סין מפתחת תעשיית זיכרונות עצמאית

24 דצמבר, 2017

חברת המחקר TrendForce מעריכה ש-3-5 השנים הבאות יקבעו האם האסטרטגיה של סין לפיתוח תעשיית זיכרונות עצמאית תצליח. "שלוש יצרניות מקומיות הנמצאות בצמיחה צפויות להוביל את המהלך"

בתמונה למעלה: מפעל הזיכרונות העתידי של חברת YMTC, הנמצא כעת בהקמה

סין הציבה לעצמה למטרה בשנים האחרונות להפוך למעצמת שבבים עולמית. כעת מגלה מחקר חדש של חברת TrendForce – המספק תמונת מצב על התפתחות תעשיית הסמיקונדוקטור בסין – כי הממשל הסיני החליט להתמקד בפיתוח תעשיית זיכרונות מקומית, וזאת כדי להפחית את התלות הגדולה של סין בייבוא רכיבים אלקטרוניים מחברות זרות.

על פי המחקר, סין משקיעה תקציבי עתק ורותמת יוזמות ממשלתיים כדי לפתח את תעשיית הזיכרונות המקומית, שכעת משתרכת מאחורי יצרניות הזיכרונות המובילות בעולם. שלוש החברות המקומיות שיובילו את המהלך הן Fujian Jin Hua Integrated Circuit (JHICC), Innotron Memory ו-Tsinghua Unigroup.

אותה מטרה, אסטרטגיה שונה

הממשל הסיני משקיע בשנים האחרונות משאבים עצומים במטרה לבסס תעשיית שבבים עצמאית שלא תהיה תלויה בטכנולוגיות חיצוניות. האסטרטגיה הראשונה שבה נקטה סין כדי לטעת את היסודות לתעשיית שבבים מקומית היתה באמצעות רכישות של חברות טכנולוגיות זרות. ב-2016 בלבד הגישו חברות סיניות הצעות לרכישת לא פחות מ-70 חברות שבבים זרות. עם זאת, האסטרטגיה הזו נתקלה בקשיים רבים, כאשר הרשויות הרגולטוריות בעולם ניסו למנוע כמעט כל ניסיון של רכישת חברת טכנולוגיה על ידי גוף סיני.

הדבר נכון במיוחד לגבי ארצות הברית, שעמדה על רגליה האחוריות וסיכלה בשנים האחרונות כמעט כל ניסיון סיני לרכוש חברת שבבים אמריקנית, וזאת מחשש שטכנולוגיות רגישות יזלגו לידיים סיניות. בתחום הזיכרונות, חברת Tsinghua Unigroup הסינית ניסתה לרכוש ב-2015 את ענקית הזיכרונות האמריקנית Micron תמורת 23 מיליארד דולר, אך העסקה נפלה בשל התנגדות הממשל האמריקני, ובספטמבר האחרון ביטל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את עסקת המיזוג בין Canyon Bridg, קרן הון המגובה על ידי סין, לבין חברת השבבים Lattice.

לאור ניסיונות הרכש הכושלים, סין שינתה אסטרטגיה מהשגת קניין רוחני על ידי רכישת חברות זרות להשקעה מסיבית במחקר ופיתוח מקומיים. על-פי הדו"ח של TrendForce, ממשלת סין החליטה למקד את תוכנית-העל שלה לפיתוח תעשיית שבבים מקומית בתחום הזיכרונות, ומנסה לגייס לתעשייה הזו מומחים וכישרונות מרחבי העולם, ובעיקר מטייוואן, מיפן ומדרום קוריאה.

ההתמקדות של סין בשוק הזיכרונות אינה מפתיעה. הביקוש הגבוה לזיכרונות DRAM ו-NAND בשנת 2017 היה מנוע מרכזי שהוביל את המכירות שוק השבבים העולמי לרמות שיא של יותר מ-400 מיליארד דולר. מכירות ה-DRAM עלו ביותר מ-70% ואילו מכירות רכיבי NAND צמחו ביותר מ-40%.

JHICC ו-Innotron יתמקדו ב-DRAM

החברות JHICC ו-Innotron הן שתי יצרניות ה-DRAM המובילות בסין. JHICC מתמחה יותר בפיתוח זיכרונות DRAM למוצרי צריכה אלקטרוניים. כדי לתת מענה לביקוש הצרכני הגובר בסין, JHICC מתכוונת להרחיב באופן משמעותי את יכולות הייצור שלה בעידוד ובסיוע חברות ממשלתיות. האנליסטים של TrendForce מעריכים ש-JHICC מגבשת מחדש את האסטרטגיה העסקית שלה: היא השיגה פטנטים (קניין רוחני) וצפויה לנסות לחדור אלשוק הבינלאומי כבר בשנה הקרובה (2018).

במקביל, חברת Innotron צפויה להתמקד בזיכרונות DRAM למכשירי מובייל, שמהווה כעת את שוק היעד המרכזי של יצרניות הזיכרונות. ייצור זיכרונות DRAM אמור לעמוד בדרישות טכנולוגיות מחמירות, בעיקר בכל הנוגע לצריכת הספק נמוכה. עם זאת, לאור העובדה כי ספקיות הסמארטפונים הסיניות תופסות כעת כ-40% מהשוק העולמי, עשויה חברת Innotron, בחסות ובעידוד הממשל, לייצר באופן המוני זיכרונות DRAM למובייל עבור הלקוחות המקומיים. על-ידי כך יפחית הממשל הסיני את תלותה של התעשייה המקומית ביצרניות זיכרונות זרות.

Tsinghua Unigroup תתמקד ב-NAND

בתחום זיכרונות ה-NAND, מי שתוביל את חוד החנית תהיה חברת YMTC, שהיא חברת בת של Tsinghua Unigroup. מאחר שברמה הטכנולוגית החברה עדיין אינה יכולה להתחרות עם יצרניות ה-NAND העולמיות המובילות, בשלב ראשון מתכוונת החברה להתמקד בשוק המקומי ולפתח שבבי NAND לקטגוריה הנמוכה כגון כרטיסי זיכרון וכונני USB ולהתמקד במכירות לשוק המקומי הגדול. החברה לא צפויה כעת להיכנס לשוק ה-SSD עד אשר תשיג יכולות טכנולוגיות מתקדמות מספיק.

ב-TrendForce מציינים כי 3-5 השנים הבאות יהיו מכריעות להצלחת התוכנית של סין. בחברת המחקר העריכו שיש שני מבחנים מרכזיים בפני המהלך החדש:: פיתוח קניין רוחני מקומי והתמקדמות בשוק המקומי. פיתוח טכנולוגיות עצמאיות וניצול השוק המקומי הגדול יסייעו לחברות הללו לצמוח ולהגדיל את יכולות הפיתוח והייצור שלהן – ולאחר מכן להתחרות בחברות הזרות בשוק העולמי.

More information: Breakdown Analysis of China’s Semiconductor Industry

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , מחקרים ונתוני שוק , סמיקונדקטורס