פרוייקט החללית הישראלית לירח על-סף קריסה

23 נובמבר, 2017

המנכ"ל פריבמן: "אם לא נצליח לגייס באופן מיידי 20 מיליון דולר, לא נוכל להמשיך את הפעילות ושבע שנות פיתוח ישראלי חלוצי ועבודה קשה יירדו לטמיון"

רכב הנחיתה על הירח של SpaceIL

"ללא גיוס מיידי של 20 מיליון דולר לא ניתן יהיה להשלים את פרויקט שיגור החללית הישראלית הראשונה לירח, ועמותת SpaceIL תיסגר כבר בתחילת 2018", כך הודיעה היום עמותת SpaceIL. העמותה הוקמה לפני כשבע שנים במטרה לשגר את החללית הישראלית הראשונה לירח במסגרת התחרות הבינלאומית Google Lunar XPRIZE והתחייבה לתרום את פרס הזכייה לטובת קידום חינוך מדעי – טכנולוגי בישראל. מנכ"ל העמותה, ערן פריבמן, אמר שהפרוייקט נמצא "בצומת קריטית". לדבריו, "בתוך כשלושה שבועות נשלים את הרכבת החללית ונוכל להתקדם לשלב הניסויים. לצערנו, אם לא נצליח לגייס באופן מיידי 20 מיליון דולר, לא נוכל להמשיך את הפעילות ושבע שנות פיתוח ישראלי חלוצי ועבודה קשה יירדו לטמיון. ניאלץ להפסיק החל מינואר גם את פעילותה החינוכית של העמותה, הפועלת לקידום חינוך למדעים בקרב מאות אלפי ילדים".

עד כה גייסה העמותה סכום של 55 מיליון דולר, אך להשלמת הפרויקט דרושים כ-85 מיליון דולר. בשנים האחרונות תרם איש העסקים והפילנתרופ מוריס קאהן, שכיהן עד לאחרונה כיו"ר העמותה, כ-18 מיליון דולר. קאהן מתחייב לתרומה נוספת של 10 מיליון דולר, באם יגוייס שאר הסכום (20 מיליון דולר) מתורמים נוספים ומהמדינה. במהלך השנים תרמו רבים נוספים לפרויקט. התורם המרכזי הוא קרן מרים ושלדון אדלסון. כמו כן, תרמו סמי סגול, לין שוסטרמן, סטיבן גראנד ועוד. הפרויקט ייצר שיתוף פעולה יוצא דופן בין המגזר הפרטי, חברות ממשלתיות ואקדמיה. בין השותפים לפרויקט: התעשייה האווירית, מכון ויצמן, אוניברסיטת ת"א, סוכנות החלל הישראלית, בזק ועשרות מהנדסים ומאות מתנדבי העמותה.

באוקטובר 2015, ציינה SpaceIL אבן דרך דרמטית בפרויקט, בעת שהפכה לקבוצה הראשונה בעולם להכריז על חוזה שיגור ואף העפילה לגמר התחרות, לצד הודו, יפן, ארה"ב וקבוצה בינלאומית. שיגור החללית צפוי להיות במהלך השנה הקרובה על גבי טיל שיגור של חברת SpaceX האמריקאית.פריבמן: "למרות שהתחלנו כמיזם פרטי במסגרת תחרות של גוגל, הפרויקט כבר פרץ גבולות והפך לפרויקט לאומי, הן מבחינת ההישג הטכנולוגי של שיגור חללית ישראלית ראשונה לירח והן מבחינת הערכים והפעילות החינוכית הענפה שיצרנו. עד כה קיבלה העמותה התחייבות ממשרד המדע לתמיכה של 2.5 מיליון דולר".

יש לציין כי על פי כללי התחרות, הממשלה יכולה לעזור ולהגדיל את תמיכתה עד לכדי 8.5 מיליון דולר. בניית החללית מצויה בשלביה הסופיים, מנועי החללית והאנטנות כבר הורכבו ורכיבי אלקטרוניקה נוספים מורכבים בימים אלו. במהלך שלושת השבועות הקרובים, אמור להתחיל במפעל חלל בתע"א השלב האחרון בהכנת החללית לשיגור: זהו שלב הניסויים. עמותת SpaceIL הוקמה ב-2011 על ידי שלושה מהנדסים צעירים: יריב בש, כפיר דמרי ויהונתן ויינטראוב. כיום מועסקים בה כ-50 עובדים בשכר ועוד כ-200 מתנדבים בפעילות החינוכית בכל רחבי הארץ.

אתר העמותה לקבלת תרומות: http://www.spaceil.com/he/donations/

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל