לראשונה, בסין מספר מחשבי-העל הגדול בעולם

17 נובמבר, 2017

כ-202 מתוך 500 מחשבי-העל המהירים ביותר בעולם נמצאים בסין, ורק כ-144 בארצות הברית. מעבדי אינטל מניעים כמעט 95% מהמחשבים, וטכנולוגיית האינפיניבנד של מלאנוקס הישראלית מאיצה כ-77% מהמחשבים ברשימה

[בתמונה: מחשב-העל המהיר בעולם Sunway TaihuLight]

לראשונה, סין היא המדינה בעלת המספר הרב ביותר בעולם של מחשבי-על. על פי רשימת ה-Top500, המתפרסמת מדי כחצי שנה ומקבצת את רשימת 500 מחשבי-העל המהירים ביותר בעולם, בסין ישנם כיום כ-202 מחשבי-על, וזאת בעוד שבארצות הברית ישנם כ-144 מחשבי-על בלבד. רק לפני כחצי שנה, על פי הרשימה הקודמת של Top500, היו בארצות הברית 169 מחשבי-על ואילו בסין 159. המהפך בראש הרשימה הינו עדות נוספת להפיכתה של סין למעצמה טכנולוגית מובילה. ישראל, שהופיעה בשנים האחרונות לסירוגין ברשימה, לא הכניסה הפעם שום מחשב-על לרשימת ה-500.

מחשבי-על (Super Computers) הם מחשבים בעלי כוח מחשוב עוצמתי ביותר, המשמשים לצורך ביצוע משימות חישוב אדירות או סימולציות בתחומי מדע ומחקר, החל מחיזוי מזג אוויר וחקר שינויי האקלים ועד גילוי מאגרי נפט וגז, ניתוח אירודינמיקה של מטוסים וחלליות ובניית מודלים של פיצוצים גרעיניים. בדרך כלל, מחשבי-על נמצאים באוניברסיטאות ומרכזי מחקר, גופים בטחוניים וחברות טכנולוגיות גדולות.

מחשבי-על, המתפרסים לרוב על פני חללים של מאות מטרים מרובעים, מורכבים למעשה ממספר רב של מחשבים וכוללים עשרות אלפי מעבדים המבצעים במקביל חישובים מתמטיים אדירים. כוח החישוב של מחשבי-על נמדד ביחידות של פטה-פלופ (Peta-FLOP). בעוד שכוח החישוב של מחשבים רגילים נמדדים ביחידות הקרויות MIPS (מספר הוראות בשנייה), הסופרות במיליונים את מספר המחזורים המתמטיים שמבצע המעבד בשנייה, כוח המחשוב של מחשבי-על נמדד ביחידות חישוב בסיסיות מסובכות יותר הקרויות "נקודות צפות" (Floating Point). טרה-פלופ הינו 10 בחזקת 15 נקודות צפות בשנייה.

בסין נמצאים שני מחשבי-העל המהירים ביותר

בראש רשימת ה-Top500, זו הפעם הרביעית ברציפות, נמצא מחשב-העל Sunway TaihuLight, שפותח על ידי מרכז המחקר הסיני הלאומי להנדסה וטכנולוגיה של מחשוב מקביל (NRCPC). Sunway TaihuLight, אשר נמצא במרכז מחשבי-העל הלאומי בעיר ווקסי (Wuxi), מציג כוח חישוב של 93.01 פטה-פלופ.

במקום השני נמצא מחשב-העל Tianhe-2, גם הוא בסין, אשר פותח על ידי האוניברסיטה לטכנולוגיה צבאית (NUDT), וממוקם במרכז מחשבי-העל הלאומי בגוואנג'ו. Tianhe-2 מציג כוח חישוב של 33.87 טרה-פלופ.

ארצות הברית נכנסת לרשימה רק במקום החמישי, עם מחשב-העל Cray XK7, השייך למחלקת האנרגיה במעבדות Oak Ridge. Cray XK7, שנבנה לפני כחמש שנים ומתבסס על מאיצים גרפיים מסוג K20x של חברת Nvidia, הינו בעל כוח מחשוב של 17.59 פטה-פלופ.

סין אינה רק בעלת המספר הרב ביותר של מחשבי-על, אלא גם מחזיקה בכוח המחשוב הכולל הגדול ביותר, כאשר מחשבי-העל שבתחומה מהווים כ-35.4% מכוח המחשוב של כלל 500 מחשבי-העל המהירים ביותר, בעוד שמחשבי-העל בארצות הברית מהווים רק 29.6% מכלל כוח החישוב.

עם זאת, ארצות הברית עשויה לחזור למקום הראשון, אולי כבר עם פרסום הרשימה הבאה. במעבדות הלאומיות ב- Oak Ridgeמשלימים בימים אלה את פיתוח מחשב-העל Summit עבור משרד האנרגיה האמריקני. המחשב, אשר צפוי להציג כוח חישוב שבין 150-300 פטה-פלופ, מתבסס על מעבדי POWER9 של IBM והמעבד הגרפי החדש Volta של Nvidia. המחשב ישתרע על פני כמעט 1,000 מטרים מרובעים וצריכת האנרגיה שלו תעמוד על 20 מגה-וואט, צריכת אנרגיה אשר יכולה לספק חשמל לכ-16,300 בתי משפחות.

תרשים ביצועים: העיגולים הכתומים מציגים את כוח המחשוב הכולל של 500 המחשבים המהירים ביותר, המשולשים החומים מציגים את המחשב המהיר ביותר והמרובעים הצהובים את המחשב במקום ה-500. כיום, המחשב האיטי ביותר ברשימה שקול בביצועיו למחשב המהיר ביותר ב-2008.

מלאנוקס מאיצה כ-77% מ-500 מחשבי-העל

הרשימה של Top500 מפרטת גם את חברות הטכנולוגיה העומדות מאחורי המחשבים הללו. HPE היא יצרנית מחשבי-העל המובילה בעולם, כאשר כמעט שליש, 122, מבין 500 מחשבי-העל המופיעים ברשימה העדכנית יוצרו על יד החברה, וזאת לעומת 144 מחשבים ברשימה הקודמת שפורסמה לפני כחצי שנה. במקום השני נמצאת לנובו (Lenovo), עם 88 מערכות.

התפלגות יצרניות מחשבי-העל. HPE בראש.

 

אינטל אחראית למרבית המעבדים המניעים את מחשבי-העל ברשימה. כ-471 מערכות, המהווים כ-94.2%, ו-6 מתוך 10 המחשבים המובילים, מתבססים על מעבדי Xeon של אינטל. IBM מסתפקת במקום השני, עם 14 מערכות המתבססות על מעבדי POWER מתוצרתה.

חברה נוספת המתבלטת בתחום מחשבי-העל היא מלאנוקס (Mellanox) הישראלית.. פתרונות האינפיניבנד של החברה, המספקים את טכנולוגיית הקישוריות המאפשרת את תעבורת המידע הגדולה בין המעבדים, מופיעים בכ-77% מהמערכות ברשימת ה-TOP500, פי 6 יותר בהשוואה למתחרות. פתרונות האינפיניבנד של מלאנוקס יאיצו גם את מחשב-העל Summit, שכאמור אמור להיות מחשב-העל המהיר ביותר בעולם.

 

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחקרים ונתוני שוק , מחשבים ומערכות משובצות