ראדא: עסקת המכ"ם הזניקה המכירות ב-112%

30 נובמבר, 2017

מכירות המכ"מים הטקטיים, שהפכו למנוע הצמיחה העיקרי של החברה, ממשיכות לגדול והחברה העלתה את תחזית הצמיחה ל-2017. בעקבות העסקה עם צבא ארצות הברית החליטה החברה לפתוח חברת-בת בארצות הברית

תחום המכ"מים הטקטיים הופך להיות הליבה העסקית ומנוע הצמיחה המרכזי של חברת ראדא (Rada), שחותמת את אחד הרבעונים הטובים בתולדותיה עם זינוק של 112% בהכנסות לכדי 7.1 מיליון דולר. מה שתרם לעלייה המשמעותית בהכנסות ברבעון האחרון היתה עסקה גדולה למכירת מכ"מים טקטיים לזרוע בצבא ארצות הברית בהיקף של למעלה כ-9 מיליון דולר, עסקה שפתחה עבור החברה פתח לשוק הבטחוני בצפון אמריקה.

הרווח הגולמי של ראדא הסתכם ברבעון השלישי של 2017 ב-2.8 מיליון דולר, כ-39.0% מההכנסות, וזאת בהשוואה ל-0.4 מיליון דולר וכ-12.5% מההכנסות ברבעון השלישי של 2016. ברמה התפעולית, החברה עברה מהפסד תפעולי של 0.9 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2016 לרווח תפעולי של מיליון דולר ברבעון השלישי של 2017.. גם בשורה התחתונה, החברה רשמה רווח נקי של 0.8 מיליון דולר, וזאת בהשוואה להפסד של מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הנתונים הכספיים ברבעון השלישי מסמנים שיאים רב-שנתיים עבור החברה, ובעקבות כך העלתה החברה את תחזית ההכנסות שלה ל-2017 מ-25 מיליון דולר ל-26 מיליון דולר. מניית ראדא, הנסחרת בנסד"ק, זינקה ב-8.6% לאחר פרסום הדו"ח החיובי והשלימה עלייה מטאורית של 167% מאז תחילת השנה והיא נסחרת בשווי שוק של 91 מיליון דולר. מדובר במפנה משמעותי בסנטימנט כלפי המניה, וזאת לאחר שבשנת 2015 איבדה מנייתה של החברה כ-94% מערכה ודשדשה לאורך 2016 סביב רף המחיר של דולר למניה, מה שאף גרר איום סילוק של המניה מנסד"ק.

השינוי באופי הלוחמה הוליד צורך במכ"מ קטן ונישא

נראה כי המפנה החיובי בכיוון המנייה מבטא את הצלחתה של האסטרטגיה החדשה של חברת האלקטרוניקה הצבאית הישראלית: בשנים האחרונות עברה להתמקד בשוק נישה חדש שהולך וצומח – מכ"מים טקטיים (Tactical Radars). ראדא, שהבינה בשנים האחרונות כי ישנה תקרת זכוכית לשווקים המסורתיים שלה בתחום האוויוניקה, דבר שהתבטא בירידה של 34% בהכנסות ב-2015 וירידה של 8.5% הכנסות ב-2016, ביצעה מהפך אסטרטגי במיקוד הטכנולוגי שלה: היא זיהתה את שוק המכ"מים הטקטיים כשוק בעל פוטנציאל צמיחה גדול בשנים הקרובות, הקדישה בעשור האחרון משאבים גדולים בפיתוח סדרה של מכ"מים טקטיים מתקדמים לצרכי הגנה, וכעת שוק זה מוגדר כמנוע הצמיחה העיקרי של החברה בשנים האחרונות.

הביקוש העולה בצבאות המערב למכ"מים טקטיים נובע בעיקר מהשינוי בדפוסי הלוחמה ב-20 השנים האחרונות, שמתבססים כיום יותר על לוחמה מקומית באמצעות יחידות קטנות יחסית ולא על מלחמה רבת כוחות בין צבאות. שינוי זה הוביל לשינוי מהותי בתפקידו של המכ"ם בזירת הקרב. במקום מכ"מים גדולים המספקים כיסוי שטח עצום, כיום יש צורך במכ"מים קטנים יותר, נישאים, שנעים באופן אורגני ביחד עם הכוחות בשטח ומספקים להם התראה ישירה על האיומים בסביבתם הקרובה, ללא צורך בקשר עם מרכז בקרה ראשי ומרוחק.

מכ"ם טקטי של ראדא במערכת ליירוט רחפנים של רפאל

עסקה אסטרטגית עם צבא ארצות הברית

בחודש אוגוסט דיווחה ראדא על עסקה ראשונה עם צבא ארצות הברית, שבמסגרתה היא תספק לו עשרות מכ"מים מתקדמים בהיקף של כ-9 מיליון דולר. מדובר במערכת המכ"ם הרב משימתי (MHR) של ראדא, המשמשת לגילוי ומעקב אחר איומים אוויריים, בדגש על כלי טייס בלתי מאוישים ורחפנים. מכ"ם ה-MHR יכול להתמודד עם מספר משימות במקביל, כלומר לזהות מספר איומים ממקומות שונים. הוא משולב בין היתר בתוכניתו פיתוח נשק לייזר של צבא ארצות הברית, בהן תוכנית GBAD HEL של הצי אמריקאי, תוכנית Athena HEL של לוקהיד מרטין, ובתכניות HEL-MD ו-Silent Strike של בואינג.

בראדא ציינו כי המכ"מים יוכנסו לשימוש מבצעי בצבא ארה"ב זמן קצר לאחר אספקת. בעקבות העסקה עם צבא ארצות הברית, הודיעה ראדא כי החליטה להקים חברת-בת בארצות הברית, וזאת במטרה לנצל את ההזדמנויות בשוק צומח זה. ראדא פועלת עם האינטגרטור הביטחוני Leonardo DRS, במטרה להפוך את הייצור והשיווק של המכ"מים של ראדא לתהליך שבסיסו יהיה בארצות הברית. שווקי מפתח נוספים הם השוק האסייתי, מערב אירופה ומזרח אירופה.

שוק המכ"מים הטקטיים נמצא עדיין בשלבים ראשונים. בשיחת הוועידה לאחר פרסום התוצאות הכספיות, ציין מנכ"ל ראדא דב סלע כי אימוץ טכנולוגיית המכ"מים של החברה נמצא כעת בשלב "האימוץ המוקדם" (Early Adapters). העסקה עם צבא ארצות הברית נחשבת על ידי החברה לאסטרטגית לא רק בשל היקפה, אלא גם משום שהיא עשויה לקדם את אימוץ הטכנולוגיה בשנים הקרובות בקרב צבאות נוספים. "העסקה עם צבא ארצות הברית עשויה להוביל לאימוץ הטכנולוגיה הן על ידי זרועות נוספות בצבא ארצות הברית והן על ידי צבאות מערביים נוספיים." מנכ"ל ראדא העריך כי שוק המכ"מים הטקטיים עשוי להגיע להיקף של כ-5 מיליארד דולר בשנים הקרובות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דוחות רווח , תעופה וביטחון