשק החדשות היא משתמשת במכ"ם הרב-משימתי (Multi-Mission Hemispheric Radar) של חברת ראדא הישראלית, אשר מספר לה את רמת הדיוק ביחד עם רמת הניידות הנדרשת בניסויים האלה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , חדשות , תעופה וביטחון